پینه دستان

پینه دستان


گزارش شهرآرا از پدیده ای جدید در حوزه کارگری جولان کارچاق‌کن‌ها در هیئت  های حل‌اختلاف کارگری

هیئت های حل اختلاف کارگری برای بررسی وضعیت کاری و مشکلات بین کارگر و کارفرما تشکیل شده است تا هر دو طرف کارگر و کارفرما که روی موضوعات مالی و کاری و بیمه‌ای با هم به مشکل برخورده‌اند در این شوراها موضوعشان از طریق قانون حل‌وفصل شود.
با این حال طولانی‌بودن فرایند رسیدگی به شکایت کارگران در هیئت های حل اختلاف کارگری باعث شده تا افرادی باعنوان کارچاق‌کن در فرایند رسیدگی به شکایت، به کارگران نزدیک شده و به آن‌ها بگویند که اگر حاضر به سازش باشی‌، ما کاری می‌کنیم که زودتر بتوانی از فرایند قانونی به حقوق خود برسی. درهمین‌باره خبرنگار ما به یکی از دفاتر هیئت های حل اختلاف کارگری رفته تا از نزدیک از کم‌وکیف این‌گونه اتفاقات اطلاعاتی به‌دست آورد.
یکی از کارگرانی که برای شکایت به این مرکز آمده بود با بیان اینکه متاسفانه نزدیک سه سال در شرکتی کار می‌کردم اما در طول این سه سال به‌جز حقوق ماهیانه هیچ نوع پولی دریافت نکردم، بیان می‌کند: متاسفانه در‌حال‌حاضر که از این شرکت اخراج شده‌ام هیچ‌یک از حقوق خود را از جمله عیدی، سنوات، بن کارگری، حق مسکن و آخرین حقوق ماهیانه خود را دریافت نکرده‌ام.محمد بیان می‌کند: در‌حال‌حاضر سه‌بار است که در این شورا برای وضعیت کاری خود حضور پیدا می‌کنم اما کارفرما یا نماینده شرکت مراجعه نمی‌کند.
وی می‌افزاید: برخی افراد هستند که در اینجا به آن‌ها کارچاق‌کن می‌گویند، می‌آیند و پیشنهاد می‌دهند که با گذشت بخشی از حقوقت زودتر به بخشی از طلبت برسی اما من قبول نکردم.
﷯مجبوریم به کارچاق کن مراجعه کنیم
همچنین یکی دیگر از کارگران اخراج شده یکی از شرکت‌ها که حدود ٤٥‌سال سن دارد، می‌گوید: بنده نزدیک یک سال است برای دریافت معوقات و حقوق‌ خویش به این شورا می‌آیم اما هنوز به حقوقم نرسیده‌ام. رحمان ادامه می‌دهد: امروز با توصیه دوستم به یکی از کارچاق‌کن‌ها مراجعه کرده‌ام تا مشکلم حل شود.
وی می گوید: در حال حاضر روش رسیدگی به اختلافات کارگری طوری است که به دلیل طولانی بودن زمان رسیدگی و بی اطلاعی از قانون، کارگران مجبور می شوند به کارچاق کن ها مراجعه کنند.
﷯ واسطه‌گری می‌کنیم
با این حال منوچهری یکی از کارچاق‌کن‌ها با بیان اینکه کار او هیچ ایرادی ندارد، می‌گوید: کار ما این است که بین کارفرما و کارگر واسطه‌گری می‌کنیم و سعی می‌کنیم که بین آن‌ها آشتی دهیم.
وی می‌افزاید: در شرایطی که کارگر مایل است زودتر به پول خود برسد، طبیعی است که باید از بخشی از حقوق خود بگذرد.
وی ادامه می‌دهد: حکایت کارگرانی که می‌خواهند، هم به تمام پول خود برسند و هم زود آن را وصول کنند، حکایت افرادی است که هم خدا را می‌خواهند هم خرما را. در‌حالی‌که این‌طوری نمی‌شود و اگر طالب پولش در اسرع وقت است، باید کمی گذشت نشان دهد. وی درباره برخورد مسئولان با آن‌ها می‌گوید: هر‌چند وقت یک‌بار برخوردی می‌شود ولی ما باز جای دیگری کار خود را دنبال می‌کنیم.
همچنین مجیدی یکی دیگر از کارچاق کن ها می گوید: برای ما فرق ندارد، طرفی که می خواهیم از او پول بگیریم کارفرما است یا کارگرچرا که شغل ما ما نندوکیل است و هر فردی که به ما مراجعه کند کارش را راه می اندازیم.
  علیرضا ظهیری
﷯ ﷯ ﷯
دبیرکل کانون اسلامی شوراهای کار کشور: با کارچاق‌کن‌ها برخورد شود
دبیرکل کانون اسلامی شوراهای کار کشور در رابطه با این موضوع می‌گوید: در مراجع حل‌اختلاف موضوعی باعنوان سازش وجود ندارد اما در ماده١٥٧ قانون کار آمده که بهتر است ابتدا موارد اختلافی با سازش مستقیم بین کارگر و کارفرما حل‌وفصل شود.
رحمت‌ا... پورموسی بیان می‌کند: در جلسات هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف رسم بر این است که کارگر و کارفرما دعوت می‌شوند تا بین آن‌ها سازش برقرار شود، البته سازش ایراد ندارد اما بحث ما این است که در این نوع مواقع همه مسائل قانونی به کارگر و کارفرما تفهیم شود.
پورموسی با اشاره به وجود کارچاق‌کن‌ها در هیئت های حل‌اختلاف کارگری می‌گوید: رسیدگی به شکایت کارگران برای این افراد وسیله پول درآوردن شده است. این‌ها سعی می‌کنند تا با دلالی بین کارگر و کارفرما هرجور شده حتی از طریق غیرقانونی بین آن‌ها سازش کنند. پورموسی با بیان اینکه کارچاق کن ها از بی اطلاعی کارگران از حقوق خود استفاده می کنند،می گوید:: باید از حضور این افراد در هیئت های حل اختلاف جلوگیری شود.
﷯ ﷯ ﷯
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی : کارچاق‌کن‌ها معضل شده‌اند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با تایید وجود کارچاق‌کن‌ها در هیئت های حل اختلاف کارگری می‌گوید: متاسفانه در ادارات بعضی کارچاق‌کن‌ها وجود دارند و این افراد مسائلی را مطرح می‌کنند که در دادخواست اولیه نبوده است، مراجع حل اختلاف دادخواست اولیه را رسیدگی می‌کنند و این کارچاق‌کن‌ها معضل شده‌اند.
محمود احمدی تصریح می‌کند: کارگران می‌توانند طبق دادخواست اولیه به تمام حق و حقوق خود در رابطه با کار برسند و چنین موضوعی که شوراها بخواهند با سازش حق کارگر را تضییع کنند، وجود ندارد.
وی تاکید می‌کند: فعالیت کارچاق‌کن‌ها به هیچ عنوان تایید نمی‌شود و ما بارها به افرادی که به شوراهای حل اختلاف مراجعه می‌کنند، تاکید کرده‌ایم تا به این افراد مراجعه نکنند. وی می‌گوید: همچنین کارچاق‌کن‌ها همه‌شان در شورای حل‌اختلاف فعال نیستند و برخی وقتی برخورد مسئولان را می‌بینند با انتقال به بیرون به فعالیت خود ادامه می‌دهند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 28 / 10 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com