پینه دستان

پینه دستان


وزير كار و امور اجتماعي ظهر امروز از بررسي  آيين نامه اجرايي قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي در وزارت کار و امور اجتماعي خبر داد .

به گزارش روابط عمومي وزارت کار و امور اجتماعي دكتر شيخ الاسلامي در جلسه ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي ، رفع معضل بيكاري را وظيفه اي بزرگ و مقدس ناميد و با تاكيد بر اهتمام جدي همه دستگاههاي اجرايي به موضوع توسعه اشتغال ، گفت : بسياري از كشورهاي دنيا نيز با معضل بيكاري روبرو هستند و ما نيز بايد تلاش كنيم تا بار سنگين بيكاري را كاهش دهيم .

وي توسعه مشاغل خانگي را از برنامه هاي پيشنهادي خود به مجلس هنگام دريافت راي اعتماد عنوان كرد و با قدرداني از قوه مقننه به دليل ايجاد ظرفيت قانوني براي حمايت از مشاغل خانگي گفت : در فرايند تصويب قانون  نظرات گوناگوني مطرح شد و مطمئنيم  با ظرفيتي كه در ستاد ساماندهي مشاغل وجود دارد ، براي تمام مشكلات احتمالي چاره انديشي خواهد شد .

وزير كار و امور اجتماعي ، به ظرفيت توسعه مشاغل خانگي در كشورهاي صنعتي اشاره كرد و با عنوان اين كه چين به عنوان غول اقتصادي پايه و اساس بازار كار را مشاغل خانگي قرار داده است ، گفت : سوييس  كه حرف اول را در صنعت ساعت سازي جهان مي زند آن را از طريق شبكه مشاغل خانگي ساماندهي كرده است .

وي اقتصاد ايران را داراي ظرفيت فراواني براي گسترش مشاغل خانگي بر شمرد و با اشاره به  اين كه در سالهاي گذشته و با ظهور فناوري ، مشاغل خانگي به تدريج  حذف شده است  گفت : هنوز ظرفيت هاي فراواني براي توسعه مشاغل خانگي داريم .

دكتر شيخ الاسلامي ، كاهش قيمت تمام شده ، نبود نياز به سرمايه بالا ، توسعه ظرفيت صادراتي کشور  ، افزايش  درآمد خانوار ، اشتغال محوري و توسعه خلاقيت و نوآوري را از ويژگي هاي مشاغل خانگي عنوان كرد و با اشاره به اين كه بايد در شرايط جديد امكان توسعه مشاغل خانگي بصورت نرم افزاري فراهم شود ، گفت : مشاغل خانگي در كشور از نقشه كشي ساختمان تا مشاوره حقوقي امكان گسترش و توسعه دارند و شبكه مجازي نيز اين بستر را فراهم ساخته است .

وزير كار و امور اجتماعي تشكيل يك  گروه مطالعاتي در دبيرخانه ستاد  مشاغل خانگي را ضروري عنوان كرد و با اشاره به اين كه توسعه مشاغل خانگي نيازمند بستر سازي اجتماعي است ، اطلاع رساني و تبليغات را مولفه كليدي در اين طرح بر شمرد.

وي توسعه مشاغل خانگي با هدف  افزايش در آمد خانوار و رفاه عمومي را  يك راهبرد عنوان كرد و گفت : بايد از طريق شبكه مجازي امكان تبادل اطلاعات و ظرفيت هاي توسعه مشاغل فراهم شود .

و زير كار و امور اجتماعي برگزاري جشنواره هاي استاني و ملي ، تدوين دانشنامه و حمايت مالي از پايان نامه هاي دانشگاهي در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در حوزه مشاغل خانگي را از ديگر برنامه هاي پيشنهادي خود براي بستر سازي اجتماعي براي توسعه مشاغل خانگي عنوان كرد و با تاكيد بر اين كه كليد توسعه مشاغل خانگي آموزش هاي مهارتي است از آمادگي سازمان ‌آموزش فني و حرفه اي براي ورود به اين حوزه خبر داد .

دكتر شيخ الاسلامي از الزامات موفقيت طرح مشاغل خانگي راتوجه به  خوشه سازي و بهره گيري از ظرفيت تشکلهاي صنفي / تعاونيها بر شمرد و بر لزوم نظارت و پايش فعاليتها و برنامه هاي مورد نظر تاکيد کرد .

