پینه دستان

پینه دستان


همه ساله و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، موضوع افزایش حقوق کارگران در محافل مختلف مطرح می‌شود و تمام اقشار کارگری انتظارات مختلفی دارند که یکی از این انتظارات افزایش واقعی حقوق است، البته در همین راستا دولتی‌ها نیز اعلام می‌کنند که افزایش حقوق کارگران براساس تورم سال انجام می‌شود، اما جامعه کارگری بر این باور است که افزایشی که در سال‌های گذشته صورت گرفته، هیچ تناسبی با تورم نداشته است.
در همین رابطه دبیر‌کل کانون عالی شورای اسلامی کار کشور در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه ما روی 15‌قلم از کالاهای اساسی بررسی داشته‌ایم که بر این اساس برای یک خانوار چهارنفره فقط در بحث ارزاق عمومی 450‌هزارتومان ماهیانه هزینه دارد، اظهار کرد: البته در کنار این موضوع یک خانواده هزینه‌های پوشاک، بهداشت، درمان و مسکن نیز دارد که این مولفه‌ها در زندگی بسیار تاثیرگذار است و در سبد هزینه خانوار محسوب می‌شود.
رحمت‌ا... پورموسی با اشاره به اینکه کمترین میزان اجاره مسکن در مشهد حدود 450‌هزار تومان است، ادامه داد: با هزینه‌های مختلفی که درطول یک ماه برای خانوار ایجاد می‌شود، حقوق کمتر از حدود یک‌میلیون و 300‌هزار تومان در مشهد زیر خط فقر است.
وی با بیان اینکه سال‌های سال است که افزایش حقوق به صورت واقعی انجام نشده است، تصریح کرد: نظر ما بر این است که ماده‌41 قانون کار به درستی انجام شود و در کنار آن سبد کالا بیاورند و زمانی برای بهبود وضعیت معیشت کارگران باید سبد کالایی داده شود که حداقل‌ها نیز به کارگران اختصاص یابد.
پورموسی با بیان اینکه ما در گذشته سبد کالا را پیشنهاد کرده بودیم، ادامه داد: به‌جز موضوع سبد کالایی، بحثی که اخیرا مطرح شده، موضوع معافیت سقف مالیاتی است که حقوق‌بگیرانی که کمتر از یک‌میلیون و 200‌هزار تومان حقوق دارند، از مالیات معاف خواهند شد که اجرای این کار باید به تصویب برسد و این موضوع هنوز در حد پیشنهاد است، اما کارگران نیاز به کمک بیشتر دارند.
رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در بحث بیمه دولت باید کمک کند، ابراز کرد: درحال حاضر کارگر و کارفرما میراث‌خور مشکلات اقتصادی دولت هستند و امروز بحث ما این است که دولت باید بیاید و هزینه‌ها را جبران کند و وضعیت حقوق کارگران و در کنار آن وضعیت بنگاه‌های اقتصادی را با هم درست کند.
وی با تاکید بر این موضوع که اگر مشکلات امروز معیشتی و حقوقی کارگران حل نشود، به طور قطع در آینده‌ای نزدیک مشکلات زیادی برای تولید و کار ایجاد خواهد شد، ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته کم‌بودن حقوق، تهدیدی برای خانواده بود، امروز کم بودن حقوق تهدیدی را برای تولید و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد خواهد کرد.
دبیر‌کل کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه انتظار جامعه کارگری برای افزایش حقوق در سال آینده افزایش واقعی حقوقشان براساس ماده‌41 قانون کار است، تصریح کرد: دولت درصدهایی را که در سال‌های گذشته براساس میزان تورم بوده است، جبران کند.
وی ادامه داد: تا‌کنون در حوزه حقوق کارگری هیچ گفتگویی بین جامعه کارگری و دولت صورت نگرفته است.
ساختار شورای عالی کار باید تغییر کند
همچنین سخن‌گوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با بیان اینکه افزایش دستمزد کارگری در شورای عالی کار تصویب می‌‌شود، اظهار کرد: البته ساختار این شورا با توجه به اینکه تغییراتی در آن انجام شده است، تصمیم‌گیری دولت را بیشتر می‌کند و با توجه به اینکه با اکثریت آرا موضوعات به تصویب می‌رسد، دولت به راحتی می‌تواند نظرات خود را اعمال کند و یکی از اعتراضات جامعه کارگری در حوزه ساختار شورای عالی کار
است.
هادی ابوی‌طرقبه افزود: دولت یکی از کارفرمایان بزرگ است و حضورش در این شورا کمی ایراد دارد.
وی با تاکید بر اینکه افزایش دستمزد هر چقدر که می‌خواهد باشد، باید منطبق با واقعیت باشد، تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که افزایش دستمزد‌ها باید منطبق با واقعیت‌های جامعه باشد و اینکه ما دور هم جمع شویم و سر درصد با هم چانه بزنیم، به طور قطع مشکلی را حل نخواهد کرد.
ابوی‌طرقبه افزود: تاکنون و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چنین تورمی سابقه نداشته است و باید حقوق کارگران به صورت واقعی افزایش یابد.
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران خراسان رضوی با بیان اینکه باید افزایش حقوق براساس پیش‌بینی تورمی سال آینده صورت گیرد، ادامه داد: ما در حوزه افزایش حقوق یک کار میدانی را انجام داده‌ایم و در همین زمینه به این نتیجه رسیده‌ایم که حقوق یک کارگر با توجه به شرایط فعلی حدود یک‌میلیون و 200هزار تومان است.
علیرضا ظهیری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: شنبه 1 / 11 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com