پینه دستان

پینه دستان


کارگران از اقشاری در جامعه هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی نیاز به حمایت و توانمندسازی بیشتری در مقایسه با سایر اقشار جامعه دارند. این مشکلات می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مشکلات اجتماعی نیز باشد.
در سال‌های گذشته خبر تعطیلی کارخانجات بسیاری به گوش رسیده است و همین امر لزوم توجه ویژه به آن‌ها را جدی‌تر می‌کند. حال که وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی وعده داده لبخند را به روی لبان فرزندان کارگران بیاورد، با عضو هیئت‌رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی هم‌سخن شدیم تا از زبان او مشکلات کارگران به‌ویژه مشکلات اجتماعی آن‌ها مانند بیمه‌های درمانی و ازکارافتادگی را بررسی کنیم تا دولتمردان با شناخت دقیق‌تری از اوضاع، برای حل مشکلات موجود تدبیر کنند.
احسان سهرابی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا و در بیان انتظارات از دولت یازدهم می‌گوید: حمایت از تشکل‌های کارگران در شعار، کافی است و باید وارد حوزه عمل شد.
عضو هیئت‌رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه در تصمیمات کلان کشور، رسیدگی به مشکلات قشر کارگر اعم از بیمه‌شده و بیمه‌نشده و شرایط آنان‌ باید دیده شود، می‌افزاید: وضعیت معیشتی کارگران با توجه به تورم اقتصادی زیاد، تحریم‌های موجود و حقوق‌های معوقه پنج تا شش‌ماهه نابسامان است و از دولت یازدهم انتظار می‌رود توجه بیشتری به این قشر داشته باشد.
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که کارگران از حداقل‌هایی که در قانون کار پیش‌بینی شده نیز محرومند، اظهار می‌دارد: با توجه به عمر 23ساله قانون کار در کشور و اشاره صریح تبصره ماده7 مبنی بر اینکه قراردادهای کارگران ازسوی وزارتخانه تعدیل شده و سامان داده شود، هنوز کسی به این قانون وارد نشده و وضعیت کارگران قراردادی نامشخص است.
وی تصریح می‌کند: در قانون داریم اگر بنگاه کار، رشدی بکند، منافعش باید به کار تخصیص داده شود؛ در حالی که شاهد هستیم در برخی قراردادها هنوز سوءاستفاده شده و نیاز است ضلع دیگر شرکای اجتماعی که دولت است، نظارت جدی‌تری اتخاذ کند وهمچنین تدابیری از سوی دولتمردان اندیشیده شود.
عضو هیئت‌رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی درخصوص قراردادهای موقت کارگران خاطرنشان می‌کند: متاسفانه بسیار شاهد هستیم که کارگرانی 20سال در مجموعه‌ای کار می‌کنند و هنوز عمر قراردادهایشان سه‌ماهه است.
وی در ادامه می‌گوید: مادامی که کارگران امنیت شغلی نداشته باشند، نمی‌توان انتظار انگیزه بالای کاری، بهره‌وری بیشتر و تولید کالای مرغوب‌تر را داشت.
آرامش در زندگی کارگری و کاهش آسیب اجتماعی
سهرابی یادآور می‌شود: امنیت شغلی، آرامش را در زندگی کارگران به ارمغان می‌آورد و در نتیجه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این قشر خواهیم بود.
سهرابی همچنین درخصوص وضعیت مسکن کارگران اذعان می‌دارد: مسکن مهر بنا بر وعده شرکت‌های تعاونی باید با 32میلیون تومان به کارگران داده شود که با توجه به نوسان زیاد قیمت مصالح و تغییر قیمت تمام‌شده در هر ماه، کارگران حتی در پرداخت آورده اولیه آن با مشکل مواجه‌اند.
وی خاطرنشان می‌کند: این پروژه از سال‌های 85-84 کلید خورده، اما در سال92 هنوز برخی شرکت‌های تعاونی به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و واحدهای مسکونی را به کارگران تحویل نداده‌اند.
