پینه دستان

پینه دستان


هم‌زمان با گرمای شدید تابستانی و ثبت رکوردهای جدید مصرف برق، حجم صادرات برق ایران به کشورهای همسایه به نصف کاهش یافته است و در همین حال توانیر اعلام کرده که با توجه به ورود موج جدید گرما به کشور اگر مردم صرفه‌جویی نکنند، شبکه توزیع شاهد اختلالاتی خواهد بود و همین فیوز پراندن مصرف مشترکان بهانه آن شد تا چند روز پیش مدیرعامل شرکت توانیر با تشریح جزئیات تعرفه‌های تشویقی تابستانی برق صنایع، اعلام کند: در صورت صرفه‌جویی صنایع در مصرف برق، هر کیلووات ساعت برق مصرف نشده، معادل ۴۴٣‌تومان از آن‌ها خریداری می‌شود، اما اینکه ماجرای صرفه‌جویی در مصرف برق از سوی صنایع، شدنی است یا نه، موضوعی است که در کنار شرایط مصرف برق مشترکان خانگی و رشد قابل‌‌ملاحظه مصرف برق از سوی مشهدی‌ها، در این گزارش مورد بررسی قرار داده‌ایم:

۴٣٠واحد صنعتی در کاهش مصرف برق همکاری می‌کنند 

سه روز بعد از طرح ماجرای خرید برق صنایع از سوی مقامات ارشد شرکت توانیر، خبر رسید که برق صنایع سهمیه‌بندی می‌شود و جدولی هم ارائه شد از سهمیه برق صنایع استان‌ها. در این جدول حداقل سهمیه جلب همکاری مشترکان صنعتی، در شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های خراسان به منظور کاهش پیک بار تابستان امسال؛ ۵٠مگاوات اعلام شده بود. طرح «ذخیره عملیاتی مصرف برق صنایع» در قالب توافق وزارتخانه‌های صنعت و نیرو اجرا می‌شود و هدفش کاهش ۸۰۰‌مگاواتی پیک مصرف برق تابستان عنوان شده است.

در همین راستا وزارت نیرو مصّرانه از شرکت‌های برق منطقه‌ای را خواسته تا از طریق جلب همکاری مشترکان صنعتی و کارخانه‌ها به کاهش پیک مصرف اقدام ‌کنند.
اجرای این موضوع در مشهد را علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق مشهد  این‌گونه توضیح می‌دهد: «در مشهد ۴٣٠واحد صنعتی داریم که با توافق انجام شده اگر در ساعت اوج مصرف برق‌، میزان مصرف خود را کاهش دهند از تخفیفاتی برخوردار خواهند شد.»

چرا هرکجا که کم می‌آوریم، از صنعت مایه می‌گذاریم؟ 

اما توافقی که شرکت برق و وزارت نیرو برای کاهش مصرف به آن اشاره دارند، گویا آن‌قدرها مورد تایید بخش صنعت نیست. در یک نمونه عضو هیئت مدیره انجمن بهره‌وری شرق کشور و دبیرکل سابق خانه صنعت و معدن ایران گلایه می‌کند که؛ «چرا در مدیریت کلان موضوعات در کشورمان، هر بار با مشکلی مواجه می‌شویم، به جای آنکه راه‌حلی پیدا کنیم؛ طبق عادت معهود صورت مسئله را پاک می‌کنیم؟»

محسن شرکا‌ء اگرچه تاکید دارد که صنایع هم در کنار مردم موضوع صرفه‌جویی در مصرف برق را پیگیری می‌کنند، اما می‌گوید: همیشه نباید فشار بر یک بخش تحمیل شود و هرکجا که کم می‌آوریم، موضوع را بر سر صنعت خالی کنیم.

شرکاء ادامه می‌دهد: متاسفانه در مدیریت مصرف انرژی، روال موجود بر همین قرار است. مثلا با اوج‌گیری مصرف گاز در فصل زمستان برای تامین نیاز مشترکان خانگی، تنها راه مدیریت مصرف؛ قطع کردن گاز صنایع پیش‌بینی شده است. تابستان هم همین شیوه دنبال می شود و با افزایش دمای هوا و نیاز به تامین برق دوباره می‌آیند سراغ صنعت.

این فعال بخش صنعت‌ ادامه می‌دهد: قبول داریم که باید صرفه‌جویی شود، اما چرا همواره این بخش تولید است که هدف این طرح‌ها قرار می‌گیرد و این در حالی است که بخش تولید همواره بسترساز اشتغال و توسعه کشور بوده است. سوال من اینجاست که آیا در این اعلامیه وزارت نیرو و سهمیه‌بندی که مدنظر است، آیا سهم مراکز تجاری و خدماتی هم مدنظر قرار گرفته است؟

برخلاف دنیا از تولید می‌زنیم تا به قسمت‌های دیگر کمک کنیم

عضو هیئت‌مدیره انجمن بهره‌وری شرق کشور ادامه می‌دهد: متاسفانه هنوز در درک مفهوم توسعه مشکل داریم؛ چرا‌که در کشورهای توسعه یافته از بخش‌های مختلف کمک می‌گیرند تا به رونق تولید بیفزایند اما در ایران از تولید مایه می‌گذاریم تا نیاز بخش‌های دیگر تامین شود.

