پینه دستان

پینه دستان


براساس قانون کار تمامی کارگاه‌هایی که بیش از۵۰نیرو دارند باید با طبقه‌بندی مشاغل بسترهای لازم برای افزایش دستمزد و مزایای نیروهای با سابقه و تحصیل‌کرده واحد خود را فراهم کنند. ازآنجاکه این مسئله می‌تواند موجب افزایش انگیزه نیروی کار بشود، کارشناسان معتقد هستند اجرایی‌شدن این مسئله می‌تواند به ارتقای بهره‌وری و در نتیجه بهبود کیفیت کالاهای داخلی منجر شود.
در این زمینه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، طرح طبقه‌بندی مشاغل در خراسان رضوی اجرایی ‌شد.
محمود احمدی ارتقای وضعیت شغلی کارگران را یکی از عوامل موثر در افزایش انگیزه آن‌ها و در نتیجه بهبود بهره‌وری در کارگاه‌های تولیدی عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا طرحی در حال اجراست که تمامی کارگاه‌هایی که بیش از ۵۰کارگر دارند و تمامی واحدهای خدماتی باید مشاغل خود را طبقه‌بندی کنند.
وی تصریح کرد: در این طرح کارگران براساس سابقه، مدرک تحصیلی و میزان مهارت ارزیابی و میزان حقوق و مزایای آن‌ها تعیین می‌شود. وی تصریح کرد: میزان مهارت افراد توسط سازمان فنی‌وحرفه‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
احمدی افزود: کارگاه‌های واجد شرایط باید طرح خود را برای طبقه‌بندی کارگران خود به اداره کار ارائه کنند، درصورتی که کارگاهی این کار را انجام ندهد، اداره کار وارد این مسئله می‌شود و مقدمات طبقه‌بندی مشاغل در آن کارگاه را فراهم می‌کند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی درخصوص روش شکایت کارگرانی که از طبقه‌بندی شغلی نارضای هستند، گفت: کمیته‌ای در این‌باره تشکیل شده است که در آن نمایندگان کارگران، کارفرماها و اداره کار حضور خواهندداشت و به شکایت کارگران رسیدگی می‌کنند.
﷯پیگیری مطالبات طبقه‌بندی مشاغل حتی بعد از بازنشستگی
نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کارخراسان رضوی نیز در این‌باره با بیان اینکه اجرایی‌شدن این طرح می‌تواند باعث بهبود معیشت نیروهای ماهر و دارای سابقه شود، گفت: کارگاه‌هایی که این طرح را اجرا می‌کنند باید براساس درجه مهارت و تحصیلات نیروی کار به آن‌ها حقوق بیشتری بپردازند.
احسان سهرابی افزود: در صورتی که کارگاهی از این مسئله امتناع کند، نیروها می‌توانند حتی بعد از بازنشستگی هم این مسئله را پیگیری و مطالبات خود را از این محل از طریق اداره کار دریافت کنند. وی با بیان اینکه واحدهایی که این مسئله را در استان اجرا کرده‌اند، بهره‌وری آن‌ها افزایش یافته است، گفت: بااین‌حال برخی از کارفرمایان به‌دلیل مشاوره‌های نادرست از این کار امتناع کرده‌اند که این مسئله موجب شد تا حقوق نیروهای ماهر در برخی از کارگاه‌ها تفاوت چندانی با نیروهای غیرماهر نداشته باشد.
﷯تصور اشتباه افزایش هزینه
دبیر کانون کارفرمایان صنایع خراسان رضوی نیز با بیان اینکه برخی از کارگاه‌ها به‌دلیل تصور اشتباه طرح طبقه‌بندی مشاغل باعث افزایش هزینه آن‌ها می‌شود آن را اجرا نمی‌کنند.
خانی‌زاده افزود: این درحالی است که ما بارها تاکید کرده‌ایم که اجرای این کار با افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی در عمل حاشیه سود آن‌ها را افزایش می‌دهد. وی تصریح کرد: براساس مطالعات ما محصولات تولیدی واحدهایی که این طرح را اجرا کرده‌اند، کیفیت بهتری از واحدهای مشابه‌ای دارند که طبقه‌بندی را اجرا نکرده‌اند.
وی تاکید کرد: با این حال ازآنجاکه تمامی کارگاه‌های بالای۵۰نفر باید این طرح را اجرایی کنند، اجرا نکردن آن باعث می‌شود در صورتی که کارگری از واحد شکایت کند، خود کارگاه دچار مشکلاتی شود. براین اساس ما از تمامی واحدها درخواست کرده‌ایم که این کار را انجام دهند.
محسن موسوی‌زاده 




نسخه درحال نمايش:

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 27 / 2 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com