پینه دستان

پینه دستان


بیکاری عامل جرم و فساد شده است

خبرگزاری تسنیم: معاون اداره کل ورزشی وزارت کار گفت: «بیکاری»، بیکار ننشسته و بازیگری در یکی از نقش‌های اصلی تراژدی «رکود تورمی» را برعهده دارد و به‌علاوه، یکی از عوامل اصلی بسیاری از انحرافات، جرم و فساد در جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، "اشتغال معضل جدی پیش روی کشور است"، جمله ای است که حسن روحانی در جلسه شورای عالی اشتغال بیان کرد. وی رفع مشکل اشتغال را شناسایی ظرفیت های مناسب و بیشتر برای ایجاد اشتغال دانست و گفت: زمانی که جوانی بیکار باشد ناخودآگاه معضلات اجتماعی به سمت وی هجوم می آورند و در این شرایط، بسیار سخت است که جوان بیکار خود را از وسوسه ها در امان نگاه دارد.

با وجود این دیدگاه مشاهده می‌شود که بیکاری هنوز حرف اول رادر بین مشکلات کشور می‌زند. مهم ترین معضل فعلی کشور در بخش اشتغال و بازار کار؛ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است که به طور عموم پس از فراغت از تحصیل و آماده شدن برای ورود به عرصه کار و تولید با مشکلات جدی مواجه می شوند. در شرایط فعلی، مسائل مربوط به بیکاری تقریبا در تمامی رشته های دانشگاهی حتی در مهندسی و پزشکی نیز وجود دارد.

دو دهه پیش که خانواده ها فرزندان خود را برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور تشویق می کردند هرگز فکر نمی کردند که در آینده ای نه چندان دور، فرزندانشان با داشتن مدرک دانشگاهی معضل کار را داشته باشند.

*بیکاری عامل بسیاری از انحرافات و جرم و جنایات است

شهریار بیگی، معاون اداره کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیکاری در جامعه گفت: سال‌هاست که ایجاد شغل و رفع بیکاری، در رأس مطالبات اجتماعی جامعه بوده و به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها در کشورمان مطرح است. باید  اعتراف کرد بیکاری می‌تواند پدیده‌ای امنیتی شود و هم درصورت و هم در ماهیت، تهدیدهایی به‌وجود آورد.

 وی با بیان اینکه بیکاری می تواند زمینه ساز عوامل اصلی انحراف ،جرم و فساد به حساب آید گفت: «بیکاری»، بیکار ننشسته و بازیگری در یکی از نقش‌های اصلی تراژدی «رکود تورمی» را برعهده دارد و به‌علاوه، یکی از عوامل اصلی بسیاری از انحرافات، جرم و فساد در جامعه محسوب می‌شود.

بیگی با تأکید بر اینکه بیکاری از عوامل اصلی نابودی نظم وجودی و اجتماعی است گفت: بیکاری می‌تواند همبستگی، همدلی و همدردی را در جامعه از بین می‌برد. با نگاهی هرچند گذرا، به تأثیر منفی و مخرب پدیده بیکاری بر همبستگی و نظام و نظم اجتماعی از منظر تقسیم کار «دورکیم» می پردازیم. تقسیم کار «دورکیم» را باید تلاشی برای کشف پایه‌های همبستگی و یکپارچگی در جوامع مدرن و صنعتی دانست.

 وی ادامه می دهد:او بر این باور بود که تقسیم کار می‌تواند به‌راستی، پایه‌ای مستحکم برای همبستگی فراهم آورد و همبستگی را پیوند موجود میان تمام افراد یک جامعه می‌دانست. تقسیم کار به‌صورت تخصصی‌شدن و تفکیک کار افراد در جامعه نمود می‌یابد. بدون شک، نظام تولید در یک جامعه، اصلی‌ترین قلمرو و حوزه تقسیم کار افراد به حساب می‌آید.

 معاون اداره کل ورزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان می‌‌کند: در جریان تولید است که انسان به خودآگاهی فردی و طبقه‌ای در ساحت‌های مختلف اجتماعی، تاریخی، سیاسی و... دست می‌یابد. نظام تولید، حاصل جمع منطقی مشاغل است که مشتمل بر تخصص‌هاست. این نظریه‌پرداز، داشتن شغل را ازجمله بازنمایی‌های جمعی دانسته که دربردارنده قلمرو واقعیت‌های اخلاقی است و از عوامل اثرگذار بر جامعه‌پذیری به‌شمار می‌آیند.

 بیگی می افزاید: بیکاری، نظام تقسیم کار را مختل کرده است و به‌تبع آن، همبستگی اجتماعی از جامعه رخت برخواهد بست. در نتیجه این فرایند تراژیک، فضای جامعه امنیتی می‌شود و هویت‌یابی و خودآگاهی انسان امری مشکل و محال خواهد شد. بیکاری، نظام اخلاقی و حقوقی جامعه ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

وی که اشتغال را عامل همبستگی اجتماعی می‌داند بیان می‌کند:از این مهم نباید غافل بود که اشتغال از عوامل اصلی همبستگی و اتحاد ملی است، این ایده (اتحاد از راه اشتغال) در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، به‌عنوان عنصری اصلی در مدل‌های ایجاد اتحاد ملی به حساب می‌آید. بی‌شک حل معضل بیکاری، مستلزم برنامه‌ریزی علمی و دقیق و مشارکت متعهدانه تمامی مراجع تأثیرگذار است. تا اشتغال به گفتمان اخلاقی و غالب جامعه تبدیل نشود، نمی‌توان سونامی بیکاری را مهار کرد و از بین برد. راه دشواری برای مهار پدیده بیکاری، پیش‌ِروی کشورمان است که همتی بالا و مشارکتی بی‌همتا می‌طلبد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 20 / 5 / 1394برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com