پینه دستان

پینه دستان


كنفرانس صلح ورساي ( فرانسه )‌ كه پس از پايان جنگ جهاني اول و به منظور تهيه مقدمات صلح تشكيل شده بود ، از اولين جلسه خود در 25 ژانويه 1919 مسائل كارگري را نيز در دستور كار خود قرارداد و كميسيوني مركب از 15 نفر نمايندگان كشورهاي مختلف را مامور رسيدگي به اين مسائل كرد . اعضاي كميسيون از همان ابتدا بر سه اصل مهم توافق نمودند و آنها را اساس كار خود قراردادند . اين اصول عبارتند از :
1-
لزوم ايجاد نهادي دايمي براي تنظيم مقررات بين المللي كار
2-
لزوم شركت كارگران و كارفرمايان در اين نهاد به قسمي كه سازمان موردنظر منحصراٌ تشكيلاتي دولتي نباشد.
3-
اين نهاد بتواند مقرراتي را به تصويب برساند كه شرايط كار كارگران در كشورهاي مختلف را بهبود بخشد .
كميسيون با توجه به اين اصول و پس از جرح و تعديل طرح هايي كه قبلاٌ تهيه و به كميسيون عرضه شده بود ، گزارش خود را به كنفرانس تسليم نمود . اين گزارش با عنوان « طرح عهدنامه تاسيس سازمان دائمي به منظور تنظيم مقررات بين المللي كار » به تصويب كنفرانس صلح رسيد و به صورت فصل سيزدهم عهدنامه صلح ورساي و در واقع به عنوان اساسنامه سازمان بين المللي كار ،‌درآمد .

ويژگيهاي سازمان بين المللي كار

-1خصلت سه جانبه گرايي سازمان
 
يك ويژگي منحصر به فرد سازمان بين المللي كار ، موضوع شركت نمايندگان كارگران و كارفرمايان در كنار نمايندگان دولتها در كليه ارگانهاي بين المللي كار است .
گروههاي كارگران وكارفرمايان در كنفرانس ، هيات مديره و در كميسيونها اغلب جلسات جداگانه تشكيل مي دهند و سياست خود را در خصوص مساله يا مسائل مطرح شده روشن مي سازند . در بسياري از موارد نيز نمايندگان كارفرما يا نمايندگان كارگر به صورت دسته جمعي راي  ميدهند.
اين خصوصيت سه جانبه باعث شده است كه تصميمات سازمان داراي اعتبار بيشتري باشد . اين رويه در كشورهاي عضو سازمان نيز تاثير قابل توجهي داشته و اين كشورهاي ارگانهاي سه جانبه اي را براي بررسي ، تصميم گيري و حل و فصل امور مربوط به كار و كارگران تشكيل داده اند . در ايران نيز در تشكيل هياتهايي مانند شوراي عالي كار، شوراي عالي تامين اجتماعي ، شوراي كارگاه ( هيات رسيدگي بدوي در قانون كار مصوب 1337 )‌ و هياتهاي تشخيص و حل اختلاف همين رويه دنبال شده است .

1-     ويژگيهاي سازمان بين المللي كار( ادامه

- ويژگي قانون گذاري سازمان بين المللي كار
 
اين ويژگي سازمان در واقع ويژگي معيارهاي مصوب سازمان و نحوه تصويب آنها در مقايسه با ساير عهدنامه هاي بين المللي است . با اين توضيح كه بر خلاف عهدنامه هاي ديگر بين المللي كه ثمره مذاكرات سياسي بين دولتهاي امضاكننده است ، معيارهاي بين المللي كار پس از مطالعات مقدماتي دفتر بين المللي كار و بر اساس آيين ويژه اي كه به آيين رسيدگي لوايح و طرح هاي قانوني در مجالس مقننه شباهت دارد ، به تصويب مي رسند . مرجع تصويب كننده اين اسناد يعني كنفرانس بين المللي كار نيز به گفته بسياري از صاحبنظران و در مقايسه با ساير مراجع و مجامع جهاني ، به يك مجلس نمايندگي و قانون گذاري نزديك است و اعضاء شركت كننده كه از حق بيان و راي آزاد برخوردارند ، در واقع به عنوان امضاء يك پارلمان و نه به عنوان نمايندگان دولت خود در يك كنفرانس ديپلماتيك عمل مي كنند .