در اين نشست آيين نامه قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي بررسي شد .

 

 

 

 

 

 

با ابلاغ قانوني از سوي رئيس جمهور؛ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تشکیل می شود

 

بر اساس این قانون، همه دستگاه های عضو ستاد موظفند راهکارهای حمایتی، نظارتی و تسهیل‌کننده ایجاد و توسعه مشاغل خانگی مجاز را در قالب دستورالعمل، حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تدوین و جهت تصویب به ستاد ارائه کنند

رئیس جمهور قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی را برای اجراء ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس این قانون دولت موظف شده است تا با توجه به سند چشم انداز بیست ساله، مشاغل خانگی را مطابق این قانون ساماندهی و حمایت کند تا زمینه ایجاد اشتغال برای این گونه متقاضیان فراهم شود.

همچنین به منظور حمایت و گسترش مشاغل خانگی ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تشکیل می شود.

این ستاد متشکل از وزیر کار و امور اجتماعی (رئیس)، وزیر صنایع و معادن یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر جهاد کشاورزی یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر بازرگانی یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر تعاون یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر امور اقتصادی و دارایی یا نماینده تام الاختیار وی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یا نماینده تام الاختیار وی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام الاختیار وی، فرمانده نیروی انتظامی یا یکی از معاونان وی، رئیس شورای عالی استان ها یا نماینده شورای مذکور، سرپرست کمیته امداد امام خمینی، رئیس سازمان بهزیستی، رئیس سازمان تامین اجتماعی، دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان عضو ناظر، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، رئیس اتاق تعاون، رئیس شورای مجامع صنفی کشور ، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مدیر عامل صندوق مهر امام رضا (علیه السلام) است.

وظایف و اختیارات ستاد مذکور مواردی چون تعیین سیاست های اجرائی مشاغل خانگی، تعیین راهکارهای پیوند کسب و کار خانگی با بازار سرمایه بیرونی اعم از داخلی و بین‌المللی، ایجاد هماهنگی در دستورالعملهای حمایتی و نظارتی دستگاههای اجرائی ذی‌ ربط در مورد مشاغل و کسب و کار خانگی و ارزیابی مستمر نقش اجتماعی و اقتصادی مشاغل خانگی در توسعه ملی، بررسی راهکارهای حمایتی مالی و تسهیلاتی از مشاغل خانگی و بررسی پیشنهادهای دستگاههای اجرائی و کارگروه‌های استانی جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی است.

بر اساس این قانون، همه دستگاه های عضو ستاد موظفند راهکارهای حمایتی، نظارتی و تسهیل‌کننده ایجاد و توسعه مشاغل خانگی مجاز را در قالب دستورالعمل، حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تدوین و جهت تصویب به ستاد ارائه کنند.

وزارت کار و امور اجتماعی نیز موظف شد ضمن شناسایی مشاغل و کسب و کار خانگی با کمک دستگاه های ذی‌ ربط، فهرست مشاغل مجاز خانگی را همه‌ساله به تصویب ستاد برساند.

این قانون همه شهرداری ها را نیز مکلف کرده است به تناسب تعداد و تنوع کسب و کار خانگی، مکانهای مناسبی را (بازار محلی موقت) برای عرضه محصولات صاحبان مشاغل مذکور، به صورت دوره‌ای در روزهای مشخص هفته، تأمین کنند.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز موظف شده است در جهت توسعه فرهنگ مشاغل خانگی و انسجام‌بخشی به مشاغل مذکور با امکانات موجود، با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی به صورت مستمر در ساعات معین به تولید برنامه‌های آموزشی و ترویجی اقدام کند.

منظور از مشاغل خانگی یا کسب و کار خانگی آن دسته فعالیت های است که با تصویب ستاد ماده 3 توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمات و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

بر اساس این قانون، شاغلین کسب و کار خانگی برای کسب منافع به انجام فعالیت، به صورت کار مزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی و انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی و انجام فعالیت به صورت تعادلی، اتحادیه و یا مشارکت یا بنگاه‌های بالادستی تامین‌کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه‌ای می‌پردازند.

             

                       

 

                          

 

 

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 14 / 11 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com