پینه دستان

پینه دستان


یک مسئول  امور کارگری خراسان رضوی : 10 تا 30 درصد دستمزدکارگران صرف هزینه های درمان می شود
کم اعتباری حقوق کارگران در صعود هزینه های درمان

«درمان کارگران به‌هیچ وجه تحت پوشش تأمین‌اجتماعی صورت نمی‌گیرد، بهداشت دهان و دندان هم برای این قشر بسیار سخت است.» این بخشی از صحبت‌های اخیر سهل‌آبادی، رئیس شورای مرکزی خانه‌های صنعت، معدن و تجارت کشور خطاب به وزیر کار و تعاون بود.
او صحبت خود را این‌گونه تکمیل می‌کند: متأسفانه درمان کارگران به هیچ وجه تحت پوشش تأمین‌اجتماعی صورت نمی‌گیرد و شرایطی به‌وجود آمده که نمی‌توانیم مشکلات روحی کارگران را حل کنیم. کار به جایی رسید که سخن‌گوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران صدایش درآمد: «در شرایط فعلی کارگران دیگر به‌دنبال پس‌انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند.»
این صحبت‌‌های او را بگذارید کنار آماری که یک فعال کارگری می‌دهد و آن اینکه؛ 30‌درصد حقوق کارگران صرف هزینه‌های درمان می‌شود.
با این اوصاف می‌شود گفت که چرخ زندگی این قشر بسیار سخت و کند می‌چرخد.
همه اظهارات بالا، برای قلم ما کافی بود تا از مشکلات معیشتی کارگران بنویسد و بر زخم‌های حوزه درمان و مشکلات درمانی کارگران دستی بکشد. مجموعه‌ای که سهم بزرگی در تولید و خودکفایی کشور دارد وصد البته اگر چرخ اقتصاد کشور در پس روز و روزگاران می‌چرخد، به همت دستان پرتوان این قشر زحمت‌کش است.
همین اول بسم‌ا... می‌رویم سراغ مجموعه‌های کارگری و در این ارتباط با رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کارگر خراسان رضوی به گفتگو می‌نشینیم.
رحمت‌ا... پورموسی در گفتگو با ما مشکلات درمان کارگران را همان ابتدا حواله حقوق کارگری کرده و این‌گونه توضیح می‌دهد: «‌همه از پایه‌حقوق کارگری در این شرایط اقتصادی خبر دارند و این را نیز می‌دانند که با وجود این، کارگران با تلاش خود به کار و فعالیت‌شان برای تولید محصولات و بی‌نیازی کشور از واردات ادامه می‌دهند.»
او صحبت‌های خود را در ارتباط با شرایط درمانی کارگران این‌گونه ادامه می‌دهد: «‌شما هم که بی تردید در جریان هزینه‌های درمان هستید؛ درحال حاضر برای یک درمان ساده سرماخوردگی هزینه ویزیت پزشک عمومی و دارو سرسام‌آور است، حتی اگر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشید. حالا تصور کنید وضعیت برای کارگرانی که جسمشان در این سال‌ها به‌دلیل کار سخت، دچار استهلاک شده و به بیماری‌های مزمن بی‌شماری گرفتار هستند و مدام باید نسخه پزشکان را نقد کنند، چگونه خواهد بود؟»
یک‌دهم حقوقی که برای یک سرماخوردگی ساده می‌رود
به عقیده رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی؛ اگر خود فرد یا یکی‌ از اعضای خانواده یک کارگر، گرفتار یک سرماخوردگی ساده شوند، باید نزدیک به 30 تا 40‌هزار تومان هزینه کنند.
او ادامه می‌دهد: «با یک حساب سرانگشتی و بنا بر آنچه بررسی های ما نشان می دهد، یک کارگر باید نزدیک به 10‌درصد حقوقش را به درمان یک بیماری ساده مثل سرما‌خوردگی اختصاص بدهد.»
حالا به این عدد، این فرض را هم اضافه کنید که اگر خود کارگر که سرپرست خانواده است به سبب حادثه‌ای، دچار آسیب جسمی شود، در آن صورت هزینه‌هایش تا چندبرابر افزایش می‌یابد و اگر خدایی‌ناکرده نتیجه به از‌کارافتادگی، نقص عضو، ابتلا به مشکلات شنوایی و ریوی و... منجر شود؛ آن وقت روزگار این خانواده دگرگون خواهد شد.
