پینه دستان

پینه دستان


دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ۶۰ هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور ۵ هزار طرح نیمه تمام در خراسان رضوی وجود دارد که حاکی  از سو مدیریت در اقتصاد کشور است .

فیروز ابراهیمی  اظهار کرد: ۹۵ درصد از اقتصاد خراسان‌رضوی متعلق به بخش خصوصی است و این استان تنها استان کشور در راستای اجرای  قانون اصل ۴۴ است که  بدون وقفه آن را به عرصه ظهور رسانده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعا ۴۵۰ هزار نفر در خراسان‌رضوی در بخش صنعت ، معدن و تجارت اشتغال دارند، بیان کرد: در خراسان‌رضوی حدود ۶ هزار واحد صنعتی، ۵۵۰ واحد معدنی، ۱۹۰ هزار اشتغال در بخش صنعت و همچنین حدود ۱۹۰ هزار واحد صنفی با ۲۴۵ هزار اشتغال وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد گردش مالی خراسان‌رضوی در بخش صنعت معدن و تجارت است، بیان کرد: خراسان‌رضوی به لحاظ همجواری با کشورهای CIS شرایط متفاوتی در حوزه صنعت دارد و جز ۵ استان صادراتی کشور محسوب می‌شود در شرایط نامطلوب امسال خراسان‌رضوی با کاهش صادرات مواجهه شد اما رتبه صادراتی خود را در کشور حفظ کرد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: حوزه صنعت، معدن و تجارت در اقتصاد بخشی پرحجم و پر مشغله است اما متاسفانه پیش از ادغام معدن با صنعت و تولید با تجارت هیچ گونه برنامه‌ریزی و هدفگذاری انجام نشد و تنها بار مشکلات آن به این بخش افزوده شد.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی در خراسان‌رضوی دارای ظرفیت بی بدیلی است، در معدن و صنایع معدنی ، صنایع غذایی ، قطعه سازی و بسیاری از صنایع دیگر مزیت‌های فراوانی دارد اما متاسفانه دولت به وظایف خود در قبال این استان عمل نکرده و سرمایه‌ای که باید به این بخش واگذار کند را هنوز اختصاص نداده است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد اقتصاد استان‌های کشور دولتی است که بر این مبنا ۷۰ درصد اقتصاد آنها بر عهده دولت و تنها ۳۰ درصد آن را بخش خصوصی و صنعت، معدن و تجارت به عهده دارد در این راستا اگر تصمیمات اقتصادی اشتباهی از سوی دولت گرفته شود تبعات آن برعهده خودش است اما در خراسان‌رضوی این موضوع برعکس است و تبعات تصمیمات اشتباه دولت را باید بخش خصوصی بپردازد.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی اظهار کرد: تنها مطاعی که دولت یازدهم به عرصه تولید از ابتدای آغاز فعالیت‌هایش داده آرامش و امید بوده اما به شکل عملی هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته، امید و نشاطی که نیز در این چند ماه به بازار تولید تزریق کرده پایدار نیست و عرصه تولید منتظر اقدامات عملی دولت است.

 وی با اشاره به بهبود زیرساخت‌های تولید در خراسان‌رضوی، تصریح کرد: جای خوشحالی دارد که ۹۵ درصد اقتصاد درخراسان‌رضوی متعلق به بخش خصوصی است اما بخش دیگری که باید به آن توجه کرد عدم انجام وظایف دولت نسبت به این استان است در حالی که تاکنون شاهد بوده‌ایم در استان‌هایی که دولت به تکالیف خود عمل کرده زیرساخت‌های بخش تولید به نحو مطلوبی بهبود یافته است.

سوء مدیریت سبب مشکلات اقتصادی فراوانی شده است

وی با اشاره به اینکه نرخ تورم در کشورهای منطقه بسیار پائین تر از ایران است، گفت: کشورهای منطقه به دو دسته کشورهای دارای ثبات مدیریتی و کشورهایی که مبتلا به مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند تقسیم می‌شوند، در کشورهایی که دارای ثبات اقتصادی هستند مانند عربستان با نرخ تورم ۴٫۷ دهم درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی ۲٫۵ درصد، تاجیکستان ۷٫۸ درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی ۱۳٫۵ درصد، کره جنوبی ۳٫۹ درصد و نرخ سود تسهیلات ۳ درصد است.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: همچنین در کشورهایی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی دارند نرخ تورم بازهم پائین تر از ایران است، مانند عراق که سال‌هاست با حضور نیروهای خارجی در ستیز است نرخ تورم در این کشور ۴ درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی آن ۱۵ درصد، در پاکستان نرخ تورم ۱۲ و نرخ تسهیلات بانکی ۱۵ درصد، در افعانستان که اقتصاد آن قابل مقایسه با ایران نیست نیز نرخ تورم ۴/۴ درصد است.

