پینه دستان

پینه دستان


طرح طبقه‌بندی مشاغل و تعاریف مشخص مهارت‌ها وجود کارگران غیر ماهر در ایران را زیر سؤال می‌برد/ قانون کار ایران رویکردی کارفرمائی اما گرایشی کارگری دارد و بر اساس نزاع نوشته شده است

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پاسخ به طرح موضوع آن‌دسته از کارفرمایانی که می‌گویند، در ایران کارگر ماهر کم است و یا کارگر ماهر نیست، به ایلنا گفت: «این ادعا در واقعی جعل اظهارات کارفرمایان دولتی توسط کارفرمایان بخش خصوصی است».

«حسین حبیبی» با اشاره به «طرح طبقه‌بندی مشاغل و تعاریف مشخص مهارت‌ها درآن» وجود کارگران غیر ماهر در ایران را نادرست شمرد و افزود: وجود کارگران غیرماهر در بخش‌های خصوصی بنا به اقتضای کار در آن بخش است که در غیر این‌صورت یا باید مشکل را در نحوه جذب کارگران دانست و یا فقدان آموزش‌های ضمن خدمت در این بخش تلقی کرد.

وی تأکید کرد مواد 49 و 50 قانون کار تدابیر لازم را در برای پرورش کارگران ماهر اندیشیده و ادامه داد: به‌منظور استقرار مناسبات صحیح كارگاه با بازار كار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در كارگاه، كارفرمایان مشمول این قانون مکلف هستند تا با همكاری كمیته طبقه‌بندی مشاغل كارگاه و یا مؤسسات ذیصلاح، طرح طبقه‌بندی مشاغل را تهیه كنند و پس از تأیید وزارت كار و امور اجتماعی به مرحله اجراء در آورند.

این فعال کارگری ادامه داد: چنا‌‌ن‌چه كارفرمایان مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده از طرف وزارت كار و امور اجتماعی مشاغل كارگاه‌های خود را ارزیابی نكرده باشند، وزارت كار و امور اجتماعی، انجام این امر را به یكی از دفاتر مؤسسات مشاور فنی ارزیابی مشاغل و یا اشخاص صاحب صلاحیت (موضوع تبصره 2 ماده 49) واگذار خواهد كرد.

حبیبی با بیان این‌که جذب کارگران در برخی از کارگاه‌های بخش خصوصی سلیقه‌ای است، تصریح کرد: کارفرمایان در بسیاری از اوقات افراد را جذب کرده و سپس برای آنان «پست» خلق می‌کنند و می‌گویند، «اختصاصاً این افراد را داشته باشیم» این‌چنین مواردی ماده 49 را «بی‌خاصیت» می‌کند و این‌جاست که نقش وزارت کار به‌عنوان متولی پررنگ‌تر می‌شود.

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با پررنگ دانستن «نقش نظارتی وزارت کار» گفت: نظارت بر گزارش کمیته فنی و دفاتر مشاوره فنی طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌ها وظیفه وزارت کار بوده و برای تمام کارگاه‌ها با هر شمار کارگر لازم‌الاجرا است که در صورت تخطی کارگاه‌ها، ابطال پرونده و جریمه کارگاه‌ها را به‌همراه خواهد داشت.

حبیبی ادامه داد: پس با توجه به مواردی که اشاره کردیم می‌توان ملاحظه کرد که «بی‌غرضی کارفرمایان» از این‌جا شبهه‌برانگیز می‌شود؛ زیرا به‌دنبال کسب سود و درآمد در جستجوی کارگرانی متخصص و ماهر هستند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 / 3 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com