پینه دستان

پینه دستان


نتايج پانزدهمين نشست منطقه آسيا و اقيانوسيه سازمان بين المللي كار از سوي دبيرخانه اجلاس منتشر شد.

 متن كامل گزارش اجلاس به شرح زير است:

الف) توسعه فراگير و پايدار براي منطقه آسيا و اقيانوسيه از طريق كار شايسته براي همه

1- ما رشادت و چابكي مردم ژاپن را در ترميم تلفات سنگين انساني زلزله‌ي بزرگ شرق ژاپن و پيامدهاي آن مي ستاييم.

2- ما از دولت و شركاي اجتماعي ژاپن براي استقبال گرم و سازماندهي عالي اين نشست عليرغم گذشت فاصله زماني اندك از وقوع فاجعه سونامي تشكر كرده و با حضورمان در اين مكان مراتب همدردي خود را با دولت و ملت ژاپن به ويژه مردم مناطق مصيبت زده اعلام مي كنيم.

3- ما از دولت ژاپن به خاطر سازماندهي اين نشست ويژه كه ما را قادر ساخت تا درس‌هاي مهمي در مورد راه حل بحران با تمركز بر سياست اشتغال بگيرين،‌تشكر مي كنيم.

4- ما همچنين سپاس خود را از نطق افتتاحيه آقاي نودا نخست وزير ژاپن اعلام مي داريم.

5- ما از مدير كل براي ارائه گزارش «ايجاد آينده اي پايدار با كار شايسته در آسيا و اقيانوسيه» و گزارش تكميلي آن، كه جديدترين دستاوردهاي اخير منطقه را بيان كرده است و حركت به سمت افق‌هاي جديد و الگوهاي مؤثرتر رشد توأم با عدالت را به بحث مي‌گذاشت، تشكر مي‌كنيم.

6- ما از آقاي خوان سومايا مديركل سازمان بين المللي كار كه در زمان برگزاري آخرين نشست منطقه‌اي آسيا و اقيانوسيه در زمان تصدي سمت مدير كلي توجه نمودند، و به خاطر حمايت قوي از توسعه اين منطقه و كمكهاي شايان ايشان به پيشرفن «دستور كار جهاني كار شايسته» سپاسگزاري مي‌نماييم.

 

بهره گيري از نشست منطقه اي 2006

7- اكنون پنج سال از آغاز برنامه «دهه كار شايسته در آسيا و اقيانوسيه» در آخرين گردهمايي ما در بوسان ـ‌كره جنوبي در سال 2006 مي‌گذرد. ما دستاوردهاي مثبتي در پيگيري تعهداتمان در بوسان داشته ايم و ضمن به رسميت شناختن دستاوردهاي مهم، بر چالش هاي قديم و جديد متعدد در راه دستيابي به هدف «كار شايسته براي همه» اذعان مي نماييم.

8- ما با درج موضوعات كار شايسته به عنوان هدف اصلي راهبردهاي توسعه ملي و بهبود نظارت بر بازار كار از جمله تقويت چارچوب‌هاي نظارتي براي ترويج برابري جنسيتي، حركتي رو به جلو داشته‌ايم. اعضاي منطقه آسيا و اقيانوسيه از ماه آگوست 2006 تاكنون به 68 مقاوله نامه ملحق شده اند، اما الحاق و اجراي مقاوله نامه‌هاي بنيادين سازمان بين المللي كار نسبت به ساير مناطق جهان پايين تر است. امروزه دانش و تجربه ما در مورد حصوص كارگران مهاجر در وضع بهتري قرار دارد، اما اين قشر بخشي از آسيب پذيرترين كارگران منطقه ما هستند. سرمايه گذاري در نظام هاي حمايت اجتماعي، مبارزه با كار كودك و ايجاد مهارت‌هاي بهتر مردان و زنان جوان افزايش يافته است. ما از دو برنامه كشوري كار شايسته در 2007 در حال حاضر، 20 برنامه فعال كشوري كار شايسته و 21 برنامه تحت توسعه كه 6 برنامه در حوزه اقيانوسيه است، در اختيار داريم. اين برنامه ها گستره‌اي از فعاليت ها از جمله سياستهاي اشتغال، نظامهاي آموزش حرفه‌اي، توانمندسازي شركاي اجتماعي، بهداشت و ايمني شغل و لغو كار كودك را در بر مي‌گيرد.

