پینه دستان

پینه دستان


مخالفت كارفرماها و كارگران با تغيير سيستم وقت مزدي به كارمزدي افزايش بهره‌وري با ارتقاي سطح معيشتي كارگران ميسر است

در چند سال گذشته مقام معظم رهبري با نام‌گذاري سال‌ها با عناوین اقتصادي همواره بر ضرورت تقويت توليد و ارتقاي جايگاه ايران از نظر اقتصادي براي دستيابي به برنامه 20ساله كشور تاكيد كرده‌اند. براي تحقق اين مهم، كارشناسان اقتصادي در طول سال‌هاي اخير به بررسي و كنكاش مشكلات سيستم اقتصادي كشور پرداخته و براي خروج از مشكلات و تقويت نقاط قوت راهكارهايي ارائه کرده‌اند. در اين بين، يكي از مواردي كه همواره كارشناسان به‌عنوان نقطه ضعفي در فضاي كسب و كار مطرح كرده‌اند، نظام وقت‌مزدي در كشور است. نظامي كه براساس آن كارگران و كارمندان بايد مدت خاصي در روز را در محل كاربگذرانند تا در پايان يك ماه حداقل حقوق به آن‌ها تعلق بگيرد.
در اين بين برخي‌ كارشناسان اقتصادي پيشنهاد داده‌اند كه به جاي سيستم وقت‌مزدي، سيستم كارمزدي جايگزين نظام حقوقي شود. موضوعي كه در صورت تحقق آن افراد براساس ميزان كاري كه در طول يك ماه انجام داده‌اند حقوق و پاداش دريافت مي‌كنند. اين موضوع بهانه‌اي شد تا با حضور فعالان اقتصادي ميزگردي در شهرآرا برگزار ‌و ابعاد اجراي اين پيشنهاد را بررسي کنيم.
مخالفت با تغيير روش پرداخت حقوق
در همين رابطه نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تغییرصنایع خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تغییر سیستم پرداخت حقوق کارگران از وقت مزدی به کارمزدی در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: سیستم پرداخت حقوق کارگران به صورت وقت مزدی، به شکل اشتباه در کشور شکل گرفته که ‌به بسترسازی فرهنگی نیاز دارد.
احمد اثنی‌عشری ادامه داد: در حال حاضر بخش عمده اقتصاد کشور در دست دولت است و تا هنگامی که خصوصی‌سازی واقعی در بخش اقتصاد ‌ ایجاد نشود، تغییر شیوه پرداخت حقوق کارگران از وقت مزدی به کارمزدی، کار اشتباهی است.
وی با انتقاد از گسترش فرهنگ کار پشت میزی و تمایل افراد به فعالیت در مشاغل اداری، عنوان کرد: برای ایجاد تغییر در این نگرش، باید در نظام پرداخت حقوق کارگران به شیوه وقت‌مزدی، عدالت برقرار شودنگرش، باید در نظام پرداخت حقوق کارگران به شیوه وقت‌مزدی، عدالت برقرار شود و تحقق این امر، نیازمند تامین حداقل معیشت کارگران است.
فرهنگ كار‌، عامل كاهش بهره‌روي
عضو هيئت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ رضوی نيز با اشاره به اينكه نبايد تمامي دلايل كم بودن بهره‌وري در واحدهاي توليدي را متوجه سيستم وقت‌مزدي نماييم، گفت: اولين دليل پايين بودن بهره‌وري در واحدهاي توليدي به فرهنگ كار در كشور ما برمي‌گردد.
محسن خندان‌دل افزود: متاسفانه درحوزه توليد نتوانسته‌ايم اين فرهنگ را جا بيندازيم كه كارگر تا زماني مي‌تواند امنيت شغلي داشته باشد كه توليد تداوم پيدا كند، به عبارتي تدوام شغل در گرو روشن بودن چراغ توليد است چراغ توليد است.
وي تصريح كرد: از‌اين‌رو اولين گام براي ارتقاي بهره‌وري در توليد بايد تقويت فرهنگ كار در كشور باشد. به‌طور‌حتم در صورت تحقق اين مهم شاهد افزايش بهره‌روي  خواهيم بود.
امنيت شغلي كارگران حفظ شود
همچنين دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز ضمن مخالفت با تبديل نظام حقوقي كارگران از وقت‌مزدي به كارمزدي گفت: در شرايط فعلي كه نرخ تورم به 39درصد رسيده است نبايد حداقل هاي امنيت‌ شغلي را از اقشار كارگري بگيريم.
فيروز ابراهيمي افزود: براساس تحقيقاتي كه صورت گرفته،22 مولفه‌‌اي كه مشكلاتي را براي توليد به وجود آورده‌، استخراج شده

