پینه دستان

پینه دستان


درحالی‌که وزیر کار اعلام کرده تدابیری برای حذف قراردادهای سفیدامضا اندیشیده شده و با متخلفان هم به‌شدت برخورد می‌شود، درلایحه خروج از رکود قرارداد زیر یک‌ماه، آن هم به‌طور شفاهی پیش‌بینی شده است. درصورت مصوب‌شدن این مسئله کارفرماها می‌توانند نیروهای کار را در ابتدای استخدام به‌طور شفاهی و ٢٩روزه استخدام و درصورت راضی‌نبودن از تمدید قرارداد وی خودداری کنند.
این مسئله در‌حالی در لایحه خروج از رکود پیشنهاد شده است که وزارت کار اخیرا در گزارشی اعلام کرد مجموعه قراردادهای کار به زیر یک‌سال رسیده و هم‌اکنون قراردادهای سه‌ماهه، شش‌ماهه و ٩ماهه با کارگران به امضا می‌رسد.
در این رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شهرآرا با تایید گنجانده‌شدن پیشنهاد قراردادهای زیر یک‌ماه در لایحه خروج از رکود می‌گوید: این مسئله توسط برخی نمایندگان مجلس در این لایحه گنجانده شده است.
علیرضا محجوب می‌افزاید: افراد پیشنهاددهنده این مسئله حل مشکل تامین نیروی انسانی بنگاه‌های اقتصادی را هدف از این اقدام خود اعلام کرده‌اند، با این حال باید دانست که اجرای آن باعث از بین رفتن امنیت شغلی کارگران می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: در خروج از رکود نیروی انسانی نقش مهمی دارد از این رو نباید با گنجاندن چنین مواردی انگیزه نیروی کار را کاهش دهیم چرا‌که این مسئله خودش می‌تواند باعث کاهش بهره‌وری و درنتیجه بیشتر‌شدن رکود شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه قراردادهای کوتاه‌مدت به‌هیچ عنوان باعث خروج از رکود نمی‌شود، می‌گوید: طرح قراردادهای ٢٩‌روزه کار به این معناست که می‌خواهیم هزینه خروج از رکود را از جیب کارگران بپردازیم. روح‌ا... عباسپور می‌افزاید: نمی‌توان با تهدید امنیت شغلی کارگران و مجبور‌کردن آن‌ها به کار با هر حقوقی به اقتصاد کشور رونق بخشید.
دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور نیز با بیان اینکه در اعتراض به پیشنهاد قراردادهای ٢٩روزه مکاتباتی را با مسئولان و نمایندگان آغاز کرده‌ایم، می‌گوید: در‌حالی‌که براساس قانون، قراردادهای آزمایشی باید به‌صورت سه ماه منعقد شود، در لایحه خروج از رکود بحث قراردادهای ٢٩‌روزه مطرح شده است.
رحمت‌ا... پورموسی با بیان اینکه قراردادهای ٢٩‌روزه با قانون کار تضاد دارد، می‌گوید: در‌حالی‌که مسئولان به دنبال حل قراردادهای موقت هستند، مطرح‌کردن قراردادهای ٢٩‌روزه نه‌تنها مشکلی از کارگران حل نمی‌کند، بلکه مشکلات قراردادهای موقت و سفیدامضا را هم تشدید می‌کند.
وی تصریح می‌کند: یکی از مشکلات جدی که در این پیشنهاد وجود دارد، مطرح‌شدن قراردادهای شفاهی است. براین اساس اگرکارفرمایی آمد و در آخر این یک‌ماه مزد کمتری از حداقل حقوق را به فرد داد و اعلام کرد که دیگر به او نیازی ندارد، این فرد چگونه می‌تواند حقوق تضییع‌شده خود را احیا کند.
  موسوی‌زاده




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 16 / 10 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com