9- پس از 5 سال از آخرين نشست منطقه اي در بوسان، اين منطقه شاهد وقوع بلاياي عظيم طبيعي بسياري بوده است، سيل، زلزله، سونامي و طوفان. و وقوع سونامي اخير در ژاپن مويد اين موضوع است كه سياست‌هاي اجتماعي و اشتغال نقش مهمي در برنامه ريزي براي پاسخگويي و پيشگيري از بلايا دارد و همچنين اين موضوع براي همكاري ILO در منطقه حائز اهميت است.

 

منطقه پويا در مواجهه با چالش هاي بزرگ

10-  منطقه آسيا و اقيانوسيه منطقه بسيار پويايي در جهان است. رشد سريع در تعدادي از كشورهاي منطقه، باعث افزايش درآمدهاي خانواده‌ها و نجات صدها ميليون تن از فقر شديد شده است.

11-  عليرغم مشاهده بسيار سريع در مقاطع زماني مختلف، كار شايسته براي كاهس تعداد كارگران فقير و اقتصاديهاي بزرگ غيررسمي به قدر كافي ايجاد نشده است.

12-  طي يك نسل، منطقه آسيا و اقيانوسيه پيشرفت اقتصادي چشمگيري داشته است. منطقه به گونه‌اي فزاينده در اقتصاد جهاني با تمام فرصت‌ها و چالش‌هاي در حال رقابت پيرامون دستاوردهاي بين المللي بازار، درآميخته بود.

13-  بعد از بحران اقتصاد جهاني و اشتغال، منطقه به سرعت به حالت اول برگشت. اما اكنون بحران مالي مجدداً در ساير قسمت‌هاي جهان، توسعه اقتصادي و اجتماعي ما را تهديد مي كند.

14-  حتي قبل از اين بحران، رشد سريع بگونه‌اي ناهماهنگ گسترش يافته بود و نابرابري درآمد و ثروت در اقتصادهاي متعددي گسترده بود. صدها ميليون تن بالاي خط فقر زندگي مي كنند، اما اين منطقه همچنان 73 درصد از كارگران فقير جهان را شامل مي شود. اقشار بسياري در برابر خطرات و بلاياي طبيعي و ساخته دست بشر آسيب پذير هستند. عليرغم پيشرفت هاي مهم اخير، هنوز نظام هاي حمايت اجتماعي بسياري از مردم را به طور موثر پوشش نمي دهد.

15-  ما منطقه اي به شدت متنوع هستيم و اهميت بخشي به همكاري جهت توسعه براي آينده ما حياتي است.

 

رفع نياز كار شايسته

16-  منطقه ما پر جمعيت‌ترين منطقه جهان است و داراي نيروي كاري با رشد سريع است، ما بايد قابليت توليدي عظيم آن را گسترش و بكار گيريم تا به گونه‌اي پيشرونده با كاهش نسبت اقتصادهاي غيررسمي و تشويق ايجاد مشاغل مناسب، فقر را ريشه كن كنيم.

17-  تبعيض جنسيتي به ويژه رفتار و فرصت هاي نابرابر زنان در دنياي كار، همچنان دغدغه اصلي جوامع ما مي‌باشد و تساوي جنسيتي بايد به عنوان يك اولويت جهت تحصيل منافع اقتصادي و اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.

18-  كارگران مهاجر چه آنان كه از مناطق روستايي به مناطق شهري در داخل كشور مهاجرت مي كنند و چه آنان كه از مرزها عبور مي كنند به موفقيت ما كمك مي كنند اما از زمره آسيب پذيرترين اقشار در برابر رفتار استثمارگرانه و تبعيض آميز هستند.

19-  منطقه آسيا و اقيانوسيه بالاترين رقم كارگران خانگي را داراست. به رغم نقش حياتي آنان در كاركرد اقتصاد جوامع، كارگران خانگي به ويژه مهاجران به گونه اي ويژه در برابر شرايط كاري فقيرانه و نقض حقوق بشر آسيب پذير هستند.

