پینه دستان

پینه دستان


نرخ بیکاری تابستان امسال که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد، بحث ها و گفت و گوهای زیادی را در میان برخی از فعالان حوزه اقتصادی ایجاد کرد.

به نظر می رسد پس از دوران رکودی که از سال ۹۱ اقتصاد ایران به آن وارد شد، احتمال کاهش نرخ بیکاری به دلیل نبود سرمایه گذاری میسر نبود اما علیرغم این شرایط، نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ سال ببالا تک رقمی و به ۹٫۵ درصد تقلیل یافت.

عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران چندی پیش با انتقاد به کسانی که نرخ بیکاری اعلامی از سوی مرکز آمار ایران را زیر سئوال می برند، اظهار داشت: نمی توان احساسی درباره آمارهای مرکز آمار ایران قضاوت کرد، اگر کسی مدعی است که نرخ بیکاری اعلامی از سوی این مرکز صحیح نیست باید ۶۰ هزار خانوار را مورد پرسشگری قرار دهد.

تعریف شاغل که براساس حداقل یکساعت کار در هفته پیش از سرشماری محاسبه می شود از سال ۸۴ با تطابق تعریف سازمان بین المللی کار از سوی مرکز آمار ایران، انجام شد.

کشورهایی که عضو سازمان بین المللی کار هستند، از تعریف یادشده برای شناسایی تعداد شاغلان، استفاده می کنند.

فعالان حوزه آمار بارها اعلام کرده اند، حتی اگر شاغل را با ساعات کار بیشتر در نظر بگیریم باز هم تفاوت زیادی با نرخ بیکاری که بر اساس تعریف سازمان بین المللی کار در خصوص شاغل بیان شده، بدست نمی آید بنابراین استانداردی که از سوی سازمان بین المللی کار برای تعریف اشتغال مشخص شده دارای مبنای علمی است.

بی تردید، بین فردی که بیکار است و فردی که بیکار نبوده باید تفاوتی قائل شد زیرا حتی اگر همین یکساعت را ملاک نگیریم بنابراین تفاوت بین فرد بیکار و فردی که حداقل یک ساعت کار کرده و درآمدی کسب کرده، چیست؟

در صورتی که ملاک یکساعت را برای تعریف شاغل در نظر نگیریم بنابراین فرد بیکار را چگونه باید تعریف کنیم؟

سازمان بین المللی کار در سال ۱۹۸۲ تعریفی را از بیکاری ارائه داد. از نظر این سازمان، بیکار که افراد بیش از ۱۵سال را در برمی گیرد دارای سه شرط به طور همزمان است: کسی که بدون شغل بوده(حتی برای یکساعت) در هفته مرجع کار نکرده باشد، طی دو هفته برای اشتغال در دسترس باشند و یا یک تا سه ماه گذشته به دنبال یافتن شغل بوده باشند.

همانگونه که در تعریف سازمان بین المللی کار آمده است: فرد حتی یکساعت نباید کار کرده باشد تا بیکار محسوب شود. به عبارتی اگر فردی در هفته مرجع یک ساعت کارکرده باشد، دیگر بیکار نیست.

براساس تعریف مرکز آمار ایران که برگرفته از سازمان بین المللی کار است، تمام افراد ۱۰ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنابه دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.

همچنین بیکار از نظر مرکز آمار ایران، به تمام افراد ۱۰ ساله و بیشتر اطلاق می شود که در هفته مرجع فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)، در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند)، در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند (اقدامات مشخصی را به منظور جستجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به عمل آورده باشند).

همچنین در ادامه این تعریف آمده است: افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده اند نیز بیکار محسوب می شوند.

جمعیت از نظر کارشناسان آماری فعال هستند یا غیرفعال و همه آحاد جامعه در این دو گروه جای می گیرند. جمعیت فعال یا شاغل است و یا بیکار و جمعیت غیرفعال، یا خانه دار است یا محصل و یا دانشجویی که کاری نمی کند.

شکی نیست، اگر دانشجویی حتی یکساعت در هفته پیش از سرشماری کار کرده و درآمدی از محل آن کار دریافت کرده باشد دیگر زیر مجموعه نیروهای شاغل محسوب می شود.

تعریف یکساعت کار برای جمعیت ۱۰سال ببالا که (حتی اگر فرد دانش آموز باشد)اما در هفته پیش از سرشماری یکساعت کار کرده و درآمدی از حاصل کار کسب کرده باشد، در زمره نیروهای شاغل محسوب می شود.

آنچه مسلم است نرخ بیکاری کل براساس جمعیت ۱۰ سال ببالا محاسبه می شود اما در حال حاضر مهمترین معضل اشتغال در کشور بیکاری جوانان است که این نرخ برای جوانان ۲۲٫۹ درصد می باشد. نرخ بیکاری زنان جوان هم ۴۳٫۶ درصد است.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران، بسیاری از کسانی که به نرخ اعلامی از سوی مرکز آمار ایران ایراد می گیرند برای بیان دلیل خود می گویند ‘من خود بسیاری از جوانان را می شناسم که بیکار هستند بنابراین نرخ بیکاری مرکز آمار صحیح نیست’.

آذر ادامه داد: پرواضح است افرادی که ما در اطرافمان می شناسیم به طور عام جوان بیکار هستند که نرخ بیکاری ۲۲٫۹درصدی هم این را نشان می دهد و یا بیکاری در میان زنان جوان بالا است.

وی گفت: در برخی از استانهای کشور نرخ بیکاری جوانان بیش از ۵۰ درصد است به عبارتی از هر ۲ نفر جوان یک نفر بیکار است.

بی تردید، با یک یا دو نفر از شواهد عینی نمی توان به اطلاعاتی که سالهاست از سوی مرجع رسمی آمار ایران محاسبه می شود ، شک کرد. سن بیکار، جنسیت بیکار و استان محل اقامت بیکار مهم است. نرخ بیکاری زنان جوان در برخی از استانهای کشور بیش از ۸۰ درصد و این آماری است که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است.

بی تردید اگر مرکز آمار ایران درصدد کم کردن نرخ بیکاری بود بنابراین نباید نرخ بیکاری جوانان را در برخی از استانهای کشور این گونه اعلام می کرد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه مرکز آمار کنترل کیفیت داده ها را در نظر می گیرد، گفت: در هیچ جای دنیا مرکز آمار آن کشور زیر سوال نمی برند.

وی تاکید کرد: پای اعداد شرف خود را گذاشته ایم و این در حالی است که وقتی رییس دولت قبل اعلام کرد ۲٫۵ میلیون شغل ایجاد کرده ایم، مرکز آمار اعلام کرد فقط ۱٫۲ میلیون مورد آن را تایید کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 3 / 9 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com