پینه دستان

پینه دستان


مهدیه شاهمرادی- ســـازمان پزشـــکی قانونی درباره افزایـــش میزان صدمات و مرگ و میرهای ناشی از حوادث حین کار در کشور هشدار داد . این حوادث نه تنها خسارات فراوانی را به خانواده‌های شخص مصدوم و متوفی وارد می‌کند بلکه هزینه زیادی را نیز بر دوش نظام سلامت کشورو همچنین بر روند تولید کشور می‌گذارد.
آنچنان‌که آمارها نشان می‌دهند سقوط از بلندي، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگي، سوختگي و كمبود اكسيژن به ترتیب مهم‌ترین دلايل مرگ در اثر حوادث كار در کشور ایران طی سال‌های اخیر است. همچنین در فصل تابستان، میزان مرگ و میر ناشی از کار به مراتب بالاتر از سایر فصول در ایران است. سازمان پزشكي قانوني با تأكيد بر رعايت نكات ايمني به ويژه در موارد كار در ارتفاع، يادآور مي‌شود، در 10 سال گذشته (1383 تا 1392) 12 هزار و 437 نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند. حال سوال اصلی آن است که بیشترین تلفات ناشی از کار مربوط به چه عواملی است و چگونه می‌توان از بروز چنین وقایعی در محل کار جلوگیری کرد؟
 
    قدم نخست،‌ آموزش نیروی کار 
 اصلی ترین موضوعی که لازمه ورود به شغل جدید است، آموزش مهارت های اولیه و تخصصی آن حرفه به نیروی متقاضی کار است. در کشورهای پیشرفته از دوران تحصیلی پس از دوره ابتدایی،  جوانان بر اساس علایق و توانمندی های فردی و ذهنی خود پالایش شده و در حرفه های مختلف آموزش می بینند و پس از رسیدن به سن قانونی کار،‌ همچون یک تکنسین وارد حیطه شغلی خود می شوند اما متاسفانه در کشور ما،‌خلا آموزش پیش از اشتغال به شدت احساس می شود. بیشترین آمار حوادث ناشی از کار کشور مربوط به کارگران ساختمانی و کارگران فنی است که با تحقیق در پیشینه این افراد به نکات قابل تاملی بر می خوریم.  اغلب کسانی که در حین کارهای ساختمانی مصدوم می شوند،‌کارگرانی هستند که یا مهاجران افغان تبعه ایران هستند و یا مهاجرانی هستند که چندی پیش از روستاها و شهرهای کوچکتر به شهرهای در حال توسعه مهاجرت کرده اند و بدون هیچ تخصص و مدرکی،‌یک روزه جذب کارهای ساختمانی شده اند. این افراد نه تنها تخصص و گواهی نامه ای مبنی بر مهارت های فنی کار ندارند، بلکه امنیت بیمه ای و شغلی نیز ندارند و باتوجه به نیاز کارفرمایان،‌هر روز در قسمتی مشغول به کار می شوند و پس از پایان پروژه کاری نیز به حال خود رها می شوند. بنابراین ساده ترین راهکار برای کاهش صدمات ناشی از کار آموزش نیروهای کار و ملزم کردن کارفرمایان به جذب نیروهای متخصص است که متاسفانه در بسیاری از مشاغل سخت این اصل مغفول مانده است.
 
 دومین قدم، ‌امنیت محل کار
 کارشناسان بر این اعتقادند که بيش از ٨٠  درصد حوادث و بيماري‌هاي ناشي از کار با روش‌هاي بسيار ساده و کم هزينه قابل پيشگيري هستند . همچنين بر اساس بررسي ها و تحقيقات انجام شده هزينه جبران حادثه حدود ۴ برابر بيشتر از هزينه پيشگيري از بروز حادثه است . کارفرمایان می توانند با تهيه و تدارك تجهيزات ايمني و حفاظت،‌ چکاب دوره ای وسایل پر خطر مانند وسایل برقی مستهلک،‌ تجهیز تیم کاری به وسایل کمک های اولیه، توسعه استانداردهاي بهداشت حرفه اي و ايمني و در صورت نیاز جذب نیروی متخصص پزشکی و یا متصدیان ایمنی برای رسیدگی فوری به مصدومان در مشاغل پر خطر،‌تهیه ابزارهای کاری جدیدتر و کم خطر تر در کارخانه ها از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کنند. همچنین رعایت اصول اولیه ای همچون علامت گذاري و نوشتن مشخصات مواد و يا قطعاتي كه در داخل قوطي ها و يا بشكه ها هستند و نوع آنها مشخص نيست و آموزش کارکنان می تواند بسیار موثر باشد.  تهیه تجهیزات حفاظتی مثل ماسک و دستکش ،‌تعمیر وسایل جانبی محل کار و رفع نقص و اختلال در دستگاه تهویه، تجهیزات حفاظت فردی و غیره نیز جزو حداقل کارهایی است که کارفرما بایستی خود را موظف به انجام آنها کند.
 