براي توليد به وجود آورده‌، استخراج شده است. با وجود اين برخي‌ مشكلات قانون كار فعلي در اين فهرست در رده سيزدهم قرارگرفته است.
وي ادامه داد: به عبارتي حل مشكلات سيستم حقوق جزو اولويت‌هاي توليد نيست؛ چرا‌كه در فضاي فعلي مشكلات ديگري باعث كاهش بهره‌روي شده است. وي تاكيد كرد: ازاين‌رو به نظر مي‌رسد هر اقدامي كه باعث كاهش انگيزه كارگران براي كار كردن باشد چندان مناسب نبوده و كارفرماها نيز نظر مساعدي نسبت به آن ندارند.
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي با اشاره به ارائه طرح‌هايي نظير تبديل وقت‌مزدي به كارمزدي و استاد-شاگردي گفت: برخي از اين طرح‌ها قديمي بوده و ممكن است كه در دهه‌هاي گذشته جوابگو بوده باشد؛ اما با توجه به شرايط فعلي كشور و تغيير فضاي كسب و كار ديگر نمي‌توان چنين طرح‌هايي را احيا كرد.
ابراهيمي تاكيد كرد: تغيير سيستم حقوق كارگران در شرايط فعلي چندان مناسب نيست؛ ازاين رو كارفرما نظرمساعدي به اين موضوع ندارند.
انگيزه كارگران را كاهش ندهيم رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان‌ رضوی نيز با انتقاد از مطرح شدن برنامه‌هایی که سبب كاهش انگيزه کارگران می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر کارگاه‌های تولیدی نمی‌توانند بیش از یک‌سوم توان خود تولید داشته باشند که این امر خود سبب کاهش انگیزه کارگران می باشد

  رحمت‌ا... پورموسی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کارفرمایان، برگشت سرمایه تا شش ماه است، عنوان کرد: همین عامل سبب شده تا کارفرمایان به جای آنکه مجبور به تعطیلی کارگاه تولیدی خود شوند، تعدادی از کارگران خود را اخراج کرده و موجب به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران شوند.
وی امنیت شغلی را یکی از مهم‌ترین نیازهای کارگران عنوان کرد و افزود: در کشور قوانین خوبی در این حوزه‌ها وجود دارد؛ اما قوانین موجود به درستی اجرایی نمی‌شود؛ همچنین حوزه نظارتی مناسبی نیز در کشور وجودندارد

