پینه دستان

پینه دستان


رحمت‌الله پور‌موسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: در صورتی که 30 درصد حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم اضافه شود قیمت تمام شده کالا بین سه تا پنج درصد افزایش می یابد.

پور موسی با اشاره به اینکه همیاری و همکاری بانک‌های عامل را نداریم افزود: دولت به بخش خصوصی آن طور که باید توجه ندارد و از آن حمایت کافی نمی‌کند در حالی که مطالبات کارفرما باید از دولت گرفته شود و دولت باید با دستگیری از بخش خصوصی چراغ بنگاه‌های اقتصادی را روشن نگاه دارد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه ما در دو سال پیش بحث سبد کالا را مطرح کردیم گفت: کارگران در حال حاضر دو نوع مالیات می‌دهند ابتدا از کالایی که از بازار خریداری می‌کنند در قالب مالیات بر ارزش افزوده و سپس مالیاتی که از حقوق آنها کم می‌شود و آن هم در جدولی به طور افزایشی تدوین شده است.

پورموسی با اشاره به اهمیت بیمه کارگران تصریح کرد: دولت در حال حاضر یکسری اقشار را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و پیشنهاد ما این است که هفت درصد از بیمه کارگران را دولت متحمل شود.

وی با تأکید بر نقش سرنوشت‌ساز دولت در تأثیرگذاری بر روند کاری شوراهای اسلامی کار خاطرنشان کرد: حداقل کاری که ما انتظار داریم دولت انجام دهد این است که بر اساس 5.35 درصد نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی حقوق کارگران را افزایش دهد و برای جبران کسر حقوق کارگران در سال‌های قبل نیز اقداماتی را انجام دهد.

پورموسی با تأکید بر این که کارگران پرچم داران اقتصاد مقاومتی هستند گفت: این قشر از جامعه باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر منویات مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشیم ایشان همیشه تأکید داشته‌اند که برای استقلال صنعتی نیروی مولد تولیدی کشور و نیروی کار است که در رأس امور قرار می‌گیرد.

دبیرکل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: قراردادها را به عنوان یک عنصر سرطانی می‌دانیم که متأسفانه در سال‌های اخیر در زمینه‌هایی که نیاز به آن نبوده است رشد یافته، قرار داد کار تنها در شرکت‌ها و کارخانه‌جاتی معنا و مفهوم دارد که به صورت پرو‌ژه‌ای کار می‌کنند و در آنها ابتدا و انتهای کار مشخص است نه آن دسته از کارخانه‌ها و موسسات که کار منظم و مستمر دارند.

قراردادهای کار تهدیدکننده بنگاه‌های اقتصادی هستند

پور موسی قراردادها را تهدید‌کننده بنگاه‌های اقتصادی دانست و عنوان کرد: قرار دادها به تولید و صنعت ما ضربه می‌زنند و بحث ما این است که امروز قرار دادها تهدیدی خطرناک برای تمامی بنگاه‌های اقتصادی است.

وی با تأکید بر اهمیت امنیت شغلی کارگران بیان کرد: جدا از امنیت کارگر کارفرما هم باید امنیت داشته باشد و گاهی پیش می‌آید که یک بنگاه اقتصادی مطمئن نیست که تا سال آینده می‌تواند به کار خود ادامه دهد یا خیر و ایجاد این امنیت شغلی برای کارفرمایان تنها در توان قدرت دولت است که باید امنیت حقیقی را در جامعه به وجود آورد تا متأثر از آن بنگاه‌های اقتصادی نیز بتوانند با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت به کار خود ادامه دهند.

طرح ساماندهی قراردادهای کار در دستور کار است

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی افزود: در حال حاضر طرح ساماندهی قراردادهای کار را در دست کار داریم و امروز اعلام می‌کنیم که در کار دائم قرارداد معنا ندارد.

پور موسی اظهار کرد: عده‌ای معتقد هستند که اگر کارگر را دائمی کنیم سبب کم کاری و کاهش بهره‌وری می‌شود در حال که ما می‌گوئیم بر اساس قانون کار می‌توان با کارگر رسمی برخورد کرد و حتی وی را توبیخ کرد.

 

 

وی با اشاره به اهمیت سلامت روانی در فضای کار تصریح کرد: از لحاظ روحی و روانی باید فضایی برای کارگر درست کنیم که در سایه آن بتوانیم تولیدات خوبی داشته و هر روز پیشرفت بیشتری را شاهد باشیم.

پور موسی با بیان اینکه تبصره دو از ماده 76 قانون به بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور می‌پردازد گفت: این قانون می‌گوید کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور می‌توانند با 20 سال سابقه کار متوالی و 25 سال کار متناوب بازنشست شوند و در همین ماده آمده است که اگر کارگری بیشتر از 10 روز غیبت غیر موجه داشته باشد باید به جای 20 سال 25 سال خدمت کند و این از دیدگاه ما منصفانه نیست.

وی افزود: ما این بند را بررسی کردیم و آن را ظلمی در حق کارگر تلقی کردیم و طرحی مطرح کردیم که بر اساس آن کارگر بتواند تنها با هفت هزار و 300 روز کار در مشاغل سخت و زیان آور بدون شرایط سنی بازنشسته شود و این طرح در سال 91 در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رأی آورد و منجر به استفساریه‌ای دیگر شد و در نهایت در تاریخ 92.2.3 تنها با چهار رأی مخالف پذیرفته شد.

پور موسی با بیان این که تأمین اجتماعی این قانون را به چالش کشیده است عنوان کرد: این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و ما باید برای عملی کردن آن تمام تلاش خود را بکنیم و تأمین اجتماعی نیز باید در راستای همین قانون حرکت کرده و با آن همراه شود.

عمر مفید 25 ساله صنایع و نیروی کار

وی از عمر مفید 25 ساله برای صنایع و نیروی کار خبر داد و افزود: در برنامه سوم توسعه اقتصادی در راستای همین ماده لایحه بازسازی صنایع کشور را مطرح کردند.

پور موسی عنوان کرد: پیشنهاد داریم که لایحه بازسازی صنایع اجرایی شود و نیروی کار تازه‌ای جایگزین نیروی کار قدیمی شود و معتقد هستیم که باید اصلاحاتی را در این زمینه شاهد باشیم.

هزینه سنگین درمان کارگران

وی با اشاره به سنگین شدن هزینه‌های بهداشت و درمان در سال‌های اخیر گفت: هزینه‌های بهداشت و درمان بسیار سنگین شده‌اند و دفاتر بیمه تامین اجتماعی دفاتری صوری شده‌اند و در شرایط فعلی کارگر باید هزینه‌های بسیار سنگینی را برای درمان بیماری‌های خود بپردازد که در حد توانش نیست.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی با بیان اینکه بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیستند خاطرنشان کرد: دولت برای درمان کم هزینه برای کارگران باید خود وارد میدان شود و به طور خاص قشر ضعیفی از کارگران را که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند تحت حمایت خود قرار دهد.

پور موسی مراکز درمانی موجود در مشهد مقدس را برای حتی شهروندان مشهدی کافی ندانست و گفت: تقاضای ما این است که دولت مسئله درمان و بهداشت کارگران را مورد توجه ویژه قرار دهد.

گفت‌وگو از سید نوید موسوی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: سه شنبه 18 / 12 / 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com