پینه دستان

پینه دستان


رئيس خانه صنعت و معدن خراسان رضوي در همايش بزرگداشت کارگران تصريح کرد: بزرگ ترين دغدغه ما درمان و معيشت کارگران است در اين همايش که در آمفي تئاتر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي خراسان رضوي برگزار شد دکتر بحريني نماينده مردم مشهد، تأکيد کرد بايد شيوه توليد بهينه سازي شود زيرا 1360دلار انرژي مصرف مي کنيم تا هزار دلار کالا توليد کنيم وي که در جمع کارگران سخن مي گفت، يک خبر هم داد؛ به زودي لغو الزام ۷۳۰۰ روز کار مستمر در مشاغل سخت و زيان آور براي اجرا ابلاغ مي شود تا کارگراني که به صورت متناوب هم سابقه ۷۳۰۰ روز کار در اين گونه مشاغل دارند بتوانند از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد استفاده کنند.وي بيان کرد: هيچ کشوري در عرصه اقتصاد موفق نمي شود مگر اين که دو گروه کارگر و کارآفرين را مورد تکريم قرار دهد.

اين نماينده مجلس با تأکيد بر ضرورت رفع مشکلات معيشتي کارگران و بازنشستگان افزود: کارگران بايد زندگي با کرامت داشته باشند و نمي توانند با مزد يک سوم خط فقر، زندگي با کرامت داشته باشند.وي گفت: همه جوانان آينده خود را در آينه پيشکسوتان و بازنشستگان مي بينند و تکريم بازنشستگان به جوان ها جهت مي دهد. وي افزود: آرزوي من اين است که روزي فرا رسد که دغدغه اول کارگر معيشت نباشد؛ کارگري که در بيشتر موارد دغدغه اجاره بها، درمان بيماري، اقساط بانکي و... دارد و اين موارد از دردهاي اساسي جامعه است.

 

اختصاص هزار ميليارد تومان اعتبار به بخش توليد

نماينده ديگر مردم مشهد و کلات هم گفت: هزار ميليارد تومان در قانون بودجه سال جاري به بخش توليد تخصيص يافته است. دکتر قاضي زاده افزود: براي شکوفايي توليد در کشور اعتبار و تسهيلات کم نداريم ولي بايد آن را به درستي مديريت کنيم.وي با اشاره به اين که سال گذشته هزار ميليارد تومان به بخش توليد داده شد ولي دولت به جاي هزينه در اين بخش حامل هاي انرژي و سوخت ارزان قيمت به واحدهاي توليدي داد که موثر نبود، افزود: علاوه بر تخصيص هزار ميليارد تومان اعتبار براي بخش توليد، صندوق توسعه ملي هم ۲۰ ميليارد دلار اعتبار در اختيار دولت قرار داد که به راحتي مي تواند با برنامه ريزي اصولي تحولي در رشد اقتصادي کشور ايجاد کند.عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: تخصيص منابع به بخش توليد با دو هدف خارج کرن کشور از رکود اقتصادي و ايجاد و ثبات اشتغال در کشور انجام مي شود.

