پینه دستان


با نزدیکی به فصل تابستان و افزایش نقل و انتقال‌های خاص این فصل از سال، گمانه‌زنی‌ها حکایت از افزایش قیمت مسکن در هفته‌های آتی دارد. این در حالی است که مقامات دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی معتقدند دخالت دولت در بازار مسکن باعث غیرواقعی شدن قیمت‌ها می‌شود و بهتر است که دولت دخالتی نکند. این در حالی است که مستاجران و افراد بدون مسکن انتظار دارند دولت برنامه‌ای در این خصوص داشته باشد. جز مسکن اجتماعی که آن هم هنوز در مرحله طرح است، دولت برنامه مشخص دیگری در بخش مسکن ندارد و از سوی دیگر عدم پیگیری مسکن مهر از سوی دولت یازدهم باعث مشکلات فراوانی برای مردم شده است. با این همه وزیر راه و شهرسازی، دیروز به صراحت از اولویت نداشتن مسکن مهر در برنامه‌های این وزارتخانه خبر داد.

با اینکه برخی کارشناسان از پایان رکود در بازار مسکن خبر می‌دهند، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اکنون بازار مسکن در شهر تهران در رکود قرار دارد و به جز متقاضیانی با قدرت خرید بیشتر، دیگر متقاضیان در بازار حضور ندارند، زیرا هنوز هم با وجود کاهش قیمت‌ها، نرخ‌ها بیش از توان خرید مردم است؛ به همین دلیل برخی از فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند که احتمال افزایش قیمت چندبرابری در این بازار نیست. براین اساس، بخش دیگری از فعالان بازار مسکن معتقدند با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و گرانی مسکن در سال‌های گذشته، متقاضی واقعی زیادی در بازار مسکن نیست؛ بنابراین احتمال اینکه مسکن با گرانی چندبرابری مواجه شود، وجود ندارد.
به گفته این فعالان، اکنون نسبت عرضه و تقاضای مسکن در کشور یکسان شده و گرانی مسکن از حد توان خرید مردم گذشته است؛ بنابراین احتمال اینکه بازهم قیمت‌ها با افزایش چندبرابری مواجه شود، بسیار کم است. البته افزایش متعادل قیمت‌ها به شرطی است که تغییرات خاصی در سیاست‌های اقتصادی و نرخ دیگر بازارها اتفاق نیافتد؛ به این دلیل که بازار مسکن به شدت تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی دولت است و هرگونه تغییرات قیمتی در دیگر بازارهای سرمایه‌ای می‌تواند قیمت‌ها را در بخش مسکن افزایش دهد.
این در حالی است که به گفته نمایندگان مجلس، به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن ندارد. سعید زمانیان دهکردی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفت و گو با «حمایت» تاکید می‌کند،‌ دولت در حالی می‌گوید که قصد دخالت در بازار را ندارد که پیش از این دولت‌ها در این بخش دخالت کرده‌اند و باعث شدند تا این بازار از تعادل خارج شود. به گفته نماینده شهرکرد، در مجلس، دولت و وزارت راه و شهرسازی در این مقطع نباید بخش مسکن را رها کنند تا سرانجام این بخش به تعادل برسد. دولت باید نگاه مدیریتی و نظارتی داشته‌ باشد. به خصوص این روزها که خرید خانه برای بسیاری از مردم تبدیل به یک امر محال شده‌است.
گفته‌های این نماینده مجلس در حالی است که دولت برنامه مشخصی برای مسکن جز «مسکن اجتماعی» ارایه نداده است و نگاه تیم اقتصادی دولت به بحث مسکن، افزایش قدرت خرید مردم است و اینکه دولت وظیفه تامین مسکن برای مردم ندارد و باید از طریق بهبود اوضاع اقتصادی زمینه افزایش قدرت خرید برای مردم را فراهم کرد؛ سیاستی که برای مستاجران نویدبخش صاحبخانه شدن نیست.
در همین حال یکی از طرح‌هایی که این روزها از آن به عنوان راهی برای خانه‌دار شدن نام می‌برند «لیزینگ مسکن» است. در همین خصوص مجیدجلیل سرقلعه، عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: «لیزینگ مسکن یک طرح شکست‌خورده است و همان طور که در صنعت خودرو جواب نداد برای بخش مسکن هم فایده ای به دنبال ندارد.» به اعتقاد این نماینده مجلس و بسیاری دیگر از کارشناسان، تنها راهکار ایجاد رونق در بازار مسکن جذب سرمایه ها و تقویت انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به عرصه ساخت‌و‌ساز و افزایش  تولید مسکن است؛ بنابراین باید مشارکت انبوه سازان را افزایش داد تا با انجام این اقدامات  بازار مسکن ساماندهی و تنظیم شود. درواقع باید با افزایش ساخت‌و‌ساز و تولید بین عرضه و تقاضای مسکن تناسب ایجاد کرد که دولت باید این موارد  را در طرح جامع مسکن مورد توجه قرار دهد.
 