حالا با این اوصاف راحت‌تر می‌توان پرسید: به نظر شما چند درصد حقوق یک کارگر باید برای درمان هزینه شود؟
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کارخراسان رضوی این سؤال را این‌گونه پاسخ می‌دهد: «‌درحال حاضر در حدود 7‌درصد حقوق یک کارگر برای بیمه کسر می‌شود؛ جدا از این با توجه به هزینه‌های بالای درمان و به دلیل مشکلات حمایتی یک کارگر برای آنکه تحت پوشش انواع یک کارگر برای آنکه تحت پوشش انواع درمان‌ها باشد، باید از بیمه تکمیلی نیز استفاده کند که خوب رقم درخور توجهی از حقوق یک کارگر می‌شود.»
او در رابطه با وضعیت درمان کارگران می‌گوید: «‌مشکل درمان و نیازهای درمانی کارگران تنها به استان ما و مشهد ختم نمی‌شود و این موضوع در سراسر کشور وجود دارد.»
وقتی چتر تأمین اجتماعی نیمه‌باز است
رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کارخراسان رضوی به بیماری‌ها و درمان‌هایی که زیر چتر حمایتی سازمان تأمین‌اجتماعی هست یا نیست، اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «‌برای یک بیمه‌گر آنچه مهم است، تأمین هزینه‌های درمان با توجه به پرداخت حق بیمه است، اما سازمان تأمین اجتماعی همه درمان‌ها را زیرمجموعه خودش ندارد که نیاز درمانی یک کارگر را پاسخ‌گو باشد.»
در ادامه بحث، پورموسی به چند مثال از چتر نیمه‌باز بیمه تأمین اجتماعی برای درمان کارگران اشاره کرده و می‌گوید: «‌خدمات درمانی دندان‌پزشکی یکی از مواردی است که شامل حال کارگران با بیمه تأمین اجتماعی نمی‌شود؛ جدا از این خدمات چشم و عینک نیز از مواردی است که شامل بیمه نمی‌شود و خود همین مسئله سبب آن می‌شود که کارگران به سمت‌وسوی بیمه‌های تکمیلی درمانی بروند.» او در پاسخ به حمایت بیمه برای کارگران عنوان می‌کند: «‌بی تردید حمایت برای درمان صددرصدی نیست و برخی موارد تحت پوشش بیمه هست و برخی موارد هم زیر صددرصدی نیست و برخی موارد تحت پوشش بیمه هست و برخی موارد هم زیر چتر نیست. همین مسئله باعث می شود که براساس آمارها، تا چیزی حدود 30درصد حقوق آن ها برای این منظور هزینه گردد، که با توجه به همه مشکلات معیشتی این قشر، این هزینه کمرشکن می باشد.»
بود و نبود مراکز، دور یا نزدیکی و از همه مهم‌تر اینکه آیا بعد از آنکه مسافتی را برای رسیدن به مراکز درمانی تأمین اجتماعی سپری کردید، تخت و فضایی برای درمان و ارائه خدمات به بیمار وجود دارد، حرف اول را می‌زند و پورموسی نیز از اقدامات مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی استان برای رفع این نیاز می‌گوید.
او البته توضیحی به صحبت خود اضافه کرده و می‌گوید: «‌استان خراسان رضوی و مشهدالرضا(ع) در شرق کشور به‌عنوان استان و شهر معین هستند و تعداد زیادی از کارگران در صورت داشتن نارسایی در سلامت، از استان‌های دیگر مانند گلستان، خراسان‌های شمالی وجنوبی و نیز استان سیستان و بلوچستان به شهر مراجعه می‌کنند که در این رابطه باید گفت: تعداد مراکز ملکی تأمین اجتماعی در مقایسه با شمار این افراد بسیار کم است.»
ساخت تنها یک پلی‌کلینیک جدید برای بهبود وضعیت پاسخ‌گویی
تصمیم گرفتیم تا این موضوع را از علی رضازاده، مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی پیگیری کنیم. در تماسی که با وی داشتیم، او درخواست کرد تا سؤالات را به‌صورت ایمیلی ارسال ک مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در پاسخ چندخطی به شش سؤال روزنامه شهرآرا؛ درخصوص تعداد مراکز ملکی سازمان تأمین اجتماعی استان و مشهد و پاسخ‌گویی این تعداد مراکز با توجه به نیاز و تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، عنوان می‌کند: «‌درحال حاضر مدیریت درمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی در استان، سه بیمارستان و 15پلی‌کلینیک و درمانگاه را تحت پوشش دارد که بیمارستان‌های یادشده با 430تخت فعال، خدمات بستری مورد نیاز بیماران را ارائه می‌کنند.»
