پینه دستان

پینه دستان


 

جمهوری اسلامی‌ایران ضوابط و مزایا و مشاغل قابل شمول به نظام‌های کارمزدی‌،مزد ساعتی‌، و کارمزد ساعتی به‌موجب این آیین‌نامه به مورد اجراگذاشته می‌شود.
فصل اول‌: نظام کارمزدی‌
ماده 2. کارمزد عبارت است از مزدی که بابت انجام مقدار کاری‌مشخص که از نظر کمی قابل اندازه‌گیری یا شمارش باشد به ازای هرواحد کار تعیین و پرداخت می‌شود.
تبصره‌. کارمزد برحسب آنکه حاصل کار موردنظر مربوط به یک‌نفر یا یک گروه مشخصی از کارگران کارگاه باشد به ترتیب به صورت‌کارمزد انفرادی‌، کارمزد گروهی و کارمزد جمعی تعیین می‌گردد.
در نظام کارمزد گروهی و جمعی باید علاوه بر شغل هریک ازکارگران سهم هریک در میزان فعالیت و کارمزد متعلقه از قبل‌مشخص گردد و موضوع مورد قبول کارگران باشد.
ماده 3. قرارداد کارمزدی برحسب آنکه اولین واحد یا قطعه ملاک‌محاسبه کارمزد قرار گیرد ساده و چنانچه برای مازاد بر تعدادمشخص باشد ترکیبی است‌.
در صورت ترکیبی بودن‌، نرخ کارمزد تعیین شده نباید کمتر از جمع‌مزد ثابت تقسیم بر تعداد کاری که مزد ثابت بابت آن تعیین شده‌است باشد.
ماده 4. در صورت توقف کار به واسطه قوای قهریه یا حوادث‌غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آن از اراده طرفین خارج باشد مقررات‌ماده 15 قانون کار اجرا خواهد شد. ولی هرگاه عوامل توقف کاربرای کارفرما قابل پیش‌بینی بوده و خارج از اختیار کارگر باشد،کارفرما علاوه بر مزد ثابت (در مورد قرارداد کار ترکیبی‌) مکلف به‌پرداخت مزد مدت توقف کار به مأخذ متوسط کارمزد آخرین ماه‌کارکرد کارگر خواهد بود. در صورت بروز اختلاف‌، تشخیص مواردفوق با وزارت کار و امور اجتماعی است‌.
تبصره‌. مجموع مزد کارمزدی که براساس این آیین‌نامه پرداخت‌می‌شود نباید کمتر از حداقل مزد قانونی به نسبت ساعات عادی کارباشد.
ماده 5. ارجاع کار اضافی به کارگران کارمزدی علاوه بر ساعات‌عادی کار و نیز کار نوبتی و کار در شب برای آنان تابع مقررات‌مربوطه می‌باشد.
مأخذ محاسبه فوق العاده اضافه‌کاری‌، نوبت‌کاری یا شب‌کاری‌کارگران کارمزد نرخ کارمزد آنان است‌.
ماده 6. چنانچه به‌جای روز جمعه روز دیگری به عنوان تعطیل‌هفتگی توافق شده باشد نرخ کارمزد و نیز مزد ثابت (در مورد قراردادکار ترکیبی‌) در روز جمعه 40% اضافه می‌شود.
ماده 7. نحوه محاسبه مزد روزهای تعطیل و جمعه و روزهای‌تعطیل رسمی و مرخصی کارگران کارمزد تابع ماده 43 قانون کارمی‌باشد.
ماده 8. هرگاه قرارداد کارمزدی به‌صورت پاره‌وقت (کمتر از حداکثرساعات قانونی کار) باشد، مزایای رفاهی و انگیزه‌ای به نسبت‌ساعات کار مورد قرارداد و به مأخذ ساعات کار قانونی محاسبه وپرداخت می‌شود.
ماده 9. مأخذ محاسبه مزد، حقوق ، حق سنوات و خسارات ومزایای پایان کار موضوع مواد 18، 20، 27، 29، 31، 32 قانون کاردر مورد کارگران کارمزد میانگین مجموع پرداختی‌ها در آخرین 90روز کارکرد کارگر است‌.
ماده 10. در صورتی که به‌موجب عرف و رویه دیگری در کارگاه مزدو مزایایی بیش از آنچه در این آیین‌نامه مقرر شده است جاری باشد،عرف و رویه مذکور برای کارگران مشمول و همچنین کارگرانی که‌بعداً به صورت کارمزدی در کارگاه استخدام می‌شوند جاری است‌.
ماده 11. تغییر نظام کارمزدی به سایر نظام‌های مزدی یا بالعکس درمورد تمام یا قسمتی از کارکنان در کارگاه بایستی پس از تایید شورای‌اسلامی کار یا انجمن صنفی و یا نمایندگان قانونی کارگران کارگاه به‌تصویب وزارت کار و امور اجتماعی برسد.

 

 
 

دسته بندی درختی بانک قوانین

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 31 / 5 / 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com