پینه دستان

پینه دستان


پروژه مسکن مهر که از سیاست‌های دولت گذشته برای خانه‌دار کردن مردم بود، متاسفانه علی رغم وعده‌های آن دولت ناقص ماند و اکنون در دولت جدید به چشم فرزند ناخواسته نگاه می‌شود. نگاهی که منجر شده با وجود همه وعده‌هایی که برای تکمیل این پروژه داده شده، در عمل وجود هزاران واحد مسکونی بدون آب و برق و تحمیل هزینه‌های اضافی به متقاضیان و مسائلی از این دست نشان می‌دهد اراده جدی در حدی که بتواند خیال متقاضیان این واحدهای مسکونی را که عموما هم از طبقه متوسط به پایین هستند راحت کند، وجود ندارد. نمونه بارز نبود این اراده جدی، وجود 400 هزار واحد مسکونی آماده در قالب مسکن مهر است که هنوز امکانات زیر بنایی آن از قبیل آب و برق و گاز تامین نشده است. نکته ای که باعث انتقاد نمایندگان مردم در مجلس شده است.
چند ماه پیش محمدباقر نوبخت به عنوان معاون برنامه‌ریزی رییس جمهور وعده داد، اعتبارات لازم برای تکمیل واحدهای فاقد امکانات زیربنایی تامین می‌شود. اما با وجود گذشت چند ماه از این وعده، ظاهرا خبری از تحقق آن نیست و همچنان این واحد‌های مسکونی آماده فاقد این امکانات زیربنایی هستند. وعده‌های عملی نشده دولت و به طور مشخص رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین منابع مالی خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر باعث شده تا تامین آب، برق و گاز، بسیاری از واحدهای مسکن مهر که تعداد آنها ۴۰۰ هزار واحد گزارش شده با مشکل مواجه شده و این واحدها منتظر افتتاح بمانند. بر این اساس اواسط شهریور ماه سال جاری بود که جلسه‌ای برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر با حضور مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.در این جلسه نوبخت به جهانگیری و سایر مسئولان ارشد وزارتخانه‌ها قول داد دولت 700 میلیارد تومان و وزارت نیرو 300 میلیارد تومان برای تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر تا پایان شهریور تقبل کنند، البته در این جلسه قول داده شد تا هزار میلیارد تومان دیگر هم در 6 ماهه دوم سال جاری اختصاص یابد. در مهرماه سال جاری تخصیص 300 میلیارد تومان وزارت نیرو از سوی نوبخت ابلاغ شد، اما گزارش‌ها حاکی از این است که این رقم قرار است از محل حق انشعابات احداث شبکه آب، برق و فاضلاب مسکن مهر تامین شود، در عین حال با گذشت چند ماه از این ابلاغیه هنوز از اختصاص اعتبار 300 میلیارد تومان خبری نیست و سئوالی که مطرح است اینکه  وزارت نیرو این مبالغ را در کجا هزینه کرده است.
 
   افزایش هزینه‌ها نباید به مردم تحمیل شود
در چنین شرایطی سید مهدی هاشمی رییس کمیسیون عمران مجلس که کمیسیون متبوعش روز سه‌شنبه هفته جاری، میزبان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخگویی به سئوالات نمایندگان است در این خصوص به حمایت می‌گوید: «یکی از محورهای اصلی سؤالات نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی بحث مسکن مهر است. متاسفانه نارضایتی‌ها در این زمینه به شدت افزایش یافته و نمایندگان شکایات متعددی از موکلان خود دریافت کرده‌اند و باید مسئولان دولت پاسخگوی این نارضایتی‌ها باشند.»هاشمی با انتقاد از طولانی شدن زمان اتمام این پروژ‌ه اضافه می کند: «متاسفانه تاخیر در اتمام این پروژه‌ باعث افزایش هزینه‌ها شده و نیاز به اعتبارات در این بخش افزایش یافته است. دولت متاسفانه می‌خواهد این افزایش هزینه‌ها را به مردم تحمیل کند در حالی که طبق قرارداد اولیه حق این کار را ندارد.»نمایندگان مجلس با توجه به شکایات منعکس شده از سوی مردم به شدت به عملکرد دولت در این زمینه انتقاد دارند. در دولت قبل مسئول مستقیم این پروژه وزارت راه و شهرسازی بود اما در دولت جدید این پروژه به صورت کلان زیر نظر معاون اول رییس‌جمهور قرار گرفته است. این مسئله از نظر رییس کمیسیون عمران مجلس باعث افزایش بروکراسی شده و اینکه اعتباراتی از دست آنچه نوبخت وعده داده بود به این پروژه دیر می‌رسد را ناشی از این بروکراسی می‌داند. از طرف دیگر هنوز بسیاری از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی را مسئول این پروژه می‌دانند. قاسم جعفری از جمله نمایندگانی است که روز سه‌شنبه سوالش از وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌شود، به حمایت می‌گوید: «یکی از محورهای اصلی سئوال بنده از وزیر در مورد مسکن مهر است. متاسفانه متقاصیان این واحدهای مسکونی که در این سال‌ها دار و ندار خود را در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، آرامش خود را از دست داده‌اند و تلقی این است که دولت جدید نمی‌خواهد این پروژه دولت قبل را به سرانجام برساند. هر روز از تحمیل هزینه‌های جدید به مردم صحبت می‌کنند در حالی که متقاضیان این واحدها خانواده‌های متوسط به پایین هستند و نمی‌توانند زیر بار این هزینه‌های اضافی بروند.» او با اشاره به اینکه از طرف دیگر برخی از این واحدها آماده‌اند اما امکانات زیر بنایی ندارند می‌گوید: «دولت و وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگوی این آشفتگی‌ها و بی‌برنامگی‌ها باشند»
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 14 / 10 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com