او در ادامه بیان می‌کند: «‌در مشهد دو بیمارستان فارابی و 17‌شهریور و یک پلی‌کلینیک تخصصی و چهار درمانگاه به بیمه‌شدگان خدمات سلامتی را ارائه می‌کنند، ضمن اینکه درحال حاضر با بیش از 4هزار مرکز پزشکی و درمانی قرار ضمن اینکه درحال حاضر با بیش از 4هزار مرکز پزشکی و درمانی قرارداد همکاری منعقد شده است که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به این مراکز و پرداخت مبلغی تحت‌عنوان «فرانشیز»، خدمات سلامتی خود را نیز از این راه دریافت کنند.»
از او در زمینه گسترش مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان و مشهد برای دسترسی راحت و آسان بیمه‌شدگان و نیز فراهم کردن شرایط برای پاسخ‌گویی به زائرانی که به مشهد می‌آیند یا از استان‌ها و شهرستان های منطقه شرق کشور به مراکز درمانی این شهر مراجعه می کنند، پرسیدیم که رضازاده تنها به ذکر این نکته در پاسخ بسنده می‌کند که؛ «‌برای افزایش میزان دسترسی بیمه‌شدگان یک پلی‌کلینیک تخصصی در منطقه قاسم‌آباد مشهد درحال ساخت است که امیدواریم در سال جاری شاهد افتتاح آن باشیم.»
رقابت برای افزایش قیمت
حالا که دست روی پرونده بیمه ها گذاشتیم، بد نیست سری هم به قیمت های بیمه ها بزنیم و اینکه حقوق کارگری چند باید باشد تا هشت کسی گرو نُه بیمه ها نماند. رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار خراسان رضوی هم سوال ما را با یک جمله پاسخ می‌دهد: بیمه مرکزی امسال نرخ بیمه‌ها را افزایش داده و این افزایش قیمت به بیمه‌های تکمیلی نیز تسری یافته است.
تکمیل بیمه فقط با بیمه تکمیلی
جدا از کارگرانی که درحال حاضر مشغول به کار هستند، توجه به بازنشستگان و مسائل و نیازهای درمانی آنان در مسائل و نیازهای درمانی آنان در حوزه تأمین اجتماعی نیز یکی دیگر ازآن دغدغه هایی است که نمی توان بر آن چشم پوشید.
موضوعی که به گفته رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی خراسان رضوی، با توجه به افزایش
سن و سال بازنشستگان اهمیت ویژه می یابد.
قربان‌علی رمضانی در گفتگو با ما، وضعیت درمان در حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی را با فراهم نبودن امکانات و نیز نیاز درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران آغاز می‌کند و بر این نکته نیز تأکید می‌کند که این موضوع تنها مختص مشهد نیست و یک موضوع کشوری است.
رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی خراسان رضوی معتقد است: این موضوع سبب شده مستمری‌بگیران استان رئیس کانون بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی خراسان رضوی معتقد است: این موضوع سبب شده مستمری‌بگیران استان برای دریافت خدمات حمایتی بیشتر از سوی بیمه‌ها به سمت‌وسوی بیمه تکمیلی بروند.
او آمار بازنشستگان استان را که زیر پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفته اند، 160‌هزار نفر در استان عنوان کرده و می‌گوید: «‌از همان حقوق 500‌هزار تومانی که یک بازنشسته دریافت می‌کند، به دلیل نبود امکانات درمانی باید مبلغی را برای بیمه تکمیلی کنار بگذارد.»
رمضانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت درمانی بیمارستان‌های نوبت‌دهی بیمارستان‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی چند سال پیش در مشهد نمونه‌ای از گرفتن سبقت در لاین سرعت یا گذاشتن زنبیل برای گرفتن نان در اوایل دهه‌60 بود. ساده تر بگوییم: هرکس زودتر زنبیل می‌گذاشت یا با لایی کشیدن از لابه لای صف می‌گذشت، کارش زودتر راه می‌افتاد. این مسئله و مشکلات بیماران، مسئولان مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان را بر آن داشت تا سیستم نوبت‌دهی را راه‌اندازی کنند. درنهایت تیر‌ماه امسال مسئولان بیمارستان‌های ملکی تأمین اجتماعی مشهد، خبر راه‌اندازی نوبت‌دهی تلفنی را رسانه‌ای کردند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 28 / 8 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com