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی یکی از عواملی که کشور ما را در داشتن زیرساخت های مناسب دچار مشکل کرده سو مدیریت در اقتصاد کشور است، اظهار کرد: اقتصاد کشور ما بیشتر از اینکه از مباحث دیگر آسیب ببیند از سو مدیریتی در این سال‌ها آسیب دیده است.

وی تاکید کرد: امسال شاهد بودیم که در مشهد در روزهایی سخت زمستان هوا با برودت چندانی مواجهه نشد اما به محض اینکه درجه هوا به صفر رسید گاز صنایع را قطع کردند و سبب مختل شدن چرخه تولید آنها شدند در حالی که پاساژها و مجتمع های تجاری شهر از گاز برخوردار بودند.

139212241129014842343944

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ایران دومین کشور در ذخایر گازی دنیا است، عنوان کرد: متاسفانه در زمستان و تابستان به محض مشکل در حامل های انرژی نخستین گزینه برای قطع گاز، برق و آب صنایع ما هستند این در حالی است که سهم مصرف صنایع خراسان رضوی از گاز ۶ درصد، از آب ۲ درصد و برق نیز به همین میزان است.

رویکرد حمایتی از تولید در کشور وجود ندارد

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: متاسفانه رویکرد حمایت از تولید در کشور ما وجود ندارد و به این سبب قربانی اصلی در تمامی عرصه ها تولید است.

 وی بیان کرد: در قسمت‌هایی که اراده کشور بر این باشد که  در یک حوزه موفقیت کسب کند به آن دست پیدا می‌کند مانند صنایع دفاعی، که ایران در این رشته جزو کشورهای برتر در منطقه به شمار می‌رود، همچنین در حوزه مباحث پزشکی، سلول‌های بنیادی و یا ژنتیک که به سبب حمایت‌ها و نگاه ویژه حاکمیت به آن دستاوردهای فوق العاده بدست آورده است .

فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام شتابزده دولت یازدهم

ابراهیمی اظهار کرد : طرح تحول اقتصادی کشور دارای ۷ محور است، اصلاح ساختار گمرک، اصلاح ساختار امور بانک ها و مالیات از جمله این محورها بود اما به جای اصلاح محورهای استراتژیک تنها یکی از محورها یعنی طرح هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه طرح هدفمندی یارانه‌ها به بدترین شکل ممکن در کشور اجرا شد، خاطرنشان کرد: بسیاری از بنیان‌ها و زیرساخت‌های کشور نیاز به اصلاح دارد از جمله گمرک، مالیات و بیمه تامین اجتماعی، دولت باید به جای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها محورهای دیگر طرح تحول اقتصادی را اجرا کند.

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: معدل پرداختی تولید در دنیا به تأمین اجتماعی ۱۰٫۵ درصد تعیین شده در حالی که این رقم در کشور ما ۳۰ درصد است همچنین معدل پرداختی تولید به بانک‌ها در دنیا ۶ درصد اما در ایران ۲۶ درصد است، معدل مالیات پرداختی تولید در دنیا ۱۶% در ایران ۲۵ % است . سه برابر دنیا هزینه می پردازیم یک سوم آنها خدمات دریافت نمی کنیم .

ابراهیمی با اشاره به اینکه دولت یازدهم زمانی که زمام امور را به دست گرفت کشور با تورم ۴۰ درصد مواجه بود این آمار در حال حاضر ۳۵ درصد است، اظهار کرد: در شرایطی که کشور با تورم ۳۵ درصدی مواجهه است اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام نپخته و اشتباهی است چراکه تولید کشور نیاز بیشتری به حمایت دارد.

وی گفت: در مرحله نخست طرح هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده بود ۳۰ درصد از درآمدهای این طرح در تولید باز توزیع شود که در بودجه سال ۹۰  این میزان به ۲۰ درصد تقلیل پیدا کرد این در حالی است که نهایتا هیچ کدام از اینها به تولید داده نشد با وجود اینکه تولید در طرح هدفمندی یارانه‌ها بیشترین همکاری را با دولت داشت قربانی اصلی آن شد.

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در شرایط کنونی تنها راه حلی که می‌تواند برنامه ریزی و آرامش را به کشور برگرداند مهار تورم است.

ابراهیمی عنوان کرد: در اسفندماه امسال حامل‌های انرژی با افزایش چشمگیری مواجه شد، برق ۲۴ درصد و آب ۲۰ درصد گران شد، همچنین حقوق دولتی معادن از ۴۰۰ تا هزار درصد افزایش داشته، به سبب نزدیک بودن به نوروز و عید مردم هنوز متوجه این شرایط نیستند و آثار تورمی این طرح از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده مشخص می‌شود.

 فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام شتاب زده ای برای اقتصاد کشور است

وی با اشاره به اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام شتاب زده‌ای برای اقتصاد کشور است، افزود: به نظر بنده باید برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اقدام کارشناسانه‌ای انجام شود همچنین با آسیب شناسی و بررسی و مهندسی فاز نخست این طرح می‌توان اقدام مناسب‌تری برای این طرح جستجو کرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اگر تورم در سال جدید افزایش پیدا نکند کاهشی ندارد، تاکید کرد: در چند روز اخیر وزیر اقتصاد اعلام کرد نرخ تورم در سال آینده به زیر ۱۵ درصد می‌رسد، رئیس جمهور نیز از کاهش نرخ تورم به زیر ۲۵ درصد اشاره کرده است اما این غیرممکن است چراکه در شرایطی که حقوق کارکنان ۲۵ درصد افزایش داشته و همچنین حامل های انرژی با افزایش ۳۵ درصدی در سال آینده مواجهه است چگونه امکان دارد نرخ تورم به زیر ۱۵ درصد تقلیل پیدا کند؟

هزینه تولید اشتغال مولد برای هر نفر ۳۰۰ میلیون تومان است

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به ادغام دو وزارتخانه صنعت معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: در واقع دو حوزه صنعت و معدن با هم ادغام نشدند بلکه بخش معدن در صنعت حل شده و آسیب فراوانی در این راستا دیده است که با ادغام دو حوزه تولید و تجارت این آسیب برای معدن مضاعف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش معدن در کشور به شدت مظلوم واقع شده است، بیان کرد: از ۹۰ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور بالغ بر ۴۰ نوع آن در خراسان رضوی وجود دارد و در بحث صادرات فرآورده‌های معدنی استان ما جایگاه مطلوبی در کشور دارد.

 ابراهیمی تاکید کرد: مواد معدنی و صادرات آن در خراسان رضوی همواره در کشور جز رتبه های اول تا سوم است اما با ادغام این حوزه با صنعت دچار مظلومیت مضاعفی شده، بخش معدن به لحاظ ارزش افزوده و تاثیر فراوانی که در نرخ اشتغال کشور دارد باید توجه ویژ‌ه‌تری به آن شود.

دبیر خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی چندسال اخیر شاهد خام فروشی‌های فراوانی در بخش معدن بوده‌ایم در حالی که می‌توان با فرآوری آن در داخل کشور هر یک دلار را تبدیل به ۵ دلار کرد در این راستا دولت باید با دقت ویژه تری از خام فروشی جلوگیری کند.

139212241135249512344024 (1)

فضای تولید از تقدس کامل برخوردار باشد

وی با اشاره به اینکه اگر رویکرد حمایتی از تولید در سطح کلان باشد فضای کسب و کار کشور تغییر چشمگیری می‌کند، بیان کرد: فضای کسب و کار کشور در کل دنیا رصد می‌شود همچنین توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی‌هایی در این ارتباط صورت می‌گیرد، طبق آخرین آمار فضای کسب و کار، ایران رتبه ۱۶۵ را در میان ۱۸۰ کشور دنیا دارد.

 ابراهیمی تصریح کرد: تا فضای کسب و کار کشور از سهولت لازم برخوردار نباشد و با دخالت‌های بیجا در تولید و موازی کاری در بخش های دولتی وجود داشته باشد همچنان با مشکلات اقتصادی باید روبه رو باشیم.

دبیرخانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: محیط تولید و فضای کسب و کار باید از تقدس کامل برخوردار باشد تا هم رتبه آن در جهان رشد پیدا کند هم به لحاظ عملی و حرفه‌ای در تولید موفقیت کسب کنیم.

ائمه جماعات در تبیین تقدس حوزه تولید و ایجاد اشتغال کمک کنند

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه و جماعات باید در بیان خطبه‌های خود در تبیین تقدس حوزه تولید و ایجاد اشتغال کمک کنند، بیان کرد: اگر جامعه به این باور برسد که ایجاد اشتغال یک عبادت اجتماعی محسوب می‌شود حجم بیکاری در جامعه به شدت کاهش پیدا می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه کشور نیاز به  ۸٫۵  میلیون شغل دارد، عنوان کرد: با حمایت از بخش تولید می‌توان شغل‌هایی پایدار را در کشور ایجاد کرد.

۵ سال نامگذاری اقتصادی یعنی یک برنامه جامع عملیاتی

دبیرخانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: نقطه آغاز اقتصاد مقاومتی تقویت تولید داخلی است و تحقق مطالبه گری‌ از دولتمردان اقتصادی در ۵ سال گذشته که با محوریت اقتصاد نامگذاری شده بود .

ابراهیمی عنوان کرد: تیر خلاصی این ۵ سال نامگذاری‌ها و با موضوعات اقتصادی نیز ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی است که بایستی توسط کلیه آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفته و هر کدام از سه بخش ، دولت ، تولید و مردم نسبت به انجام تکالیف خود در قبال اقتصاد مقاومتی آگاه و پاسخگو باشند تا انشاالله شکوفایی اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری در تولید کشور تجلی یابد .

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 7 / 1 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com