صورت با سیلی سرخ نگه‌داشته‌شده
وی می‌گوید: پرداخت اجاره‌های زیاد برای کارگران در اوضاع اقتصادی کنونی و امرار معاش برای خود و خانواده‌هایشان، این قشر را با بحران مالی روبه‌رو کرده است و در واقع برخی کارگران صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند.
بیمه شامل «از کارافتادگی» نمی‌شود
عضو هیئت‌رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی درخصوص مقوله حوادث نیز می‌گوید: چندی قبل اعلام شد خراسان رضوی مقام سوم را در حوادث دارد و انتظار می‌رود که وضعیت ایمنی نیز در کشور ارتقا پیدا کند و کارگران کمتر متضرر شوند.
وی در ادامه یادآور می‌‌شود: کارگرانی که به دلیل پایین‌بودن سطح ایمنی در محل کار آسیب می‌بینند و دچار قطع عضو می‌شوند، اگر در صورت خوش‌بینانه بیمه باشند، هزینه بیمه و نقص عضو را دریافت می‌کنند، اما در ادامه هیچ تضمینی برای ادامه کار و ادامه زندگی آنان وجود ندارد و باید پیامد آسیب‌هایی که نقص عضو برای قشر کارگر می‌تواند داشته باشد، بررسی شود.
ضرورت تدابیر جدی‌تر برای پیشگیری از حوادث
سهرابی خواستار رسیدگی هرچه بیشتر ازسوی اداره کار، سازمان فنی و حرفه‌ای، نظام مهندسی و همه ادارات مرتبط می‌شود و تاکید می‌کند: باید تدابیر جدی‌تری در حوزه پیشگیری از حوادث صورت گیرد و این موضوع نگاه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
‌مراکز تامین اجتماعی پاسخ‌گوی نیاز کارگران نیست
عضو هیئت‌رئیسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه مراکز تامین اجتماعی کنونی پاسخ‌گوی نیاز کارگران نیست، اذعان می‌دارد: در شهر مشهد، پایتخت معنوی ایران، انتظار می‌رود مراکز بیمه تامین اجتماعی گسترش پیدا کند و خدمات این مراکز نیز ارتقا یابد.
‌هزینه امروزی، بیمه دیروزی
وی در انتقاد به پرداخت غرامت‌های بیمه‌ای به کارگران می‌گوید: هزینه‌هایی از قبیل عینک، دندان و‌... بر مبنای سال86 پرداخت می‌شود و از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود به این مشکلات توجه کند.
وی همچنین با انتقاد از اینکه برخی کارگران هنوز از هیچ نوع بیمه‌ای برخوردار نیستند، می‌گوید: پیشنهاد می‌شود بخشی از رقم یارانه‌ها که به همه مردم ایران اختصاص می‌یابد، به بیمه مردم تعلق یابد و مردم ایران از هر نوع قشری دغدغه بیمه و هزینه‌های درمان خویش را نداشته باشند.
سهرابی تاکید می‌کند: در بسیاری از کشورها، نوزادی که متولد می‌شود، بلافاصله بیمه می‌شود.
ارتقای شأن اجتماعی کارگران
وی در خصوص ارتقای شأن اجتماعی کارگران نیز می‌گوید: تشکل‌های ویژه کارگری باید نگاه ویژه به این قشر داشته باشند و مسائل مرتبط با اقشار ضعیف کارگران را سامان‌دهی کنند.
وی افزود: مادامی که فعالان حمایت از اقشار کارگران در جامعه فعال باشند، شأن و منزلت کارگران نیز ارتقا می‌یابد.
وی در پایان درخصوص نقش تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه کارگری، در کاهش مشکلات کارگران اظهار می‌دارد: تشکل‌های مردم‌نهاد کارگری می‌تواند به کاهش مشکلات کارگران و ارتقای شأن این قشر نیز کمک کند؛ البته در این زمینه در قوانین و در اصل134 پیش‌بینی شده هر واحد تولیدی، می‌تواند تشکل و شورا داشته باشد که این ماده قانونی پاسخ‌گوی نیاز کارگران خواهد بود.
نجمه امینی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 29 / 5 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com