اركان و تشكيلات سازمان بين المللي كار

بر اساس ماده 2 اساسنامه سازمان بين المللي كار اركان سازمان عبارتند از :

1-
كنفرانس بين المللي كار
2-
هيات مديره
3-
دفتر بين المللي كار

كنفرانس بين المللي كار

كنفرانس بين المللي كار عالي ترين ركن سازمان است و به قولي به مثابه پارلمان جهاني كار و كارگري به حساب مي آيد . كنفرانس وظايف و مسئوليتهاي با اهميتي را بعهده دارد كه مهمترين آنها علاوه بر تهيه و تصويب مقاوله نامه ها و توصيه نامه هاي بين المللي كار و نظارت بر اجراي آنها عبارتند از : استماع گزارش دفتر بين المللي كار ، رسيدگي به مسائل مالي و بودجه سازمان،‌پذيرش اعضاي جديد و اظهار نظر در مورد مباني سياست اجتماعي سازمان ، انتخاب اعضاي هيات مديره سازمان و رسيدگي به موضوعات مختلفي كه از طرف هيات مديره احاله شده است .
به موجب بند يك از ماده 13 اساسنامه ، كنفرانس عمومي مركب است از 4 نماينده براي هريك از كشورهاي عضو كه از اين عده دونفر از طرف دولت ، يك نفر به نمايندگي كارگران و يك نفر به نمايندگي كارفرمايان آن كشور انتخاب و به كنفرانس اعزام مي شوند .
نكته اي كه لازم است يادآوري گردد اين است كه اگرچه اين چهار نماينده در جلسات كنفرانس در كنار هم مي نشينند و به عنوان هيات نمايندگي كشور مربوط شناخته مي شوند ولي هريك از آنها مي تواند نسبت به تمام مسائل مطروحه جداگانه اعلام نظر نموده و به طور انفرادي راي دهد .

هيات مديره
هيات مديره ركن اجرايي سازمان بين المللي كار است كه در سال 3 يا 4 مرتبه تشكيل جلسه مي دهد و مسئوليت مهمي را در هماهنگ كردن فعاليتهاي سازمان بعهده دارد . مدت نمايندگي اعضاي هيات مديره 3 سال است .
تعداداعضاي هيات مديره 56 نفر (‌ 28 نفر نمايندگان دولتها ، 14 نفر نمايندگان كارگران و 14 نفر نمايندگان كارفرمايان ) مي باشد .
نمايندگان كارگران و كارفرمايان در هيات مديره نيز ، به موجب بند 4 ماده 17 اساسنامه ، از طرف گروههاي كارگري و كارفرمايي كنفرانس انتخاب مي شوند . هر گروه در انتخاب 14 نفر نماينده گروه خويش آزادي كامل دارد و اين نمايندگان ، برخلاف نمايندگان دولتها، در مدت 3 سال نمايندگي خود قابل عزل از سوي كشورهاي متبوع خود نيستند و تامين هزينه هاي آنان به عهده سازمان است .
وظيفه كلي هيات مديره هماهنگ نمودن فعاليتهاي سازمان و تعيين سياست سازمان در زمينه ها و موضوعات مختلف است . بر اين اساس وظايف و اختيارات اين هيات بخشي در رابطه با كنفرانس بين المللي كار و بخشي دررابطه با دفتر بين المللي كار و بخشي نيز در رابطه با كشورهاي عضو سازمان قرار مي گيرد .

وظايف هيات مديره

اهم اين وظايف عبارتند از :
 
1-
تهيه دستور كار كنفرانس عمومي و ساير اجلاسيه هاي سازمان
2-
تعيين دولتهاي صنعتي درجه اول از لحاظ تعيين اعضاي هيات مديره
3-
تعيين و پيشنهاد بودجه سالانه سازمان
4-
انتخاب مدير كل دفتر بين المللي كار
5-
نظارت بر نحوه اجراي مفاد مقاوله نامه ها و توصيه نامه ها توسط كشورهاي عضو
6-
اجراي تصميماتي كه كنفرانس بين المللي كار به عهده هيات محول مي سازد .

