پینه دستان

پینه دستان


 

روز جهانی کارگر ، روز تکریم انسان هایی است که قدرت اندیشه ، قوت بازو ، مهارت سرپنجه و خلاقیت و توان آنان در خدمت تولید ، پیشرفت ، رفاه و آبادانی جامعه قرار دارد .

نظام جمهوری اسلامی ایران که برمبنای احترام به حقوق و کرامت انسانها در چارچوب قوانین متعالی اسلام شکل گرفته بر نقش بی بدیل منابع انسانی به ویژه کارگران به عنوان منشا تحولات اقتصادی و اجتماعی تاکید می ورزد .

امام بزرگوار ما "حیات یک ملت را مرهون کار و کارگر" و "حق تعالی را مبدا کار و کارگری" دانست و ما امروز شاهد هستیم حیات اجتماعی و اقتصادی کشور ناشی از خلاقیت ، تعهد و استعدادهای درخشان جامعه کار و تولید است و نقش ممتاز کارگران در تثبیت نظام ، دفاع مقدس ، دفع تهدید و رفع فتنه ، شکوفایی اقتصادی و سایر عرصه ها انکار ناپذیر و فراموش ناشدنی است .

در نظام مقدس اسلامی ما رابطه بین کارگران و مسئولان نظام یک رابطه کاملاً صمیمانه ، برادرانه ، همدلانه ، اعتمادآمیز و محترمانه است و هفته کارگر در سراسر کشور موسم تکریم و سپاس از نقش ممتاز و شان والای کارگران و فرصتی برای هم اندیشی و همدلی هر چه بیشتر مسئولان با آنان است .

این در حالی است که در اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان ، روز جهانی کارگر فرصتی برای گردهمایی های اعتراض آمیز کارگران نسبت به دستگاه حاکمه و اعلام نارضایتی و انتقاد از سیاست ها و برنامه های اجرایی دولت ها و بی اعتنایی آنان به جامعه کارگری است .

دولتها نیز اغلب با هراس و واهمه از تنش ها و ناآرامی های جامعه کارگری با اتکا به قوه قهریه و گاه اعمال خشونت درصدد مهار و جلوگیری از تجمعات و بیان اعتراضات بر می آیند.

طرفه آن که در کشور پرمدعایی چون ایالات متحده امریکا ، روز جهانی کارگر اساسا مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا بی آبرویی و شرمساری ناشی از کشتار بی رحمانه کارگران در یک تجمع صنفی و دستگیری و اعدام تعداد دیگری از آنان جایی برای توجه و اعتنای دولتمردان امریکایی به این روز باقی نمی گذارد .

روزی که به واسطه رخداد این حادثه فجیع در سراسر دنیا به نام روز کارگر نامگذاری شده و مراسم و آیین های ویژه ای به مورد اجرا در می آید ، در این کشور بد سابقه مدعی آزادی و حقوق بشر به سکوت و فراموشی سپری می شود.

همان کشوری که دستهایش به خون پانزده هزار شهید جامعه کارگری ما آلوده است که قریب چهار هزار تن از این آسمانیان به دست گروهک مزدور و اهریمنی منافقین که مورد حمایت و پشتیبانی کامل امریکا بوده و هستند به اتهام دفاع از انقلاب و نظام اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند . و چه زیبا و معنی دار است که هفته کارگر در جمهوری اسلامی ایران همواره با تعظیم و تکریم شهدای عزیز و گرامی انقلاب و دوران دفاع مقدس سپری می شود .

وزارت کار وامور اجتماعی با آگاهی از نقش قانونی و رسالت خطیر خویش با استعانت از خداوند قادر متعال و مساعدت و همفکری شرکای اجتماعی ، ارتقاء اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار و اعتلای فرهنگ کار در جامعه را با بهره گیری از اندیشه و خرد جمعی جزء رئوس فعالیت های خود قرار داده است و با درک شرایط حساس فعلی کشور در آغاز برنامه پنجم توسعه و در سال جهاد اقتصادی با تشکیل مستمر شورای عالی اشتغال و شورای عالی کار و سایر نهادهای مرتبط با سیاست گذاری ، برنامه ریزی و مدیریت بازار کار کشور و همکاری سایر دستگاه ها در مجموعه دولت و استانداران محترم سعی در بهبود فضای کسب و کار، توسعه اشتغال و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری دارد .

وزارت کار و امور اجتماعی با عنایت به نقش ارزنده سرمایه های انسانی در روند توسعه ، در چارچوب وظایف خود سعی نمود با راهبرد همکاری و تفاهم "سند ملی کار شایسته" را در جهت توسعه اشتغال ، صیانت از نیروی کار و دفاع از حقوق حقه جامعه کار و تولید تهیه و در نشست سه جانبه به تصویب نمایندگان جامعه کارگری ، کارفرمایی و دولت برساند .

با بکارگیری این راهبرد امروز شرکای اجتماعی و دولت اهداف خود را مشترک میدانند و در این روند تقابل و تعارض جای خود را به اهتمام ویژه به گفتگوهای سازنده دولت و شرکای اجتماعی در تدوین برنامه ها ، سیاست ها و اصلاح قوانین و مقررات داده است .

تهیه نظام آموزش مهارت و فناوری و نظام صلاحیت حرفه ای در کنار نظام اشتغال و تاکید بر گسترش آگاهی های نیروی کار و آموزش های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار ، توجه به اشتغال جوانان ، توسعه مشاغل خانگی ، توسعه فرصتهای شغلی در مناطق روستایی ، گسترش فرهنگ ایمنی ، حفاظتی و بهداشت کار، معرفی کارگران نمونه ، مفاخر ملی جامعه کار و تولید و کارآفرینان برتر و بهبود وضعیت معیشتی نیروی کار بخشی از اقدامات وزارت کار و امور اجتماعی در یکسال گذشته بوده که بیانگر عزم دولت جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع نیازهای کارگران و نیروهای خلاق جامعه است .

بی تردید رونق بخشی به تولید ، سرمایه گذاری و کارآفرینی ، توجه به تولیدات داخلی ، حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی ، گسترش صادرات غیرنفتی در گرو استفاده از نیروی کار شاداب ، سالم و با نشاط است .

توسعه تشکل ها ، نهادها و انجمن های صنفی کارگران و کارفرمایان یکی از راهبردهای اساسی وزارت کار و امور اجتماعی در نیل به اهداف برنامه های توسعه است که به افزایش مشارکت و حفظ شرافت و کرامت حقیقی سنگربانان عرصه کار و تولید نظر دارد .

در راستای تحقق عدالت اجتماعی و به منظور ایجاد انگیزه برای مشارکت نیروی کار و ارتقا بهره وری ، طرح واگذاری سهام عدالت به کارگران در کنار سهام ترجیحی ، طرح بیمه تکمیلی کارگران ، طرح مسکن مهر ، و اعطای کارت اعتباری خرید کارگران مورد پیگیری و یا درحال اجرا است تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای نیروی کار در جهت افزایش سطح رفاه و تقویت قدرت خرید کارگران موثر واقع شود.

امید است اقدامات مزبور که به منظور تجلیل از پیشتازان عرصه کار و تلاش صورت می پذیرد در سال جهاد اقتصادی رشد و تعالی جامعه شریف کارگری را بیش از همیشه رقم زند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 11 / 2 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com