پینه دستان

پینه دستان


ئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی، با اشاره به افزایش ایجاد کارگاه های زیرپله ای و حقوق کم و بیمه نشدن کارگران در استان، گفت: از حدود یک میلیون کارگر در خراسان رضوی حدود ۶۰۰هزار کارگر بیمه شده است و حدود ۴۰۰هزار کارگر بدون بیمه و با حقوق کم مشغول به کار می باشند.

«رحمت ا… پورموسی» در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی برگزار شد، متذکر شد: از آن جا که کارگران شاغل در کارگاه های زیرپله ای نیاز شدید مالی دارند، شکایتی علیه کارفرمایان خود مطرح نمی کنند و در نتیجه این روند سال ها بدون اعتراض ادامه داشته است.

 مراکز درمانی تامین اجتماعی جوابگوی نیاز کارگران نیست

وی افزود: متأسفانه به دلیل نابرابر بودن عرضه و تقاضا در بازار کار و نبود بسترهای فرهنگی شاهد اجحاف در حقوق کارگران هستیم.

وی تصریح کرد: باید شرایطی به وجود بیاوریم که هیچ کارفرمایی قادر به فرار بیمه ای نباشد و خود کارفرمایان راغب به بیمه کارگران باشند.

وی با اشاره به این که کارگران زیادی به ویژه زنان مورد سوءاستفاده حق و حقوق مالی می شوند، یادآور شد: امیدواریم مشکلات کارگران از جمله مسائل اولویت دار در دولت جدید باشد.

«پورموسی» گفت: در حال حاضر دولت در حوزه بیمه شده ها بیشتر به جای نظارت، دخالت می کند. وی گفت: در شهر مشهد در حوزه بهداشت و درمان مراکز ملکی تأمین اجتماعی کمی داریم و با توجه به سفر سالانه ۲۵میلیون زائر در مشهد اگر ۴۰درصد آن را جامعه کارگری فرض کنیم (حدود ۱۰میلیون نفر) نیاز به مراکز درمانی تأمین اجتماعی دارند ولی مراکز درمان تأمین اجتماعی جوابگوی نیاز نیست.

وی با اشاره به این که ۲سال است عملیات اجرایی احداث درمانگاه تأمین اجتماعی در قاسم آباد مشهد آغاز شده است، افزود: ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده این درمانگاه به بهره برداری می رسد.

وی از صف های طویل نوبت دهی بیمه شده ها در مراکز درمانی تأمین اجتماعی خبر داد و افزود: از ابتدای مردادماه نوبت دهی از طریق تلفن های گویا میسر خواهد شد.

 توقف لایحه بازسازی و نوسازی صنایع

«رحمت ا… پورموسی» گفت: ۶ماه مانده به پایان برنامه چهارم توسعه، اجرای ماده ۱۰لایحه بازسازی و نوسازی صنایع متوقف شده است و همچنین در بند «ز» ماده ۸۰ برنامه پنجم توسعه هم دولت مکلف به اجرای این لایحه شده است و با وجود پیگیری های متعدد ماده ۱۰ هنوز اجرایی نشده است.

 طرح ۷هزار و ۳۰۰روز

وی به طرح ۷هزار و ۳۰۰روز مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و افزود: این طرح توسط کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی آماده شد و با هماهنگی نمایندگان مجلس طرح در کمیسیون بهداشت و درمان آماده شده و در کمیسیون اجتماعی مجلس استفساریه شد و در سوم اردیبهشت ماه امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به تصویب رسید و بعد از مدتی شورای نگهبان هم تأیید کرد ولی سازمان تأمین اجتماعی هنوز این طرح را اجرایی نکرده است.

وی افزود: در قانون قبلی مشاغل سخت و زیان آور اگر کارگر بیشتر از ۱۰ روز غیبت متوالی داشت باید به جای ۲۰سال، ۲۵سال کار می کرد که این ظلم به جامعه کارگری است.

وی گفت: بر اساس قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور کارگری که ۷هزار و ۳۰۰روز پرداخت بیمه داشته باشد می تواند بازنشسته شود ولی با وجود گذشت ۳ ماه از تصویب این قانون سازمان تأمین اجتماعی از اجرای این قانون سر باز می زند. در عین حال، «پورموسی» ضمن تأکید بر این که قانون بیمه تأمین اجتماعی نیاز به بازنگری دارد، افزود: باید متذکر شوم که ذی نفعان اصلی تأمین اجتماعی کارگران هستند و باید در اصلاح و بازنگری قانون حضور اصلی داشته باشند.

 شکایت کارگران خراسان رضوی از ماده ۱۰

وی گفت: بر اساس ماده ۱۰ کارگرانی که ۲۵سال سابقه کار داشته باشند با توجه به تحلیل نیروی بدنی، کارفرما می تواند به آن فرد ترک کار بدهد مشروط بر این که یک نفر جایگزین شود که تاکنون ماده ۱۰ اجرایی نشده و خراسان رضوی حدود ۳ماه است که از اجرا نشدن ماده ۱۰ به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.

وی گفت: محاسبه سنوات خدمتی کارگران بازنشسته هم باید با قانون جدید و با همان حقوق و دستمزدی که بازنشسته می شود، باشد.

وی تصریح کرد: بر اساس اصل ۲۰۰قانون اساسی زن و مرد یکسان هستند ولی بر اساس تبصره ۴ ماده ۷۶ زنان می توانند با ۲۰روز حقوق با ۲۰سال سابقه بازنشسته شوند ولی برای مردان این قانون عملی نمی شود.

 ماه رمضان و ۸ ساعت کار کارگران

وی گفت: در ماه مبارک رمضان همه ساله ساعات کار کارمندان کاهش می یابد ولی کارگران ناچارند ولو در پای کوره های آجرپزی همان ۸ ساعت را با دهان روزه تحمل کنند.

وی با اشاره به این که دولت در حقوق کارگران برای آن ها انگیزه ای ایجاد نکرده است، افزود: پرداخت مرخصی های استعلاجی برای افراد متأهل سه چهارم حقوق و افراد مجرد دوسوم حقوق است حال آن که این بی عدالتی است.

 افزایش حقوق کارگران باید بر اساس تورم باشد

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی، هم گفت: افزایش حقوق کارگران در زمان شاخص تورم ۳۱٫۵ درصد بود ولی الان تورم به ۳۵درصد افزایش یافته است که باید حقوق کارگران بر اساس شاخص تورم ۳۵درصدی باشد. «رمضانی» افزود: همسان سازی در سال ۸۸ در مجلس به تصویب رسیده است و مبلغ یک میلیارد تومان بابت این مصوبه پرداخت شد ولی ۱٫۵میلیارد تومان آن هنوز پرداخت نشده است که باید به این موارد کارگران توجه شود در غیر این صورت اعتراضات جامعه کارگری را به دنبال خواهد داشت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 15 / 5 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com