20-  تعداد بسياري از جمعيت مردان و زنان جوان ما نمي توانند شغل مناسبي كه براي فرصت هاي زندگي مناسب حياتي است، به دست آورند. اما بگونه اي تناقض آميز ميليون ها دختر و پسر در اين منطقه بايد به مدرسه بروند، ‌اما كار مي كنند.

21-  بعضي كشورهاي منطقه ما با مشكل سالخوردگي جمعيت و جمعيت شاغل با سن كمتر روبرو هستند.

22-  ما همچنين به طور فزاينده‌اي نسبت به تأثير توسعه اقتصادي در شدت شكنندگي محيط طبيعي خود آگاه هستيم. تلاش‌هاي صورت گرفته در سراسر منطقه براي تأثير بر تغييرات آب و هوايي، ايجاد اقتصاد سبز قابليت بالايي براي فرصت‌هاي فزاينده جهت كار شايسته را به خود اختصاص مي‌دهد.

23-  چنانچه كسب و كار و كارگران بتوانند از محيط اقتصادي و اجتماعي پايدار بهره گيرند، فرصت هاي كار شايسته متناسب با نيازهاي منطقه ما ايجاد خواهد شد.

24-  روند توسعه اخيراً در بعضي كشورهاي عربي بر پيامدهاي ناشي از محروميت اجتماعي، كمبود مشاغل مناسب و عدم رعايت حقوق بنيادين تأكيد مي ورزد. نيازهاي فراگير عدالت اجتماعي، شأن، مشاغل مناسب، احترام به حقوق بنيادين و پايان محروميت اقتصادي، اهميت «دستور كار كار شايسته» را برجسته مي‌نمايد.

25-  استانداردهاي بين المللي كار براي كمك به كشورها و شهروندان آنها جهت بهره مندي بيشتر اجتماعي، اقتصادي و سياسي از اهميت برخوردار است. گفتگوي اجتماعي براي حل منازعات و همچنين همكاري در زمينه روشهاي مورد توافق براي رشد بنگاههاي پايدار، توسعه فرصت هاي كار شايسته، بنيان نظام هاي حمايت اجتماعي و ايجاد موافقتنامه هاي اشتغال براي حمايت از حقوق كارگران حائز اهميت است.

26-  ما اقدامات ترويجي خود را براي الحاق و اجراي استانداردهاي بنيادين كار و همچنين احترام به حقوق و اصول بنيادين كار را گسترش خواهيم داد.

27-  گفتگوي اجتماعي و همكاري، شعارهاي حركت احيايي ما براي رفع نياز اركان سازمان بين المللي كار و تحقق اهداف «دهه كار شايسته در منطقه آسيا و اقيانوسيه» از طريق اقدام ملي، منطقه‌اي و جهاني است. «برنامه‌هاي كشوري كار شايسته» بايد به قدر كفايت جايگاه والا، دخالت و مالكيت اركان سه جانبه ILO را منعكس نمايد. ما متعهد به گسترش و اجراي «برنامه هاي كشوري كار شايسته» در سراسر منطقه از طريق سلسله اقدامات منسجم و عملي متناسب با شرايط ملي مختلف و مبتني بر اهداف چهارگانه «دستور كار كار شايسته» هستيم.

28-  دولت ها،‌كارفرمايان و كارگران منطقه، بر تعهد خود نسبت به تحقق «دهه كار شايسته در آسيا و اقيانوسيه» مصوب چهاردهمين نشست منطقه اي آسيا مجدداً‌ تأكيد مي‌نمايند.

29-  با توجه به پيشرفت ها از زمان برگزاري آخرين نشست، پيش نويس نتايج تسريع روند اجراي «دهه كار شايسته در آسيا و اقيانوسيه» تا سال 2015

 

 

ب) اولويت هاي سياست ملي «دهه ي كار شايسته آسيا و حوزه اقيانوس آرام»

30-  بر پايه «دهه كار شايسته آسيا و حوزه اقيانوس آرام»، اولويت هاي سياستي ذيل براي بازه زماني تا سال 2015 ميان كشورهاي گوناگون منطقه به اشتراك گذارده مي شود. اجراي اين اولويت ها با توجه به شرايط ملي مي تواند متفاوت باشد. گفتگوي اجتماعي كليد تضمين كيفيت و اثربخشي طراحي و اجراي سياست‌ها مي باشد.