   قدم سوم، قوانین حمایتی و بیمه اجتماعی
 امنیت شغلی کارگران یکی از مسایل مهمی است که می‌تواند از بروز بسیاری از وقایع حین کار و احیانا مرگ در اثر این وقایع جلوگیری کند. بر اساس آمارهای میدانی، بسیاری از کسانی که دچار حادثه های ناشی از کار می شوند از حقوق مدنی و اجتماعی مناسب برخوردار نیستند. بسیاری از این افراد بیمه تامین اجتماعی ندارند و ناچارند تا با حقوق روزمزد،‌بیش از توان خود کار کنند و گاه به دلیل تامین نبودن معاش بیش از ساعات کاری موظف کار کنند و خستگی بیش از حد و ناتوانی جسمی و فکری و خواب آلودگی،‌ موجب غفلت و یا بی احتیاطی منجر به حادثه شود. ضمن آنکه نبود مرخصی های قانونی نیز بر فشار کاری آنان می افزاید.
 
    از کار تنها بپرهیزید
 از دیگر مواردی که به افزایش صدمات ناشی از کار می‌انجامد،‌ کار انفرادی افراد است. مراکز ایمنی و بهداشت حرفه ای در کشورهای توسعه یافته براین نکته تاکید بسیار دارند که در اغلب موارد کارهایی را که دارای خطر (ریسک) بالاتری هستند هرگز نباید به‌وسیله یک کارگر تنها انجام گیرند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کار در ارتفاعات و بلندی‌ها، کار در فضاهای بسته همچون سیلوهای آرد یا بالابرها، کانال‌های زیرزمینی و غیره اشاره کرد. همچنین کار با خطوط جریان الکتریسته، کار با ابزار خطرناک مثل اره برقی، کار با مواد و اشیا خطرناک، کار با مواد در فشار بالا و به‌طور کلی جایی که کار آن دارای ظرفیت بالقوه خطر است  جزو کارهای خطرناک محسوب می شود. در این موارد کارفرمایان بایستی در صورتی که فردی را به تنهایی استخدام می کنند، تمام روش‌های ارتباطی با فرد را فراهم کرده و بر کار آنان نظارت مستقیم و لحظه به لحظه داشته باشند.
 
  قانون چه می گوید؟
 هر چند که برخی کارفرمایان از بیمه و حمایت کارگران خود طفره می روند اما قوانین جامعی در کشور به منظور رسیدگی به صدمه دیدگان کار وجود دارد. حادثه ناشي از کار در ماده ۶٠ قانون تامين اجتماعي چنين تعريف شده است : حادثه ناشي از کار عبارتست از حادثه اي که در حين انجام وظيفه و به سبب آن براي بيمه شده اتفاق مي افتد . مقصود از حين انجام وظيفه تمامي اوقاتي است که بيمه شده در کارگاه ، مؤسسات وابسته ، ساختماﻧ‌ﻬا و محوطه آنها مشغول کار است و يا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاري مي‌شود. در ماده ۶۶ تامين اجتماعي نیز آمده است در صورتي كه ثابت شود حادثه مستقيما ناشي از رعايت نکردن مقررات حفاظت فني و بروز بيماري ناشي از رعايت نکردن مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف کارفرما و نمايندگان او بوده ، سازمان تامين اجتماعي هزينه‌هاي مربوط به معالجه و غرامات و مستمري ها را پرداخت و طبق ماده ۵٠ اين قانون از کارفرما مطالبه می کند.
 
  آمارها چه می گویند؟
 با همه آنچه که گفته شد،‌آمارهای ارایه شده بسیار نگران کننده است و به نظر می رسد کشور نیازمند یک عزم ملی برای ارتقای سطح ایمنی در کار است. 
در سال گذشته يك‌هزار و 994 نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با سال قبل از آنكه تعداد تلفات حوادث كار يكهزار 796 نفر بود، 11 درصد افزايش يافته است.
از تلفات حوادث كار در سال گذشته يك‌هزار و 967 نفر مرد و 27 نفر زن بودند. همچنين در اين مدت استان هاي تهران با 488، خراسان رضوي با 154 و اصفهان با 132 فوتي بيشترين و استان هاي ايلام با نه، خراسان جنوبي با 10 و كهگيلويه و بويراحمد با 13 فوتي كمترين آمار تلفات حوادث كار را داشته اند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: جمعه 18 / 4 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com