او ادامه بحث را طرح چند سوال قرار می‌دهد از مسئولانی که مصّرانه از همکاری بخش صنعت برای فروش برق مازاد خود می‌گویند: آیا مسئولان، انبوه مراکز تجاری که برای جلب‌مشتری، نما و ویترین‌هایشان را چراغانی می‌کنند را در فهرست صرفه‌جویی قرار داده‌اند؟ اصلا همین آقایان بگویند که چگونه می‌توان در حوزه تولید صرفه‌جویی داشت، وقتی تجهیزات فرسوده است و امکان برای به‌روز کردن آن‌ها بسیار دشوار؟

رشد ۴‌درصدی مصرف برق در مشهد

گرمای تابستان در دو هفته اخیر گریبان مشهد را مثل‌ دیگر شهرهای کشورمان، چسبیده است. در این مدت مشهدی‌ها، مثل اهالی بیشتر استان‌های کشور و حتی پایتخت، طعم خاموشی را در بعضی مناطق چشیده‌اند.
علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد این موضوع را می‌نویسد پای رشد مصرف این انرژی در شهرمان در مقایسه با مدت مشابه پارسال و می‌گوید: در حال حاضر شبکه توزیع برق در مشهد بیش از ١٠هزار کیلومتر است که در این ارتباط هم‌ اکنون شرکت برق مشهد به بیش از یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار مشترک خدمات ارائه می‌دهد.

او در‌خصوص اوج‌گیری مصرف از سوی مشترکان، بیان می‌کند: مصرف برق به طور معمول سالانه حدود ٧‌درصد رشد دارد که این امر به واسطه افزایش شمار مشترکان مشهدی اتفاق می‌افتد.

مدیر روابط عمومی شرکت برق مشهد در ادامه نگاهی به وضعیت آمارهای مصرف برق در دو هفته ابتدای تیرماه دارد و عنوان می‌کند: اوج‌گیری گرما در مشهد همیشه از مرداد‌ بوده است، اما امسال در مشهد شاهد گرمای هوا حتی تا مرز ۴١‌درجه در چند هفته ابتدای تابستان و تیرماه بودیم و همین امر باعث شد تا از ابتدای تیرماه و با توجه گرمای هوا ، میزان مصرف برق در مشهد در حدود ۴درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته باشد که این رشد فشاری برای شبکه محسوبمی‌شود.

او از مشترکان برق در مشهد درخواست می‌کند تا در صورت استمرار گرما مصرفشان را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که به قطعی برق منجر نشود. 

پُرمصرف‌ها جریمه می‌شوند

اما از این مقام مسئول می‌پرسیم حالا که صنعت باید دِین خود را به بخش انرژی ادا کند، آیا برای برخورد مشترکان پُرمصرف چه در بخش خانگی و چه در حوزه‌های تجاری و اداری تدبیری اندیشیده شده است؟
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد می‌گوید: این شرکت برای مشترکانی که مصرف بی‌رویه برق دارند، جریمه مدنظر قرار گرفته است و این جرایم بر اساس جداول وزارت نیرو محاسبه می‌شوند.

تولید برق در نیروگاه طوس به ۶٠٠‌مگاوات در ساعت رسید

اما همایون حایری، مدیرعامل شرکت توانیر دیروز هشدار داد که؛ «در حال حاضر تولید و مصرف برق در شرایط برابر قراردارند؛ یعنی اگر مصرف بیش از این افزایش یابد، به شرایط بحرانی می‌رسیم.»
این دغدغه که ممکن است مصرف از تولید پیشی بگیرد و چراغ خانه‌های اهالی این شهر خاموش بماند، بهانه گفتگوی ما با محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه بزرگ طوس می‌شود.
او به ما این اطمینان خاطر را می‌دهد که؛ «با تمام ظرفیت نیروگاه، در حال تولید برق مورد نیاز استان هستیم تا مشکلی برای تامین برق مشهد و استان به وجود نیاید.»

مدیرعامل نیروگاه بزرگ طوس البته تاکید می‌کند که؛ «ظرفیت فعلی برق در استان به ۶٠٠‌مگاوات در ساعت رسیده که این میزان تولید، نهایت ظرفیت و توان نیروگاه بزرگ طوس است و بیش از این امکان افزایش تولید برق وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: بر این اساس چهار واحد تولید برق نیروگاه بزرگ طوس در حال فعالیت هستند و هیچ واحد برای تعمیرات از مدار تولید خارج نیست.

با توجه به افزایش تقاضا‌، فقط ٢٢‌درصد برق استان را تامین می‌کنیم

اما موضوع نگران‌کننده دیگر کاهش صادرات برق کشور به نصف است. این موضوع هم پای رشد مصرف نوشته می‌شود. آن هم در شرایطی که ایران با کشورهایی چون ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند.

بحث صدور برق به دیگر استان‌ها یا کشورهای همسایه را با این مقام مسئول در نیروگاه طوس درمیان می‌گذاریم که نعمتی در پاسخ می‌گوید: در حوزه تولید و تامین برق استان، نیروگاه طوس در زمستان، ٣٠‌درصد برق استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و جنوبی را تأمین می‌کند که این رقم در تابستان امسال با توجه به اوج مصرف برق و افزایش تقاضا، به ٢٢درصد کاهش پیدا کرده است.او حجم برق انتقالی از این نیروگاه به سایر استان‌ها و دیگر کشورها را با تدبیر وزارتخانه مرتبط می‌داند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: پنج شنبه 19 / 4 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com