 سياست هاي اقتصادي، اشتغال و اجتماعي

31-  فعاليت براي تضمين اين كه كار شايسته و اشتغال كامل در مركز سياست هاي رشد قوي، پايدار و متوازن وتوسعه فراگير قرار دارد.

32- طراحي بسته هاي  سياستي مبتني بر «ميثاق جهاني مشاغل سازمان بين المللي كار» جهت رويج راهبرد مشاغل آبرومند منصفانه.

33- ترويج افزايش بهره وري در سراسر اقتصاد به عنوان مبنايي براي افزايش فرصت هاي كار شايسته، بالا بردن درآمدها و توسعه شرايط زندگي و كاري.

34-  ترويج مذاكرات دسته جمعي و توسعه نظام هاي حداقل دستمزد براساس استانداردهاي سازمان بين‌المللي كار.

35- كاهش فقر و نابرابري گسترده‌ي درآمد و ثروت.

36- ايجاد بسترهاي مؤثر حمايت اجتماعي با توجه به شرايط ملي.

37-  حمايت از مشاركت اجزاي سه گانه سازمان بين المللي كار در مذاكرات سطح عالي ملي پيرامون طراحي و اجراي سياست هاي اقتصادي، اشتغال و اجتماعي، به رسميت شناختن نياز به انسجام سياسي.

38-  ترغيب و تشويق مؤسسات جهاني و منطقه‌اي مرتبط به منظور حمايت از ايجاد كار شايسته و اشتغال كامل و مولد كه هدف مهم سياست هاي اقتصادي كلان هماهنگ منطقه اي و بين المللي است.

 بنگاههاي پايدار، اشتغال مولد و توسعه مهارت ها

39-  بهبود توانمندسازي شرايط محيطي براي بنگاههاي پايدار همانگونه كه براي ايجاد فرصت‌هاي كار شايسته مورد نياز منطقه ما حائز اهميت است.

40-  ارتقاء شرايطي كه شفاف، مسئول و برقراري ارتباطي مناسب منظم براي كسب و كار شامل مقرراتي كه موجب حفظ و حمايت استانداردهاي كار و محيطي شود.

41-  ارتقاء استفاده از اعلاميه سه جانبه مرتبط با بنگاههاي چندمليتي و سياست اجتماعي ILO.

42-  ارتقاء كارآفريني براي زنان و مردان جوان (جوانان).

43-  ارتقاء‌كيفيت خدمات عمومي و اقتصادي اجتماعي شامل تعاوني ها.

44-  ترويج و گسترش توسعه روستايي و كشاورزي موافق و منطبق با كار شايسته.

45-  ظرفيت سازي براي توليد، جمع آوري، تحليل و بررسي و انتشار آمارهاي بازار كار، شامل اطلاعات تكفيكي و توزيع شده براساس جنس، به منظور آگاهي از سياستگزاري هاي مبتني بر شواهد و نمونه ها.

46-  تقويت نظام هاي خدمات اشتغال.

47-  تقويت سرمايه گذاري متمركز اشتغال در صورت لزوم، براي مثال از طريق برنامه هاي تضمين اشتغال عمومي كه با ايجاد كار شايسته موافق و همراه هستند.

48-  اجرا و اعمال اقداماتي به منظور شناسايي چالش ايجاد فرصت ها براي زنان و مردان جوان (جوانان) به منظور پرداختن و آغاز نمودن اشتغال پايدار و كار شايسته.

49-  تجهيز نيروي كار، مخصوصاً جوانان، به مهارت هايي كه براي كار شايسته و اشتغال مولد لازم هستند.

50-  استمرار توجه به راهبردهاي ملي به منظور تسهيل انتقال كارگران اقتصاد غير رسمي و بنگاهها به اقتصاد رايج و بهبود درآمدها و شرايط كاري.

51-  ارتقاء رشد سبزتر و مشاغل سبز، موافق و هماهنگ با حفظ پايداري اقتصادي و اجتماعي.

52-  بهبود ايمني و بهداشت كار.

53-  ارتقاء آمادگي در زمينه بلاياي طبيعي و ظرفيت پاسخ با توجه خاص به اشتغال و ابعاد اجتماعي كمك و بازسازي.

