پینه دستان

پینه دستان


ه گزارش سرویس اقتصادی روزنامه کار و کارگر؛ در حالی که در بسیاری از کشورها مسکن به عنوان یک کالای اجتماعی تعریف شده است، به مسکن در ایران به عنوان یک ابزار سرمایه و یک کالای سرمایه ای نگاه می شود و ارزش افزوده ای که در این بخش وجود دارد باعث شده است تا مسکن به یکی از اصلی ترین بازارهای سرمایه ای تبدیل شود و سهم بالایی از نقدینگی را به خود اختصاص دهد. سرمایه ای شدن مسکن باعث شد تا حتی به گفته مدیرکل اداره راه و شهرسازی تهران قیمت مسکن در کلان شهرهای کشورمان بالاتر از کشورهای اروپایی باشد.  
در بسیاری از کشورها حجم اصلی نقدینگی در عرصه های مولدی چون تولید و بازار بورس حضور دارد. در ایران اما به دلیل شناخت ناکافی از این بازارها و ناامن بودن فضای کسب و کار، توجه سرمایه داران به بازارهای سنتی مانند زمین، مسکن، طلا و ارز معطوف است و هجوم سرمایه گذاری به این بازارها باعث ایجاد تقاضای کاذب و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود. در این میان نیازمندان واقعی مسکن با بالا رفتن قیمت ها قدرت خرید خود را از دست می دهند.  در چند سال اخیر با جهش نرخ زمین و مسکن به خصوص در سال 86، غیر واقعی شدن قیمت زمین به حدی رسید که باعث شد تا دولت به طور مستقیم وارد بازار مسکن شود اما دولت قبل نتوانست در این زمینه موفق باشد و به گفته بسیاری از کارشاسان و مسئولان حاضر مسکن مهر که قرار بود آبروی دولت دهم باشد به عنوان بزرگ ترین پروژه شکست خورده از دولت وقت به یادگار ماند. حال با عدم استقبال دهک های پایین جامعه از مسکن مهر و با توجه به اینکه مسکن مهر نتوانست توقعات ابتدایی خانوار را برآورده کند و همچنین با افزایش قیمت چند برابری مسکن به خصوص در کلان شهرها؛ دولت به طور تخصصی وارد حوزه مسکن شده است و با شناسایی دهک ها تامین مسکن اقشار مختلف را به بخش مرتبط با آن دهک سپرده است. طرح جامعه مسکن از قبیل مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و مسکن امید از جمله مهم ترین برنامه های دولت در حوزه مسکن است که از این طرح ها مسکن امید به تصویب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی رسیده است.
نوز هیچ یک از طرح ها و پروژه های دولت در حوزه مسکن نهایی و به مرحله اجرا نرسیده است و دولت یازدهم در حال تکمیل تعهدات دولت قبل در این حوز است. طرح مسکن امید از دیگر طرح های دولت در بخش مسکن است که اجرای آن بر عهده ی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و تنها طرح دولتی ای هم که در حوزه مسکن سازو کار آن مشخص شده است، مسکن امید است. در حال حاضر اساس نامه این پروژه دولتی به تصویب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی رسیده است و در حال حاضر جزییات این طرح در حال بررسی است. چیزی که مشخص است این است که مسکن امید شامل کارگران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان این سازمان می شود.   فرامرز توفیقی،‌ رئیس کارگروه مسکن مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفت و گو با روزنامه کار و کارگر با بیان اینکه مسکن امید براساس آسیب شناسی از مسکن مهر کلید می خورد، گفت: زیر ساخت های مسکن امید و جانمایی واحدهای مسکونی آن مشخص شده است و باید منتظر تصویب نهایی جزییات طرح مسکن  امید بود. وی به اشاره به مشکلات مسکن مهر ادامه داد: معتقدیم یکی از مشکلات اساسی مسکن مهر جانمایی  منطقه جغرافیایی احداث واحدهای آن بود که مسکن امید براساس شناخت این مشکلات و آسیب شناسی ها ساخته می شود.  وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مسکن مهر این است که هزینه های تحمیلی زیادی را متوجه دهک های پایین می کند،‌ گفت:‌ خانه امید طوری جانمایی می شود که نزدیک به محل کار کارگران باشد و هزینه رفت و امد و هزینه های جانبی زیادی را برای کارگران به دنبال نداشته باشد. 
توفیقی درباره جانمایی مسکن امید در تهران گفت: با توجه به اینکه سه منطقه غرب، شرق و جنوب استان تهران قطب صنعتی این کلان شهر هستند قطعا مسکن امید هم در این سه منطقه جانمایی می شوند. وی با اشاره به اینکه مسکن امید فعلا به صورت پایلوت در کلان شهرها کلید می خورد،‌ ادامه داد: مسکن امید فعلا به صورت پایلوت در شهرهای تهران،‌ اصفهان،‌ شیراز و مشهد احداث می شود و پس از اجرای این طرح در کلان شهرها نوبیت به شهرهای سایر استان ها می رسد.
مسکن امید ارزان تر از مسکن مهر خواهد بود
یکی از مزایای مسکن امید این است که سهم آورده کارگران بسیار پایین خواهد بود به طوری که تمام کارگران بتوانند از عهده  اقساط ان برآیند. توفیقی با تاکید بر این خبر گفت: سازمان تامین اجتماعی با دو بانک قوی رفاه کارگران و اقتصاد تعاون در این پروژه وارد می شود که با ورود این دو بانک قطعا سهم آورده  کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی بسیار پایین خواهد بود. وی با بیان اینکه کارگران فصلی ای که تحت پوشش سارمان تامین اجتماعی هستند و بازنشستگان این سازمان و در مجموع تمام کارگران این سازمان که خانه اولی هستند می توانند از این مزایا استفاده کنند و قطعا از عهده اقساط ان بر می آیند، گفت:‌ قطعا مسکن امید سهل الوصول تر از مسکن مهر خواهد بود و دغدغه وزیر کار،‌تعاون و رفاه هم این است که کارگران بتوانند قدرت خرید این واحدهای مسکونی را داشته باشند و در اصل هم هدف از اجرای این طرح از بین بردن دغدغه مسکن کارگران است. 
رئیس کارگروه مسکن مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران یکی دیگر از مزایای نسبی این واحدهای مسکونی را نسبت به مسکن مهر کیفیت در ساخت و ساز ان عنوان کرد و گفت: شرکت خانه سازی ایران ساخت و ساز واحدهای مسکن امید را بر عهده دارد که یکی از معتبرترین شرکت های ساختمانی کشور است و ویلا سازی های شمال کشور و جزیره ی کیش را در کارنامه ی خود دارد.  به گفته توفیقی واحدهای مسکن امید از یک خوابه تا سه خوابه طراحی شده است که براساس تعداد افراد خانواده ارایه ی خانه های یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه به خانواده ها و زوج های جوان بررسی می شود. در حال حاضر طرح مسکن امید به تصویب هیات امنای سازمان رسیده است که پس از تصویب هیات امنا، طرح به تصویب هیات مدیره و بعد از آن به تصویب وزیرکار و وزیر راه و شهرسازی باید برسد و پس از بررسی نمایندگان مجلس طرح باید مجوز قانونی از ریاست جمهوری را دریافت کند که البته رییس جمهور کشور هم با کلیات طرح موافق است. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 12 / 3 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com