پینه دستان

پینه دستان


برخي كارگران تداوم دريافت بيمه بيكاري را ترجیح می دهند ؛ اشتغال مجدد با چاشني مقرري بيكاري

حمايت موثر از نيروي كار، يكي از ويژگي‌هاي جوامع توسعه يافته است. نيروي كار به‌عنوان يكي از مهم‌ترين سرمايه‌هاي جوامع، به سبب سهم و نقشي كه در فرآيند توسعه دارند، مي‌بايد در برابر حوادث و رويدادهايي كه منجر به قطع و كاهش درآمد آنان مي‌شود، حمايت شوند و برقراري چنين حمايت‌هايي يكي از كاركردهاي اصلي نظام‌هاي بيمه و تامين اجتماعي است.
به گزارش شهرآرا، يكي از انواع حوادثي كه نيروي كار را تهديد مي‌كند، از دست دادن غيرارادي كار است و برقراري بيمه بيكاري، راهكاری مطمئن براي تامين زندگي آنان در چنين شرايطي به شمار می‌رود. در چنين مواقعي قانون‌گذار با در نظرگرفتن مقرري بيمه بيكاري درصدد برآمده است تا با دادن ميزان مشخصي حقوق به كارگراني كه بيكار شده‌اند از ايجاد اختلال در زندگي آن‌ها جلوگيري كند. با اين حال با وجود اينكه اين مقرري بايد فقط تا اشتغال مجدد بيكاران به آن‌ها پرداخت شود، برخي افراد با وجود اشتغال مجدد به دليل اطلاع ندادن اين موضوع همچنان اين مقرري را دريافت مي‌كنند. موضوعي كه باعث مي‌شود تا از منابع صندوق بیمه بیکاری بيشتر استفاده شده و كارگراني كه مستحقق دريافت مقرري بيكاري هستند با مشكلاتي مواجه شوند.
هزينه زندگي عامل تخلف در مقرري بيكاري
در همين زمینه، رئيس كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار خراسان رضوي با بيان اينكه مقرري بيمه بيكاري به افرادي كه به صورت ناخواسته مجبور به ترك محل کار خود شده‌اند تعلق مي‌گيرد، مي‌گويد: براساس قانون، افراد مقرربگير بايد در برخي روزها به محل اداره كار بروند تا تداوم بيكار بودن آن‌ها محرز شود.
رحمت‌ا... پورموسي با بيان اينكه با اين حال برخي كارگران با وجود اشتغال مجدد ترجيح مي‌دهند همچنان مقرري بيكاري آن‌ها تدوام يابد، افزود: يكي از دلايل اين امر كاهش درآمد افراد در شغل مجددشان است؛ به‌طوري‌كه اين افراد احساس مي‌كنند درآمدشان جوابگوي اداره زندگي آن‌ها نيست؛ از‌اين‌رو اشتغال مجدد خود را اعلام نمي‌كنند.
وي استفاده از مقرري بيمه بيكاري را به ضرر كارگران دانسته و بيان مي‌دارد: كارگران بايد تا آنجا كه مي‌توانند بيمه مقرري بيكاري را براي زمان‌هايي بگذارند كه به علت افزایش سن‌ يا مشكلات جسمي نمي‌توانند به شغل خود ادامه دهند؛ چر‌اكه استفاده از اين بيمه در زمان جواني باعث محروم شدن از دريافت آن در زماني كه در سن بالا بيكار شده‌اند، می‌شود و مشكلاتي را براي آن‌ها به وجود مي‌آورد.
در اين خصوص سنجري، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از اشتغال مجدد یک‌هزار و 141 نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در چهار ماه نخست سال‌جاری در استان خبر داده و مي‌گويد: آمار تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در استان تا پایان تیر‌ سال‌جاری، 12 هزار و 533 نفر است و در همین مدت هزار و 45 نفر نیز از طریق خود‌اظهاری، عدم پذیرش آموزش، عدم حضور غیاب و شناسایی اشتغال پنهان، قطع مقرری شده‌اند.
سوق دادن منابع به توليد
همچنين معاون اشتغال وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعي نيز با بيان اينكه براي حل مشكل سوءاستفاده از بيمه مقرري بيكاري بايد منابع صندوق بيمه بيكاري را به سوي توليد سوق دهيم، مي‌گويد: براي تحقق اين مهم بايد منابع صندوق بيمه بيكاري در اختيار كارفرماهايي كه ازكارگران بيكاری استفاده مي‌كنند، قرار بگيرد.
علی‌اکبر لبافی با اشاره به اجراي طرح‌هايي در وزارت كار براي تحقق سوق دادن منابع صندوق بيمه بيكاري به سمت توليد، تصريح مي‌كند: یکی از اقدامات وزارت کار در راستای حمایت از نیروهای بیکار شده این است که به بنگاه‌های اقتصادی اعلام کردیم ‌ در صورتی که نیروی کار موردنیاز خود را از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تامین کنند، وزارت کار تا70 درصد حقوق او را از محل صندوق بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.
وي ادامه مي‌دهد: اين اقدام موجب صرفه‌جویی 30درصدی در منابع صندوق بیمه بیکاری و پوشش هرچه بیشتر صندوق می‌شود.
شايان ذكر است، در حالي مسئولان بر ضرورت سوق دادن منابع صندوق بيمه بيكاري به سمت توليد تاكيد مي‌كنند كه در حال حاضر دريافتي حقوق كارگران كمتر از خطر فقر است، موضوعی كه باعث شده تا برخي مقرري‌بگيران بيمه بيكاري بعد از اشتغال مجدد همچنان ترجيح دهند تا اين مقرري را دريافت كنند. به نظر مي‌رسد اگر خواهان حل اين مشكل هستيم بايد مسئولان براي ارتقاي سطح معيشتي كارگران تلاش کنند.
محسن موسوي‌زاده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 29 / 5 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com