پینه دستان

پینه دستان



 



1- مقدمه    1
2- معضل بیکاری    4
3- وضعیت معیشتی    6
4- قراردادهای کار    10
5- قانون کار    14
6- قانون شوراها    16
7- مسکن کارگران    18
8- حوادث و سوانح حین کار    21
9- بهداشت و درمان    23
10- بازنشستگی پیش از موعد از طریق کارهای سخت و زیان آور    26
11- ماده 10 لایحه بازسازی و نوسازی صنایع کشور    28
1- مقدمه
         کارگران در دین مبین اسلام از قداست و جایگاه خاصی برخوردار هستند و به عنوان یکی از شریف ترین اقشار جامعه مورد توجه ویژه و خاص قرار می گیرند. کسب درآمد مشروع و حلال از طریق کار و تلاش بارها و بارها مورد تاکید بزرگان اسلام واقع گردیده بطوریکه رسول اکرم (ص) به دست پینه زده کارگران بوسه می زدند و با آنان به مهربانی و تواضع برخورد می نمودند. امام جعفر صادق (ع) نیز افتخار می کردند که خود کارگرند و کشاورزی می کنند و مرگ در همان حالت را شهادت تعبیر می نمودند.
در کشور عزیزمان ایران و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کارگران مورد توجه خاص و ویژه ای واقع گردیدند و این گروه از جمعیت که بیش از 40% جامعه را تشکیل می دهند دوشادوش دیگر اقشار به سازندگی میهن عزیزمان که مورد تاخت و تاز رژیم ستمشاهی واقع گردیده بود شدند.
کارگران چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب و در هنگام به ثمر نشستن درخت تنومند انقلاب حضور پررنگ و مستمری در همه عرصه ها داشته و دارند و در راه صیانت از دستاوردهای ارزشمند نظام بر حق جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نبودند. اعتصاب کارگران صنعت نفت آبادان و به زانو درآوردن رژیم منفور پهلوی، حضور در راهپیمائی ها و مبارزات مردم بر علیه نظام شاهنشاهی و اهداء شهیدان فراوان، حضور در جبهه های مختلف اقتصادی، علمی- فرهنگی و حتی نظامی دوشادوش دیگر اقشار و حضور پررنگ در جبهه های حق علیه باطل و اهداء بیش از 15 هزار شهید کارگری که اسوه و اسطوره این شهیدان، سردار شهید حاج عبدالحسین برونسی می باشد، پیروی از رهنمودها و منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت ا... خامنهای (دامت برکاته)، حضور مستمر در راهپیماییها و خنثی کردن توطئههای دشمنان داخلی و خارجی نظام، شرکت گسترده در انتخابات مختلف من جمله انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و ... وفاداری کارگران را به امام و نظام و میهن اثبات می نماید.
کارگران به عنوان تاثیرگذارترین قشر از جامعه دِین خود را به نظام ادا کرده اند بنابراین انتظار دارند مورد احترام و تکریم واقع شده و مشکلات آنان در اسرع وقت توسط دولتمردان، نمایندگان محترم و مسئولین محترم ذیربط استانی و کشوری توجه و مرتفع گردد.
بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران حیات یک ملت را مرهون کار و کارگری عنوان نمودند. جمله ای که شاید در قالب سطری کوچک دیده شود امّا در عمقِ مطلب، دریای بیکرانی است که مفهوم و معنای آن بی انتهاست. همین بس که ایشان می خواستند بیان نمایند اگر کار و کارگر باشد زندگی هم جاری است و اگر نباشد هر جامعهای محکوم به فنا و نابودی است.
چرخ صنعت به دست توانمند کارگران در حال چرخش است و از 3 عامل مهم یک بنگاه اقتصادی یعنی مدیریت، منابع مالی و نیروی انسانی بدون شک مهمترین عامل در پایداری و توسعه بنگاه های اقتصادی نیروی انسانی است.
اگر همه عوامل مهم تاثیرگذار از جمله مدیریت توانمند و امکانات مالی فراهم باشد باز بدون نیروی کار مفید و متخصص هیچ کاری انجام نمی شود.
پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به کارگران شد ولی به مرور مشکلات و معضلات این قشر ضعیف رو به فزونی گذاشته و هم اکنون که بیش از 3 دهه از عمر با برکت نظام می گذرد از همه مسئولین محترم انتظار داریم نسبت به رفع محرومیت، بیکاری جوانان و مشکلات کارگران توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند.
مهمترین مشکلات جامعه کارگری در بسته ای به شرح ذیل توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی تهیه و تدوین و در اختیار کلیه مسئولین استانی و کشوری از جمله نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت. امید است ضمن تعمق و تفکر، خواستههای بر حق جامعه کارگری را مدنظر قرار داده و انتظار می رود با همدلی و همکاری شرکای اجتماعی هر چه سریعتر این مشکلات به حداقل برسد.
ذکر چند نکته بسیار مهم و اساسی به نظر می رسد.
1- نکات مطروحه، تحلیلی از وضعیت کارگران در سطح کشور بوده و مختص خراسان رضوی نمی باشد.
2- علیرغم فشارهای بسیار زیاد اقتصادی بر کارگران و خانواده های آنان همچون گذشته وفاداری و پایبندی این قشر عظیم به نظام و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران و آمادگی مقابله با توطئه های شوم دشمنان داخلی و خارجی نظام اعلام گردیده و تاکید می گردد کارگران خاری خواهند شد بر چشم دشمنان این مرز و بوم.
3- کارگران و کارفرمایان یکدیگر را لازم و ملزوم دیگری دانسته و روابط کار بین این دو شریک اجتماعی تا حدود بسیار زیادی تنظیم گردیده البته معدود مشکلات و اختلاف نظرهای جزئی وجود دارد که بسیار عادی و طبیعی به نظر میرسد اما ضلع سوم شرکای اجتماعی یعنی دولت اعم از برخی دستگاه های اجرائی و در کنار آن بانکهای عامل تاکنون همکاری خوب و شایسته ای نداشته اند و همین امر مشکلات را تشدید نموده است.
اهم مشکلات و معضلات جامعه کارگری کشور بشرح ذیل اعلام و در هر مورد پیشنهادات این کانون تقدیم میگردد:

 
2- معضل بیکاری
         بدون شک ریشه اکثر بزهکاریها، جرم و جنایتها در فقر است و در بررسی های میدانی مشخص گردیده ریشه اصلی فقر در بیکاری است. فردی که ساعاتی از شبانه روز را به کار می پردازد علاوه بر اینکه از لحاظ روحی و روانی در شرایط نرمال و ایدهآل قرار می گیرد با توجه به خستگی جسمانی افکارش در جهت مثبت پرورش می یابد و همواره از زشتی ها، بدی ها و پلیدی ها اجتناب می کند. بنابراین هر اندازه نرخ بیکاری در جامعه کم باشد آمار جرائم اجتماعی کمتر خواهد بود و این اتفاق خوشایند، جامعه سالم، پویا و با نشاطی را می سازد که زندگی در آن لذت بخش است.
بیکاری حجم زندانها را بالا برده و آمار طلاق را افزایش می دهد، بیکاری جوانان جویای کار را بی انگیزه نموده و متاسفانه با گرایشات منفی از جمله استعمال و یا فروش مواد مخدر مواجه مینماید.
پس امروز  تمام همّ و غمّ مسئولین به نظام می بایست معطوف ریشه کن کردن بیکاری باشد اما با وجود پتانسیل های بسیار خوب و نادر در کشور عزیزمان که بی تردید از مواهب الهی به این مردم محبوب و وفادار محسوب می شود، نرخ بیکاری رو به تزاید گذارده و نه تنها برابر با سیاستهای پیش بینی شده اشتغالزایی بوجود نیامده بلکه متاسفانه کارگران با سوابق کاری بالا بویژه در بخش صنعت به مرور کار خود را از دست می دهند و بیکار می گردند.
       بر کسی پوشیده نیست حفظ اشتغال و بدنبال آن توسعه پایدار در جهت جذب نیروهای کاری جدید بسیار مهمتر از اشتغال جدید می باشد که باید مورد توجه شایسته و وافر قرار گیرد اما در چند سال اخیر و بویژه از انتهای سال 90 و ابتدای سال 91 تاکنون صنایع مهم کشور حتی در صنعت خودروسازی و قطعه سازان که در زمانی نه چندان دور حرف اول صنعت کشور را می زدند با چالش و مشکل مواجه شدهاند.