دفتر بين المللي كار
دفتر بين المللي كار در واقع دبيرخانه دائمي سازمان بوده و مامور اجراي تصميمات كنفرانس و هيات مديره است . اين دفتر تحت رياست مدير كل دفتر بين المللي كار اداره مي شود . مدير كل به موجب ماده 18 اساسنامه از طرف هيات مديره انتخاب مي شود و از آن دستور مي گيرد و در مورد حسن اداره دفتر در برابر آن مسئول است .
نكته قابل ذكر ديگر ، درباره كاركنان دبيرخانه است . به اين شرح كه اين دفتر را مي توان مركز جمع آوري اسناد و مدارك و تنظيم طرحهاو پروژه ها دانست . دفتر همچنين مسئوليت انجام مطالعات و تحقيقات و برنامه ريزي امور سازمان را بعهده دارد .

تفاوت مقاوله نامه ها و توصيه نامه ها :
تفاوت اصلي مقاوله نامه ها و توصيه نامه هاي بين المللي كار در ميزان و كيفيت تعهدي است كه پس از پذيرش آنها براي كشورهاي عضو ايجاد مي شود . به اين ترتيب كه هرگاه يك دولت ، با تصويب مراجع قانونگذاري ، به مقاوله نامه اي ملحق مي شود ، تعهداتي را در قبال اصول مندرج در آن و به ترتيبي كه در متن مقاوله نامه پيش بيني شده به عهده مي گيرد و مكلف مي شود از طريق وضع مقررات قانوني يا پيمانهاي دسته جمعي يا احكام داوري ويا به هر طريقي كه بر اساس مقررات قانوني يا پيمانهاي دسته جمعي يا احكام داوري و يا به هر طريقي كه بر اساس مقررات و روابط داخلي كشور مقتضي باشد ، نسبت به اجراي مفاد آن اقدام كند

ليكن پذيرش توصيه نامه تعهدات الزام آور خاصي را به وجود نمي آورد و اين پذيرش تنها به عنوان قبول يك نوع راهنما و دستور كار براي اتخاذ سياستها و برنامه ها و تدابير ملي به حساب مي آيد . اين تفاوت باعث شده است كه نمايندگان كارگران در مجموع طرفدار مقاوله نامه بوده و كارفرمايان به توصيه نامه تمايل داشته باشند .

تاثير معيارهاي بين المللي كار در حقوق داخلي كشورها :

امروزه مي توان گفت كه تاثير استانداردهاي بين المللي كار در كليه نواحي جهان محسوس است . براي نشان دادن ميزان اين تاثير مي توان گفت كه بسياري از كشورها درجريان تصويب مقررات قانون كار خود ، اين تاثير را متذكر شده اند .

اهداف معيارهاي بين المللي كار
سازمان بين المللي كار در اصل به منظور ايجاد و تنظيم قواعد و معيارهاي كار در سطح بين المللي شكل گرفته است . طبعاٌ  اهداف و دلايل ايجاد سازمان كه در مقدمه اساسنامه آن ذكر شده و در زیر درج مي گردد ، در واقع اهداف و دلايل معيارهاي بين المللي كار را تشكيل مي دهند . اين اهداف و ملاحظات را مي توان در 3 بند خلاصه كرد :

1-
صلح جهاني پايدار تنها بر اساس عدالت اجتماعي پايه گذاري مي شود .
2-
بهبودشرايط كار كارگران وحمايت آنها در قبال بيماري ، بيكاري و .... ، ضرورت و فوريت دارد .
3-
خودداري يك كشور از اتخاذ سياست و رويه انساني در مورد كارگران ، تلاش ملتهاي ديگر براي بهبود سرنوشت كارگران را خنثي مي نمايد

محتواي معيارهاي بين المللي كار
در مورد دسته بندي معيارها، حتي در نشريات دفتر بين المللي كار روش واحدي وجود ندارد . به گونه اي كه تعداد و عناوين تقسيمات مذكور ، در طبقه بندي هاي مختلفي كه صورت گرفته يكسان نيست . در يك نمونه اين اسناد تحت 14 عنوان به شرح زير تقسيم بندي شده اند :
1-
حقوق اساسي بشر
2-
اشتغال
3-
سياست اجتماعي
4-
مديريت كار
5-
روابط كار
6-
شرايط كار
7-
تامين اجتماعي
8-
اشتغال زنان
9-
اشتغال كودكان و نوجوانان
10-كارگران بزرگسال
11- كارگران مهاجر
12- افراد بومي و قبيله اي
13-كارگران سرزمينهاي غيراصلي
14-بخشهاي حرفه اي خاص