54-  تقويت و تشديد اقدامات براي الحاق و اجراي استانداردهاي بنيادين كار، همچنين مقاوله نامه‌هاي اولويت‌دار ILO .

55-  تقويت توجه به آزادي انجمن و چانه‌زني و مذاكرات دسته‌جمعي به عنوان ساز و كارهاي تقويت گفتگوي اجتماعي سازنده و مولد.

56-  حمايت و در صورت لزوم ايجاد موسسات گفتگوي اجتماعي و رويه هايي براي پيشگيري و حل و فصل اختلافات.

57-  ارتقاء ظرفيت سازمان هاي كارگري و كارفرمايي به منظور مشاركت دادن آنان در گفتگوي اجتماعي و مذاكرات دسته جمعي.

58-  استفاده كامل از گفتگوي اجتماعي در جهت پيش بيني و شناسايي تغييرات بازار كار شامل آن دسته از تغييراتي كه بدنبال انتقال اقتصادي هاي با كربن پايين رخ مي دهد.

59-  حمايت بازرسي كار به عنوان ابزاري مهم و ضروري براي تضمين تنفيذ قوانين شامل آن دسته از قوانيني كه به ايمني و بهداشت كار، حداقل دستمزد، و ساير شرايط كار مربوط مي شوند.

60-  توسعه و گسترش كمك فني و همكاري در زمينه مهاجرت كار، شامل گفتگوي اجتماعي و توافقات دو جانبه ميان كشورهاي مبداء و مقصد به منظور بهبود اقدامات بكارگري و استخدام مهاجران و حمايت از حقوق آنان و ارتقاء اسناد ILO در زمينه مقاوله نامه شماره 189 ـ  كارگران خانگي و مهاجر ـ مصوب 2011 به همراه توصيه نامه شماره 201 مربوط به كارگران خانگي مصوب 2011.

61-  تقويت و تشديد اقداماتي كه براي شناسايي نيازهاي كارگران آسيب پذير، شامل كارگران معلول، دختران و پسراني كه شامل كار كودك مي شوند، قربانيان قاچاق و كار اجباري، و آن دسته از كارگراني كه به ايدز/ HIV مبتلا هستند، گروهها و افراد بومي، و كارگراني كه در كارگاهها حقوق بنيادي آنان ناديده گرفته مي‌شود.

 

 اقدام سازمان بين المللي كار

62-  نظر به سياست اولويت هاي شناسايي شده در نشست براي يادآوري دهه كار شايسته، دفتر بايد به موارد زير بپردازد:

الف) مطالعه و بررسي برنامه هاي كار و اقدام خود به منظور حمايت از اعضا.

ب) تقويت و تشديد همكاري با سازمان هاي منطقه اي و بين المللي مانند بانك توسعه آسيايي‌(ADB) و سازمان ملل در آسيا و اقيانوسيه با مشاركت كامل شركاي اجتماعي در راستاي ارتقاء اشتغال كامل و كار شايسته براي همه.

پ) توسعه اقدامات مشترك با سازمان هاي مرتبط ملي و منطقه اي در جهت ارتقاء سياست منسجم و انجام پژوهش مشترك به منظور ارتقاء اقدام در زمينه اولويت هايي كه در بالا مشخص شده اند.

ت) نظارت،‌مشورت و گزارش پيشرفت در اجراي اقدامات و اولويت هاي فوق و آن دسته از اقداماتي كه در چهاردهمين نشست منطقه‌اي آسياي مصوب و در مورد آن ها تصميم گيري شده است.

ث) ارزيابي اثربخشي اقدامات و اولويت هاي فوق و اقداماتي كه براي انتقال كار شايسته و اطلاع‌رساني در زمينه بررسي هايي كه در شانزدهمين نشست منطقه اي آسيا ـ‌ اقيانوسيه صورت گرفته است.

63-  مضافاً‌ اينكه، از هيأت مديره ILO تقاضا مي شود به دفتر در زمينه كمك به اعضا براي انجام اقدامات سه‌جانبه در دهه كار شايسته‌ آسيا و اقيانوسيه در صورت اقتضا راهنمايي و مساعدت نمايد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 / 11 / 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com