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان ‌رضوی با انتقاد از تغییر روش پرداخت حقوق کارگران از وقت‌مزدی به کارمزدی، ادامه داد: در صورت تغییر روش پرداخت حقوق کارگران، بدون شک این امر نه تنها بر روی وضعیت معیشت کارگران تاثیرگذار خواهد بود؛ بلکه بر میزان تولید واحدهای تولیدی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه نظام نادرست بانکی، کارفرماها را با مشکل مواجه کرده است، ادامه داد: از سوی دیگر ورود کالاهای چینی به کشور سبب شده تا کارفرمایان دیگر توان رقابت نداشته باشندپورموسی افزود: تاکنون در حوزه فرهنگ کار فعالیت‌های بسیاری انجام گرفته است تا خراسان رضوی به‌عنوان پرچم‌دار اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
وی با تاکید بر اینکه تحقق این امر در گرو رسیدگی به وضعیت معیشتی کارگران است، عنوان کرد: اعطای وام با اقساط بلندمدت به کارگران، در اختیار قرار دادن ارزاق عمومی به صورت ماهیانه به کارگران و ایجاد امنیت شغلی مطمئن‌ از جمله عواملی است که سبب می‌شود تا کارگر انگیزه بیشتری ‌ به کار پیدا کند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان ‌رضوی افزود: با تمام این‌ها در حال حاضر امکان تغییر روش پرداخت حقوق کارگران از وقت مزدی به روز مزدی وجود ندارد.
حل مشكلات معيشتي كارگران
عضو هيئت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بيان داشت: يكي ديگر از عواملي كه مي‌تواند باعث افزايش بهره‌روي در نيروي‌هاي كار شود، اجراي سيستم طبقه‌بندي مشاغل است. سيستمي كه در آن فعاليت‌ها طبقه‌بندي شده و متكي بر روش تشويق و تنبيه باشد؛ البته ‌بايد تشويق بيش‌ از تنبيه در نظرگرفته شود. وي ادامه داد: تحقق اين موضوع مي‌تواند به ارتقاي بهره‌وري در واحدهاي توليدي كمك خندان‌دل با اشاره به اينكه يكي از مشكلات پايين بودن بهره‌روي به سيستم تامين اجتماعي كشور برمي‌گردد، گفت: در حال حاضر سيستم تامين اجتماعي به‌گونه‌اي است كه نمي‌تواند مخارج و هزينه‌هاي يك خانوار كارگري را پوشش دهد، براي همين كارگر وقتي در واحد توليدي است، ذهنش درگير مشكلات روزمره و تامين مخارج سنگين خانواده‌اش می‌باشد، اين موضوع باعث مي‌شود تا بهره‌روي كاهش  يابد.