مباحث حقوق بين المللي كار

آقاي دكتر عراقي در كتاب حقوق بين المللي كار اين معيارها را طي 9 مبحث به شرح زير ارائه نموده است :

مبحث اول:  آزادي كار
مبحث دوم : اشتغال و كاريابي
مبحث سوم : شرايط كار
مبحث چهارم : شرايط كار كودكان و نوجوانان
مبحث پنجم : كار زنان
مبحث ششم : گروههاي خاص
مبحث هفتم : روابط فردي و جمعي كار
مبحث هشتم : تامين اجتماعي
مبحث نهم : بازرسي كار

مبحث اول: آزادي كار يا حقوق بنيادين
اگر چه با يك تعبير مي توان همه معيارهاي مصوب سازمان بين المللي كار را به نحوي با حقوق بنيادين شخصيت كارگر مرتبط دانست ولي اغلب صاحبنظران ، مسائل مربوط به لزوم منع كار اجباري، رفع تبعيض در استخدام و شرايط كار ، و نيز آزادي تشكل كارگران را تحت عنوان حقوق بنيادين و اصول اساسي مورد بررسي قرارداده و مقاوله نامه ها و توصيه نامه هاي مصوب سازمان بين المللي كار در خصوص اين اصول را تحت عنوان فوق دسته بندي كرده اند . اين اصول عبارتند از :

- 
منع و الغاي كار اجباري
- 
رفع تبعيض در استخدام و شرايط كار
- 
آزادي تشكل صنفي ( آزادي سنديكايي)
-
گفتگوی اجتماعی

مبحث اول: آزادي كار يا حقوق بنيادين
اگر چه با يك تعبير مي توان همه معيارهاي مصوب سازمان بين المللي كار را به نحوي با حقوق بنيادين شخصيت كارگر مرتبط دانست ولي اغلب صاحبنظران ، مسائل مربوط به لزوم منع كار اجباري، رفع تبعيض در استخدام و شرايط كار ، و نيز آزادي تشكل كارگران را تحت عنوان حقوق بنيادين و اصول اساسي مورد بررسي قرارداده و مقاوله نامه ها و توصيه نامه هاي مصوب سازمان بين المللي كار در خصوص اين اصول را تحت عنوان فوق دسته بندي كرده اند . اين اصول عبارتند از :

- 
منع و الغاي كار اجباري
- 
رفع تبعيض در استخدام و شرايط كار
- 
آزادي تشكل صنفي ( آزادي سنديكايي)
-
گفتگوی اجتماعی

مبحث دوم : اشتغال و خدمات اشتغال

2-1- تحول معيارهاي مربوط به اشتغال (‌از موضوعات جزئي به موضوعات كلي )‌
2-2- تقسيم بندي معيارهاي مربوط به اشتغال‌ (‌سياست اشتغال ، دفاتر كاريابي و .....)‌

حث سوم : شرايط كار
3-1-مزد
3-1-1- حداقل مزد
3-1-2- حمايت از مزد و چگونگي پرداخت آن
3-2- مدت كار
3-2-1- ساعات كار روزانه و هفتگي
3-2-2- تعطيل هفتگي
3-2-3- مرخصي سالانه
3-3- ايمني و بهداشت كار

مبحث چهارم : شرايط كار كودكان و نوجوانان

4-1- حداقل سن كار
4-2- آزمايش پزشكي پيش از استخدام و در حين اشتغال
4-3- ممنوعيت كار شب

مبحث پنجم : شرايط كار زنان

5-1- منع تبعيض در استخدام و اشتغال
5-2- ممنوعيت كار در شب
5-3- ممنوعيت كار زنان در معادن وساير مشاغل خطرناك و زيان آور
5-4- حمايت مادران و زنان بارد

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: 10 / 10 / 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com