مشکلات اقتصادی از جمله تحریم ها، ورود بی رویه کالاهای ساخته شده خارجی، عدم تنظیم مناسب تعرفه های گمرکی، سیاست های غلط مالی، عدم توازن در نرخ سود بانکی، عدم توجه به تولیدات داخلی، اصلاح سیستم مالیاتی و عدم وجود مشوقهای مناسب مالیاتی در حوزه صادرات، عدم همراهی و همکاری بانکهای عامل با کارفرمایان و کارآفرینان و ... از مهمترین عوامل افزایش نرخ بیکاری است. هر چند از نظر سازمان جهانی کار ILO  به کسی شاغل اطلاق می شود که در هفته 2 ساعت کار کرده باشد اما به نظر جامعه کارگری این مورد برای افرادی صدق می کند که با درآمد حاصل از این 2 ساعت کار بتوانند حداقل شکم یک خانواده چهار نفره را سیر کنند که بطور مشخص این مورد در کشور ما جوابگو نیست بنابراین حتی افرادیکه به خدمت مقدس سربازی مشغول هستند چون درآمد بسیار ناچیزی دارند قاعدتاً نمی توانند جزو شاغلین محسوب شوند.
        هر چند بیمه بیکاری بهترین نسخه برای افراد بیکار می باشد که حقیقتا زحمات مسئولین محترم ستودنی است اما در هر صورت مُسَکّن موقتی است و نمی تواند راه چاره اساسی باشد. مراجعه به واحد بیمه بیکاری در اداره کار و در اداره تامین اجتماعی و مصاحبه با کارگران بیکار مشخص می نماید که به راحتی مشمول بیمه بیکاری نمی شوند ولی آن چیزی که مهم است باید عزم ملی و اراده عمومی در جهت رفع محرومیت و ریشه کن کردن بیکاری بسیج شوند و به جایی برسیم که حتی یک نفر بیکار در ایران اسلامی نداشته باشیم.
در این خصوص پیشنهادات ذیل معروض می گردد:
1- جلوگیری از ورود بی رویه کالاهای خارجی و فرهنگسازی جهت استفاده از تولیدات داخلی از طریق رسانه ها بویژه رسانه ملی.
2- تلاش در جهت افزایش ظرفیت های تولیدی در بنگاه های اقتصادی که متاسفانه در حال حاضر  به   ظرفیت اصلی کاهش پیدا نموده از طریق تامین مواد اولیه، تزریق نقدینگی با اعمال نظارت و استمهال بدهی های بانکی به شرکتهای بحران دار و البته وضع قوانین نظارتی و اجرائی و برخورد با سوء استفاده کنندگان  از فضای موجود کشور.
3- افزایش ساعات کار بنگاه های اقتصادی  در بخش صنعت  و ارتقاء بهره وری و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده  کالاهای ایرانی.
4- افزایش تعرفه های گمرکی در ورود کالاهای خارجی که موارد مشابه آن در داخل کشور تولید می شود.
5- اصلاح ساختار و نظام و قوانین بانکی و شریک نمودن  بانکها در سود و زیان شرکتهای تولیدی
6- استفاده از نظرات شرکای اجتماعی، کارگران  و کارفرمایان و دولت در فضای صمیمی.
7- جلوگیری از اشتغال اتباع خارجی و باز شدن فضای کار برای جوانان جویای کار ایرانی.
8- توسعه بخش خصوصی و تعاونی ها برابر با اصل 44 قانون اساسی با اعمال سیستم نظارتی.
9- ایجاد زمینه جذب سرمایه های خارجی و حفظ و حمایت از سرمایه های داخلی
10- اصلاح ساختار توزیع کالا و تلاش در جهت متعادل کردن حاشیه سود تولید نسبت به فعالیتهای خدماتی و واسطه گری در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان.
3- وضعیت معیشتی
        یکی از مشکلات  تمام نشدنی کارگران وضعیت نامطلوب معیشتی است. علیرغم کار طاقت فرسای کارگران در بسیاری از صنایع سنگین و یا معادن که اصولا قانونگذار  جهت جلوگیری از  بروز بیماری های  متعدد ساعات کار 20/7 را تعریف می کند و در بسیاری از مشاغل  بواسطه در معرض قرار داشتن کار با آلودگیهای شیمیایی و یا صوتی کارگران با 20 سال  کار متوالی بازنشسته می شوند، متاسفانه به هیچ عنوان از حقوق واقعی برخوردار نمی باشند.