خندان‌دل با بيان اينكه تغيير روش كارمزدي به وقت‌مزدي نمي‌تواند اين دغدغه كارگران را کاهش دهد، بيان داشت: قبل از ایجاد تغيير در روش پرداخت حقوق كارگران بايد تغيير در روش پرداخت حقوق كارگران بايد ابتدا سطح معيشتي آن‌ها را ارتقا بدهيم. به‌عنوان مثال اگر قرار است يارانه به افراد جامعه داده شود كارگران بيشتر از اقشار مرفه شايسته دريافت يارانه هستند. براين اساس شرط اساسي افزايش بهره‌روي در محيط كار، ارتقاي جايگاه معيشتي كارگران است.
عضو هيئت رئيسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بيان اينكه بايد تشكل‌هاي كارگري تقويت شوند، گفت: تشكل‌هاي ‌كارگري با پيگيري حقوق و وضع معيشت آن‌ها مي‌توانند مطالبات اين اقشار را پيگيري کرده و به ارتقاي سطح زندگي آن‌ها كمك كنند خندان‌دل افزود: تحقق اين موضوع مي‌تواند بدون اينكه نيازي به تغيير سيستم مزدي باشد، بهره‌روي در محيط كار را افزايش دهد.
دبير خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي نيز تصريح كرد: در حال حاضر مشكلاتي نظير هماهنگ نبودن سيستم آموزشي كشور با نيازهاي بازار؛ همچنين حاشيه سود اندك صنعت كه در شرايط فعلي زير 15درصد است، وجود دارد
ابراهیمي افزود: همچنين كمبود نقدينگي و سود زیاد وام‌هاي بانكي از مهم‌ترين مشكلات توليد محسوب مي‌شود، بنابراين به نظر مي‌رسد براي افزايش بهره‌وري بايد ابتدا اين مسايل را حل كنيم  ابتدا اين مسايل را حل كنيم.
حل مشكلات توليد در اولويت است
رئيس كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كارخراسان رضوي با بیان اینکه در حال حاضر فشار مضاعف در حال وارد شدن به قشر ضعیف کارگری است، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، هم کارگر و هم کارفرما با مشکلات عدیده‌ای موجه هستند؛ اما حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی بر حل مشکلات کارگر و کارفرما مقدم است.
وي عنوان کرد: ضروری است تا ظرفیت تولید به ظرفیت واقعی خود برسد و از سویی وضعیت معیشت کارگران بهبود یابد تا بهروری در حوزه تولید بالا برده شود.
حقوق تركيبي مناسب استنائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در صورتی که نیاز به تغییر در پرداخت حقوق کارگران از وقت‌مزد به کارمزد باشد، دولت باید پیش‌قدم باشد، افزود: با این حال و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی حاکم بر کشور، پرداخت حقوق کارگران به شیوه ترکیبی، می‌تواند در بهبود وضعیت کنونی پرداخت حقوق موثر واقع  شود.
وی ادامه داد: در شیوه پرداخت‌ حقوق کارگران به صورت ترکیبی، همزمان حضور کارگر و هم میزان کارکرد و فعالیت وی محاسبه و در مجموع به صورت حقوق به کارگر پرداخت می‌شود
نائب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان.
اثنی‌عشری با اشاره به اینکه در 90 درصد کشورهای جهان، حداقل مزد کارگران از طریق شورای متشکل از نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تعیین می‌شود، تصریح کرد: واردات بی‌رویه اجناس و کالاها از چین به ایران به دلیل ‌مطرح نبودن بحث عدالت مزدی کارگران در این کشور، یکی از مشکلات حال حاضر کارفرمایان در حوزه تولید است که باید به آن توجه ویژه ‌شود.
وی در خصوص راهکار افزایش میزان بهره‌وری در
حوزه تولید، تاکید کرد: یکی از راهکارهای افزایش میزان بهره‌وری، حمایت از کارگاه‌های تولیدی به منظور رسیدن به بالاترین ظرفیت تولید و از سویی افزایش تولید ملی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
*تغيير سيستم وقت‌مزدي به كارمزدي عامل افزايش بهره‌وري
معاون وزير كار با بيان اينكه تغيير سيستم وقت‌مزدي به كارمزدي مي‌تواند باعث افزايش بهره‌روي در محيط كار ‌شود، گفت: در زماني كه در خراسان رضوي مديركل بودم اجراي اين سيستم در برخي‌ واحدهاي توليدي باعث افزايش بهره‌روي در آن‌ها شد.
لبافي در گفتگو با شهرآرا افزود: اين تغيير اجازه مي‌دهد تا كارگران بتوانند با كار بيشتر، حقوق بيشتري نيز دريافت كنند، موضوعی كه مي‌تواند باعث افزايش انگيزه آن‌ها براي بهره‌روي بيشتر ‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه بايد در واحدهاي توليدي كه شرايط لازم را دارند، نظام حقوق و دستمزد از وقت‌مزدي به كارمزدي تبديل شود، عنوان كرد: درحال حاضر، بيشتر نيروي كار براساس وقت‌فروشي، مزد دريافت مي‌كنند و تا زماني كه وقت‌فروشي داشته باشيم، تحرك لازم در بهره‌وري كشور ايجاد نخواهد شد.
لبافی افزود: البته نظام کارمزدی در همه صنایع قابل اجرا نیست و باید در مدیریت و نظارت به آن عنایت ویژه داشت  معاون وزير كار با اشاره به روش‌هاي ارتقاي بهره‌وري خاطرنشان کرد: افزایش سطح آگاهی، دانش و مهارت کارکنان در محیط‌های کاری هم در بُعد فنی، تخصصی و هم در بُعد فرهنگی از جمله مواردی است که تاثیر آن در افزايش بهره‌وري غیرقابل انکار است؛ بنابراین مدیران واحد‌های تولیدی و صنعتی غیر از تمرکز بر مسائل اقتصادی باید برای این موارد نیز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.
موسوي‌زاده- قاسمي‌مقدم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 2 / 7 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com