 بی توجهی دولت به مسکن مهر
درحالی دولت برنامه مشخصی در بخش مسکن ندارد که طرح دولت قبل یعنی مسکن مهر را نیز از اولویت خود خارج کرده است؛ سیاستی که باعث بروز مشکلات بسیار جدی برای مردم شده است. سعید زمانیان دهکردی، نماینده شهرکرد در مجلس، با انتقاد از رویکرد دولت در بی‌توجهی به مسکن مهر می‌گوید: «کسانی از اقشار ضعیف جامعه در حالی تمام پس‌انداز و دارایی خود را در مسکن مهر سرمایه‌گذاری کردند که باید اقساط آن را بپردازند در حالی  که خانه‌ای به آنها تحویل داده نشده‌است.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه از عباس آخوندی و دیگر مدیران وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد تا مسکن مهر را از اولویت خود خارج نکنند و مشکلات مردم در این پروژه را حل کند. البته او تاکید می‌کند که رانت‌خواری در شرکت‌های تعاونی مسکن مهر صورت گرفته که لازم است نهادهای مسئول در این حوزه ورود کنند. 
 این در حالی است که دیروز وزیر راه وشهرسازی در شورای برنامه‌ریزی حمل و نقل و شهرسازی تاکید کرده بود: «با وجودی که ما می‌خواهیم طرح مسکن مهر را حتما در سال 94 به اتمام برسانیم، لزوما نمی‌توان گفت طرح مسکن مهر جزو طرح‌های مهم محسوب می‌شود.» او با اشاره به اینکه در تعریف پروژه‌های مهم نباید به اعداد کمی و تعداد پروژه ها توجه کرد، گفته ‌است: «در وزارت راه و شهرسازی حداکثر می توان 7 تا 8 طرح مهم تعریف کرد.»
 
 اجاره‌ها  نباید افزایش پیدا کند
در همین حال حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک، معتقد است که اگر صاحبخانه‌ها انصاف را رعایت کنند امسال اجاره‌خانه در فصل تابستان افزایش نخواهد داشت. او در گفت‌وگو با «تسنیم» گفت: «با توجه به وضعیت بازار مسکن که نرخ اجاره‌بها به قیمت مسکن وابسته است و اینکه سیر قیمت مسکن در سال 93 جهشی نبوده و افزایش قیمتی نداشته‌ایم، قاعدتا نرخ اجاره‌بها نباید افزایش پیدا کند و پیش‌‌بینی ما این است که قیمت اجاره‌بها افزایش نمی‌یابد.»به گفته عقبایی،‌ البته عده‌ای که دنبال سودجویی هستند رویکرد افزایش نرخ اجاره‌بها را دارند، اما با توجه به کاهش نرخ تورم، عدم افزایش قیمت مسکن، ورود یک سری خانه‌های خالی به دلیل جرایم مالیاتی و اینکه قدرت خرید و افزایش اجاره‌بها برای اقشار متوسط جامعه وجود ندارد، پیش‌بینی افزایش نرخ اجاره‌بها را برای امسال نداریم.رییس اتحادیه مشاوران املاک، به  همکارانش در آژانس‌های مسکن توصیه کرد با ایجاد ثبات در باراز زمینه تامین حداقل دغدغه سرپناه برای مردم را فراهم کنند. او به مالکان نیز توصیه کرد: «با توجه به اینکه شاخص اصلی اجاره‌بها قیمت مسکن است قاعده انصاف را رعایت کنند و نسبت به افزایش اجاره‌بها اقدام نکنند تا دولت مجبور نشود که بخواهد از طرح‌هایی مانند تعزیرات به بازار ورود پیدا کند.»

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 22 / 3 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com