پینه دستان

پینه دستان


چکیده: ساختار قدیمی ابزار و تکنولوژی تولید یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا هزینه نیروی انسانی و به ویژه دستمزد بزرگ جلوه کند/ حمایت‌های یکجانبه دولت از فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد باعث شده است تا صاحبان صنایع ورود به بازار سوداگری را بر به روز رسانی دانش خود ترجیح دهند.

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت با توزیع دلار ارزان‌قیمت در میان سوداگران باعث شده است تا سهم نیروی انسانی در هزینه تمام شده تولید افزایش یابد.

«ابراهیم رزاقی» ر این باره به ایلنا گفت: ساختار قدیمی ابزار و تکنولوژی تولید یکی از دلایلی است که باعث می‌شود تا هزینه نیروی انسانی و به ویژه دستمزد بزرگ جلوه کند.

این استاد دانشگاه در تشریح به وجود آمدن چنین شرایطی گفت: حمایت‌های یکجانبه دولت از فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد باعث شده است تا صاحبان صنایع ورود به بازار سوداگری را بر به روز رسانی دانش خود ترجیح دهند.

وی ادامه داد: از آنجا که در دراز مدت نتیجه چنین وضعیتی عقب‌افتادگی مضاعف سودآوری بخش تولید نسبت به فعالیت‌های سوداگری است درنتیجه پس از مدتی صاحبان صنایع در برابر به روز شدن هزینه های نیروی انسانی مقاومت می‌کنند.

رزاقی یادآور شد: از نظر اقتصادی در نتیجه چنین شرایطی، افزایش هزینه‌های نیروی انسانی و به ویژه دستمزد کارگران پدیده عجیب و غریبی نیست.

وی ادامه داد: مادامی که سوداگران تحت حمایت دولت‌ها عرضه و تقاضای بازارهای غیر مولدی چون مسکن، ارز و حتی واردات کالاهای خارجی را در اختیار خود دارند، هزینه‌های زندگی و به تبع آن هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی بصورت غیر طبیعی افزایش خواهد یافت.

این اقتصاددان که معتقد است در حال حاضر دولت با تأمین ارز ازران برای فعالیت‌های وارداتی به واردکنندگان یارانه می‌دهد، گفت: نتیجه استمرار چنین وضعیتی گران جلوه‌گر شدن هزینه نیروی انسانی است.

رزاقی گفت: اینکه گفته می‌شود در بازارهای جهانی تعیین کننده اول و آخر قیمت ها عرضه و تقاضا است درست نیست زیرا در حال حاضر، دولت‌های بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته با اعمال تعرفه‌های مختلف از تولید و اشتغال داخلی خود حمایت می‌کنند.

وی گفت: استلال‌هایی از این دست که در اقتصاد جهانی دولت‌ها نباید به هیچ وجه از صنایع داخلی خود حمایت کنند؛ تنها برای کشورهای مانند ایران است که در ازاء خام فروشی مواد اولیه مرزهای خود را به روی سیل کالاهای خارجی گشوده‌اند.

وی یادآور شد: بطور طبیعی هزینه نیروی انسانی بسته به شرایط اقصادی و اجتماعی هر جامعه متفاوت است، چنانچه در حال حاضر یک کارگر آمریکایی به نسبت یک کارگر ایرانی گران تلقی می‌شود و در مقابل یک کارگر چینی در مقابل همتای ایرانی خود، کارگری ارزان تلقی می‌شود.

پایان پیام

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 12 / 12 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com