با اینکه در ماده  41 قانون کار  به صراحت تمام به دو عامل سبد هزینه خانوار و میزان تورم جامعه که از طرف بانک مرکزی اعلام میشود، اشاره گردیده است کارگران در طول 8 سال دفاع مقدس از افزایش حقوق سالیانه محروم بودند و پس از آن نیز با مصلحت اندیشی مسئولین محترم حقوق کارگران برابر با نرخ تورم  افزایش پیدا ننمود و روز به روز وضعیت معیشتی کارگران نابسامانتر گردید.
هزینه های سنگین مسکن، پوشاک، تحصیل، بهداشت و درمان و ارزاق عمومی که از اجزاء لاینفک زندگی محسوب میشوند برای یک خانواده 4 نفره کارگر، مبالغ چندین برابر نسبت به مبلغ 389.734 تومان حداقل حقوق را میطلبد که اگر مزایای ماهیانه از قبیل بن، حق مسکن، حق اولاد و حتی عیدی و پاداش  را به آن اضافه کنیم با حقوق حدود 500 هزار تومان  اداره کردن زندگی یا شعبده بازی است و یا هنری که بهترین هنرمندان قادر به انجام آن  نخواهند بود.
       یکی از آیتمهایی که سالیان متمادی است بدون تغییر در فیش های حقوقی باقی مانده است و به یک تراژدی غمناک برای کارگران تبدیل شده کمک هزینه خواروبار است. علیرغم پیگیری های بسیار فراوان در این خصوص هنوز مبلغ 80 تومان برای متاهلین و 40 تومان برای مجردین در فیش حقوقی کارگران بدون تغییر مانده است در صورتیکه مبلغ تهیه یک آدامس و یا پفک بچه چندین برابر این قیمتها میباشد.
بنابراین واقعی کردن هزینه خواروبار جدای از مبالغ بن کارگری که می بایست توسط هیئت محترم وزیران بررسی و اصلاح گردد از دیگر خواسته های برحق کارگران است.
جالب اینکه علیرغم وضعیت بد معیشتی خانواده های کارگران در موارد زیادی شاهد معوقات چند ماهه حقوق کارگران میباشیم اما باز هم کار می کنند و دم برنمیآورند. این موضوع نه برای این است که کارگران نمی توانند اعتراض کنند بلکه فقط برای خنثی کردن توطئه های شوم دشمنان سکوت اختیار میکنند و اگر هم پیگیر حقوق و مزایای خود میشوند فقط در چارچوب قانون خواهد بود و این فرهنگی است که نمایندگان کارگران آنرا ایجاد نمودهاند.
        جای تعجب است با این همه تورم که کالا و اجناس اساسی  هر روز نسبت به روز قبل قیمت نامشخصی دارند میزان تورم پایان سال حداکثر 20% یا 25% اعلام می شود و جالبتر اینکه  در بعضی سالها همین میزان اعلام تورم که بیشتر مصلحتی به نظر می رسد نه واقعی، نادیده انگاشته شده  و باز چند درصدی  کمتر از آن برای افزایش حقوق در نظر گرفته می شود و از همه مهمتر اینکه از سال 1385 و در پی افزایش 80  هزار تومانی حقوق کارگران قراردادی و ریزش نیروی کار  توسط برخی کارفرمایان که  منجر به مصوبه دیگری در همان سال  و اجازه کسر 30 هزار تومانی از حقوق داده شد، هر سال با همین  توجیه واهی  و بی اساس و با طرح این موضوع که واقعی شدن حقوق  کارگران باعث تعدیل بیش از حد نیروی  کار خواهد شد خط فقر را برای این قشر ضعیف عمیق تر  می کنند. آیا حکومت اسلامی چنین اجازه ای داده است؟ آیا در کشور اسلامی و آن هم اهل تشیع و عدالت محوری که مبتنی بر حکومت عدل علی (ع) قرار گرفته  اختلاف سطح طبقاتی  تا این حد مورد پذیرش است؟
