پینه دستان

پینه دستان


بانک مرکزی اعتبارات جدیدی برای سرعت بخشیدن به تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر اختصاص داد.
بر اســاس آمــار وزارت راه و شهرسازی، از ابتدا تاکنون 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن مهر در قالب قراردادهای منعقد شده در نظر گرفته شده که از این میزان بالغ بر 43 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که با موافقت بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان باقیمانده خط اعتباری مسکن مهر تا سقف 50 هزار میلیارد تومان پرداخت می‌شود. علاوه بر تأمین اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی برای مسکن مهر، در هفته‌های اخیر نشست‌های مشترکی بین وزارت راه و شهرسازی با مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات مسکن مهر از 25 میلیون به سقف 30 میلیون تومان برای واحدهای نیمه تمام در حال برگزاری است.
سیدمحمد پژمان، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در این خصوص به ایران گفت: جلسات افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر در حال برگزاری است ولی هنوز توافق قطعی در این زمینه حاصل نشده است.
وی گفت: بانک مرکزی هم با نظر وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات به منظور کمک به پیشبرد پروژه مسکن هم نظر است اما از آنجا که مجموعه اقتصادی دولت افزایش 5 میلیون تومانی تسهیلات مسکن مهر را موجب افزایش سطح تورم می‌داند فعلاً با درخواست افزایش تسهیلات مسکن مهر موافقت نشده است.
به گفته پژمان، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی راهکارهایی برای سرعت بخشیدن به تکمیل واحدهای مسکن مهر بررسی کرده‌اند که به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد. مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تأکید کرد: برای تسهیل ساخت واحدهای باقیمانده مسکن مهر نیاز به افزایش تسهیلات پرداختی داریم.وی در عین حال خاطرنشان کرد: دولت وظیفه خود را در تأمین زمین و در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت مسکن مهر انجام داده و تکمیل نشدن واحدهای باقیمانده مسکن مهر مربوط به مشکلات داخلی پیمانکاران با تعاونی‌های ساخت است و ربطی به دولت ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش هزینه ساخت هر متر مربع مسکن به دلیل افزایش تورم در 2 سال گذشته، افزایش قیمت تمام‌شده مسکن‌مهر و تصویب دستورالعمل آن را در همین راستا ارزیابی کرد. پژمان گفت: قیمت مسکن‌مهر در دولت قبل از مترمربعی 300 هزار تومان به حدود 350 هزار تومان افزایش پیدا کرد و حالا با مصوبه جدید وزارت راه و شهرسازی، این رقم برای ساختمان‌هایی که هنوز مراحل ساخت آن‌ها تمام نشده است به 400 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر نشستی با دست اندرکاران برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که قیمت مسکن مهر را افزایش دهیم.
پژمان با بیان این‌که در حال حاضر متقاضیان مسکن مهر تأمین‌کننده افزایش قیمت هستند، گفت: با افزایش هزینه ساخت در سال گذشته نیز دو دستور‌العمل درباره افزایش قیمت مسکن داشتیم که براساس آن به ترتیب 40 و 10 تا 15 هزار تومان قیمت‌ها افزایش یافت. افزایش قیمت کنونی براساس بخشنامه 23شهریورماه معاونت برنامه‌ریزی برای پیمان‌های فاقد تعدیل انجام شده که دستور‌العمل آن ابلاغ شده است.
به گفته پژمان، افزایش قیمت شامل همه پروژه‌های باقیمانده که حدود 600 تا 700 هزار واحد است، ‌می‌شود. وی همچنین در خصوص باقیمانده خط اعتباری مسکن مهر اظهار کرد: بانک مرکزی با تأمین 7هزار میلیارد تومان باقیمانده خط اعتباری مسکن مهر تا سقف 50 هزار میلیارد تومان موافقت کرده است.
 نحوه محاسبه ما‌به‌التفاوت واحدهای مسکونی مهر
براســاس دســتورالعمل، نحوه محاسبه ما‌به‌التفاوت واحدهای مسکونی مهر این‌گونه اعلام شده که نحوه محاسبه مابه التفاوت هزینه‌های ساخت پروژه‌های مسکن مهر برای جبران آثار تغییر قیمت‌ها در قراردادهای فاقد تعدیل به این ترتیب است که  صرفاً تا سقف مبلغ 330 هزار تومان از قیمت تفاهمنامه‌های اولیه (بدون احتساب آسانسور) اعمال و در صورت این‌که مبلغ تفاهمنامه اولیه بیش از 330 هزار تومان باشد، مبلغ مازاد بر 330 هزار تومان از آن کسر و مابه التفاوت براساس مبلغ باقیمانده محاسبه و پرداخت خواهد شد. مابه‌التفاوت پیش‌بینی شده در این دستورالعمل به مبالغ مندرج در تفاهمنامه‌های منعقده تعلق می گیرد. مبالغ پرداخت شده براساس دستورالعمل‌های ابلاغی قبلی از این مقدار کسر می‌شود. همچنین زمان باقیمانده پروژه مطابق مفاد تفاهمنامه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل و براساس درصد باقیمانده کار محاسبه و مبنای تحویل و اتمام کل تفاهمنامه قرار می‌گیرد.
همچنین مدت دو ماه بابت فعال کردن پروژه به زمان مذکور اضافه می شود و پس از این تاریخ هیچگونه وجهی از بابت این دستورالعمل پرداخت نخواهد شد.
به این ترتیب خریدارانی که پیش از این افزایش قیمت در دو دستورالعمل قبلی که براساس آن، هر مترمربع مسکن مهر 40 و 15 هزار تومان افزایش داشت را پرداخت کردند، از رقم افزایش قیمت در دستورالعمل جدید کم می‌شود و مابه‌التفاوت را می‌پردازند.
از سوی دیگر ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد افزایش قیمت مسکن مهر و این‌که شاید برخی متقاضیان توان مالی برای پرداخت مابه‌التفاوت را نداشته باشند، گفت: در حال حاضر اجازه نقل و انتقال پروژه‌های مسکن مهر را صادر کردیم، بنابراین خریداری که واحد را خریداری می‌کند، توان مالی دارد که این مابه التفاوت را در صورت عدم تأمین فروشنده، پرداخت کند تا واحدها تکمیل شود. به همین جهت منتظر شدیم که اجازه نقل و انتقال را بدهیم و بعد از آن، این ابلاغیه را صادر کنیم، زیرا اگر فروشنده‌ای نمی‌تواند این آورده را بدهد، خریدار جدید می‌تواند آن را جبران کند.
وی بابیان این‌که هرمیزانی که مابه التفاوت افزایش پیدا کرده بر ارزش افزوده واحدمسکونی اضافه می‌شود، به فرمول افزایش قیمت اشاره کرد و اظهار داشت: فرمولی که ما به آن رسیدیم، این است که تورمی که از سال 89 تا 90 داشتیم به عدد 23درصد و از 90 تا پایان 91 هم به 45 درصد رسیده بود. البته شاخص 92 را معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری هنوز اعلام نکرده است.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: دو شنبه 28 / 10 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com