قاضي زاده در ادامه سازمان تأمين اجتماعي را تنها سازمان قدرتمند و برخوردار از اختيارات قانوني وسيع دانست و اظهار داشت: اين قدرت و اختيارات قانوني به تأمين اجتماعي داده شده است تا بتواند پاسدار منافع افرادي باشد که جان و جواني خود را براي رشد کشور هزينه کرده اند اما متأسفانه در کمال ناباوري شاهد دست به دست شدن اين سازمان و تبديل شدن يک سازمان عمومي به عنوان زير مجموعه اي از دولت هستيم.وي افزود: دولت بايد بر اين سازمان ها ولايت عمومي داشته باشد و از گسترش ساختار اداري و نيروي انساني آن ها پرهيز کند حال آن که وضعيت به گونه ديگري است.او اظهار داشت: براي مثال در سال گذشته يکي از سازمان هاي خدمات دهنده در حوزه سلامت طبق قانون بايد چهار درصد منابع خود را صرف حقوق کارکنان نموده و ۹۶ درصد را در قالب خدمات به جامعه هدف ارائه مي داد حال آن که سهم حقوق کارکنان به دليل افزايش بي رويه نيروي انساني به ۱۰ درصد يعني دو و نيم درصد کل بودجه اين سازمان افزايش يافت.وي با بيان اينکه حقايق لازم درباره وضعيت سازمان تأمين اجتماعي در گزارش مجلس شوراي اسلامي از تحقيق و تفحص از اين سازمان منتشر شده است، گفت: درآمد چنين سازماني بايد براي افراد ذي نفع واقعي و تأمين حقوق و رفاه آنان هزينه شود.دکتر قاضي زاده متذکر شد: قرار بود دولت اختلافات را حل کند، قرار نبود خودش بر جاي آن بنشيند.وي با اشاره به اين که در برنامه پنجم توسعه دولت مقرر شد که اگر قانون کار اصلاح مي شود بايد به مجلس آورده شود، افزود: اگر چه دولت قبلي آن را به مجلس آورد ولي اختلافات آن حل نشد.وي تصريح کرد: ۲۰ سال است مي گوييم قانون کار مشکل دارد ولي هيچ دولتي نتوانسته است مشکلات آن را برطرف کند. اميدواريم دولت تدبير و اميد با شجاعت دست به اين کار بزند.وي با اشاره به تورم سرسام آور در جامعه گفت: تورم، مستمري بازنشستگان را بي اثر کرده است؛ وظيفه جامعه و دولت و مسئولان اين است که حرمت بازنشستگان را پاس بدارند.

اين مقام مسئول به افزايش ۲۰ درصدي حقوق کارگران در سال جاري اشاره کرد و افزود: چون تورم بالاست اين اضافه حقوق مشکلات کارگران را رفع نمي کند.

 

بزرگ ترين دغدغه ما درمان و معيشت کارگران است

رئيس خانه صنعت و معدن استان هم گفت: بزرگ ترين دغدغه ما درمان و معيشت کارگران است. مهندس حسيني افزود: حقوق بيش از نيمي از کارگران زير خط فقر است.وي افزود: من امروز شرمنده جامعه کارگري هستم چون دريافتي آن ها حداقل نيازهاي آن ها را تأمين نمي کند. وي با اشاره به منابع غني نفت و گاز در کشور عنوان کرد: چرا در مملکتي که منابع غني نفت و گاز دارد، کارگران آن بايد با مشکلات زندگي کنند. وي گفت: از سال ۸۴ بيش از هزار و ۶۰۰ درصد نان سنگک گران شده است.مهندس حسيني يادآور شد: همه مسئولان پشت تريبون خوب حرف مي زنند ولي در عمل کم مي آورند. وي افزود: قانون هدفمندي يارانه ها درست اجرا نشد و به تعطيلي کارخانه ها انجاميد و کارفرمايان هم نتوانستند حقوق کارگران را پرداخت کنند. وي خطاب به نمايندگان استان عنوان کرد: مگر وظيفه مجلس نظارت بر قانون نيست؛ پس چرا نظارت نمي شود و اين همه نابساماني ناشي از چيست؟ وي گفت: ۴۵ درصد تحصيلکرده هاي ما بيکار هستند. وي افزود: در استان ۵۰ نوع منابع معدني داريم ولي متأسفانه خام فروشي مي کنيم.رئيس کانون هماهنگي شوراهاي اسلامي کار استان هم ضمن ارائه گزارشي ار مشکلات کارگران و بازنشستگان گفت: ماده ۴۱ قانون کار امسال هم به درستي اجرايي نشد.

 

در حاشيه

* در حالي که سالن آمفي تئاتر باشگاه کارگران ظرفيت ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را دارد، حضور صدها کارگر باعث شده بود تعداد زيادي از کارگران بيرون از سالن به صورت ايستاده سخنان مسئولان را دنبال کنند. ازدحام کارگران باعث شکستن يک ميز شيشه اي شد که در پي آن مچ پاي يک خانم زخمي شد و خون زيادي بر کف سالن ريخت.

* گروهي از کارگران و بازنشستگان چند بار صحبت سخنرانان را قطع کردند و به ذکر مشکلات خود پرداختند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 15 / 2 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com