جامعه کارگری دقیقا عکس نظریه  برخی از کارشناسان را دارد به این معنی که  اگر افزایش  حقوق عامل ریزش نیرو است مگر تعدیل فراوان نیروهای کار از ابتدای همین سال 91 به خاطر افزایش حقوق بوده است؟ بنابراین بروز مشکلات  اقتصادی در تحریم ها و فشارها، باز گذاشتن مرزها و ورود بی رویه کالاهای چینی و خارجی است که اقتصاد مملکت ما را فلج کرده و حتی به مقدسات فرهنگی و دینی جامعه ما حمله ور شده اند  و تا سنگ قبر و مهر و جانماز  را از یک کشور نامسلمان  به کشور کاملا مسلمان  وارد می کنند، این موارد را باید اصلاح کرد نه با فشار به زندگی  کارگرانی که در حال  حاضر علاوه بر  تحمل فشار کار  به لحاظ ایجاد جو استرس و اضطراب از شرایط روحی و روانی مناسبی نیز برخوردار  نیستند. به نظر ما  کم بودن مزد کارگران باعث افزایش نرخ بیکاری است نه کاهش  آن و برای  آن دلایل محکم  و متقنی داریم. به طور حتم  و یقین با وضعیت تورم  موجود  زندگی کردن  با 500 هزار تومان  تقریبا امری محال و نشدنی به نظر می رسد چرا که در حاشیه شهرهای بزرگ اجاره یک منزل مسکونی کمتر از 300 هزار تومان نخواهد بود، اگر  یک خانواده 4 نفره در هر روز  فقط نان میل نمایند و باصطلاح  زندگی نکنند و فقط زنده باشند حداقل 100 هزار تومان هزینه نان آنان خواهد شد. نانی که قیمت آن  در سال 91، 9 برابر سال 89 شده است براستی حقوق کارگران چند برابر شده است؟ هزینه های پوشاک و درمان و بهداشت، آب و برق و گاز و تلفن و ... نیز بماند.
بنابراین کارگر و یا فرد بازنشسته که اصولا این یکی باید خانه نشین باشد مجبورند خارج از ساعت کاری در شیفت عصر یا شب کار دیگری اختیار کنند. و به این ترتیب  فضای کار  بیکاران را که می توانند  بکارگیری شوند، پر نمایند. لذا اگر حقوق واقعی  باشد و کارگر با یک شیفت کاری بتواند زندگی اش  را اداره کند و یا بازنشسته از پی مشکلات  اقتصادی خانوادهاش برآید دیگر مجبور به کار بیشتر نخواهند بود و فضای کسب و کار  برای بیکاران مهیا می گردد.
خستگی مفرط از انجام کار در طول شبانه روز توان جسمی کارگر را می کاهد و در بازدهی ایام بعد در امر تولید و ایجاد بهره وری روز به روز  ناتوان تر می شود در صورتیکه  اگر حقوق وی واقعی باشد و تنها  به یک کار  و به یک تولید  فکر کند هر روز انرژی  و تلاش او  مضاعف تر خواهد شد و به این ترتیب  کشور به سمت استقلال  صنعتی و پویایی پیش خواهد رفت.
        سهام عدالت کارگران که در حقیقت می بایست پس از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ... در اولویت کار قرار گیرد نیز، برای اکثر گروه ها و مشمولین برقرار شد بجز کارگران و علیرغم وعده های مختلف به جهت عملی شدن آن هنوز محقق نشده است.
بن کارتهای خرید ویژه کارگران هم که اصلا به نوعی حمایت از تولید ملی محسوب می گردد هنوز عملیاتی نشده و کارگران را چشم انتظار گذاشته است.
کارگران از اقشاری هستند که حتی قبل از پرداخت حقوق مالیات از فیش حقوقی آنها کسر شده و خوش حساب ترین طبقات جامعه در این خصوص می باشند. از طرفی علاوه بر پرداخت مالیات دستمزد، در هنگام خرید ارزاق عمومی و سایر خدمات مجبور به پرداخت حداقل 5% ارزش افزوده نیز می باشند که در حقیقت فاصله زیادی بین معافیتهای این قشر ضعیف با صاحبان حِرف بوجود آمده است. بنابراین نیاز است بصورت کارشناسی بررسی و تجدید نظر

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 28 / 3 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com