پینه دستان

پینه دستان


یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار در هرکشوری که به عضویت سازمان بین‌المللی کار و بهداشت جهانی درآمده انجام معاینات پزشکی برای افراد شاغل است.
در ایران سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین سازمان حمایت‌کننده از نیروی کار و تولید در برابر آسیب‌های گوناگون از جمله آسیب‌های ناشی از ابتلا به بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار موظف شده تا تسهیلاتی را به‌منظور ارائه خدمات مربوط به معاینات پزشکی شاغلان بیمه شده ایجاد کند. یکی از این تسهیلات اجباری‌بودن معاینات پزشکی قبل از استخدام است.
معایناتی که معیار سلامتی کارگران در بدو شروع به کار قرار می‌گیرد تا درصورت واردآمدن آسیب به سلامتی روحی و جسمی آن‌ها پرداخت خسارت آن‌ها تسهیل شود. با این حال معاینه پزشکی نفرستادن کارگران قبل از استخدام توسط برخی کارفرماها باعث شد تا کارگران در احقاق حقوق خود به‌دلیل آسیب‌هایی که به سلامتی آن‌ها در محیط کار وارد شده دچار مشکل شوند.
در این رابطه نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه براساس قانون باید تمامی کارفرماها کارگران خود را قبل از استخدام به معاینه پزشکی بفرستند، گفت: با این حال به‌دلیل خودداری برخی کافرماها از این‌کار وقتی کارگرانی که دارای شغل سخت و زیان‌آور هستند، در محل کار آسیب می‌بینند، در احقاق حقوق خود دچار مشکل می‌شوند.
سهرابی افزود: به‌عنوان مثال برخی کارگران در محیط‌هایی کار می‌کنند که باید به‌صورت مداوم با موادآلاینده کارکنند، این مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها بعد از مدتی دچار بیماری شده و مجبور شوند هزینه زیادی را صرف مخارج پزشکی کنند.
وی ادامه داد: در چنین مواقعی برخی کارفرماها بیان می‌کنند که از اول کارگر بیمار بوده و این مسئله ارتباطی به واحد تولیدی آن‌ها ندارد، از این رو اگر کارگرها قبل از استخدام به معاینه پزشکی شوند، می‌توانند ادعای خود را درباره آسیب واردشدن به سلامت خود در محیط کار اثبات کنند.
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه برخی کارفرماها برای اینکه حقوق کمتری پرداخت کنند، اقدام استخدام افراد بیمار برای مشاغل سخت و زیان‌آور می‌کنند، بیان کرد: این افراد به‌دلیل نیازهای مالی، حاضر می‌شوند که با حقوق کمتری در مشاغل زیان‌آور استخدام شوند و به‌عبارتی نیاز آن‌ها باعث می‌شود تا کارفرما به‌نوعی از شرایط جسمی آن‌ها برای پرداخت حقوق کمتر سوءاستفاده کند.
سهرابی افزود: براین اساس تاکیدی که مسئولان درخصوص اجباری‌شدن معاینه پزشکی کرده‌اند، باعث می‌شود تا احاقه حقوق کارگران تسهیل شود.
�برخورد با کارفرماهای متخلف
مدیرکل امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: براساس ماده٩٠ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مکلف هستند قبل از استخدام کارگران درباره انجام معاینات پزشکی آنان اقدام کنند.
سیروس نصیری افزود: هدف از الزام کارفرمایان به اجرای ماده٩٠ صیانت از نیروی کار، پیشگیری از حوادث ناشی از کار و به‌کارگیری نیروی انسانی در شغل و حرفه متناسب با توانایی جسمی و روحی وی است.
وی اظهار داشت: نبود معاینات قبل از استخدام کارگران توسط کارفرما و به‌کارگیری افراد ناتوان در بسیاری از موارد موجب بروز حوادث یا تشدید بیماری بیمه‌شدگان شده و خسارت‌های روحی و جسمی برای آنان به‌دنبال داشته است.
وی تصریح کرد: درصورتی‌که پس از استخدام مشمولان قانون کار مشخص شود که آن‌ها در حین استخدام قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده است و درنتیجه بیمه شده دچار حادثه شده یا بیماری او شدت یافته، سازمان تامین اجتماعی مقررات قانونی خود را درخصوص حمایت از بیمه شده انجام می‌دهد و هزینه‌های مربوطه را طبق ماده٥٠ قانون تامین اجتماعی از کارفرما مطالبه و وصول
خواهد کرد.
موسوی زاده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 9 / 9 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com