پینه دستان

پینه دستان


ئیس اتاق تعاون خراسان رضوی تعداد تعاونی‌های این استان را بالغ بر ١٢‌هزار و ٤٠٠‌تعاونی دانست و از وجود حدود ٤هزار تعاونی غیر‌فعال خبر داد.
به گزارش شهرآرا، ناصر توکلیان‌فر در نشستی خبری با بیان اینکه بیشترین تعداد تعاونی‌های خراسان رضوی در حوزه مسکن، مصرف و کشاورزی فعال است، افزود: استان خراسان رضوی از استان‌های برتر و فعال در بخش تعاون بوده و سالانه این استان بسیار بیشتر از دیگر استان‌های کشور با ثبت و تشکیل تعاونی‌ها روبه‌روست.
وی ادامه داد: در یک‌سال گذشته بالغ بر ٥٤٠‌شرکت تعاونی و پنج اتحادیه تعاونی جدید در سطح استان به ثبت رسیده که این نشان‌دهنده ظرفیت زیاد خراسان رضوی برای فعالیت و رشد و توسعه‌ بخش تعاون است.
رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی با بیان اینکه هر تعاونی کارکرد خاص خود را دارد، تصریح کرد: تعاونی‌ها، دمکراتیک‌ترین سازمان‌های روی زمین هستند که اعضای آن، صاحبان اصلی آن را تشکیل می‌دهند.
وی متذکر شد: هم‌اکنون ۷۰‌درصد تعاونی‌های ثبت‌شده در کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال‌اند که این امر مزیت‌های بالقوه این بخش مردمی را آشکار می‌کند.
توکیان‌فر با بیان اینکهاز سوی دیگرمی توان گفت بیش از ٥٠‌درصد تعاونی‌های کشور را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: همچنین ٤٠‌درصد اشتغال کشور در دست تعاونی‌هاست و تعاونی‌ها ٥٠‌درصد ساخت‌و‌ساز کشور را برعهده دارند که این آمارها گویای موفقیت و ظرفیت‌های زیاد بخش تعاون است.
وی بیان کرد: سرمایه اصلی بخش تعاون، تجمیع سرمایه‌های خرد مردم است که به‌منظور توسعه اشتغال و تولید به‌کار می‌رود؛ چراکه یکی از اهدافی که برای گسترش تعاونی‌ها پیش‌بینی‌شده جمع‌آوری نقدینگی و سرمایه‌های اندک مردم در تعاونی‌هایی است که تولید و اشتغال‌زایی مناسبی داشته باشند.
وی از وجود ١٠٠‌تعاونی بانوان در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: این تعاونی‌ها در زمینه‌های صنایع‌دستی‌، موادغذایی، پوشاک، گردشگری و آموزشی فعالیت دارند و تا‌کنون ٦٥‌اتحادیه در زمینه‌های مختلف تشکیل شده که ٥٠‌در‌صد آن فعال هستند.
رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی بیان کرد: درعین‌حال یکی از علل رکود برخی تعاونی‌ها اختلافات میان اعضا عنوان می‌شود که درصد ناچیزی از رکود را دربرمی‌گیرد و غالبا با راهنمایی‌‌گرفتن از واحدهای مشاوره اتاق‌های تعاون و ادارات کل تعاون استانی، این مشکل به‌سرعت برطرف می‌شود.
وی یادآور شد: در سال‌های اخیر به‌دلیل نبودحمایت بانکی، نبود نقدینگی و سرمایه در گردش، برخی تعاونی‌ها در سراشیبی رکود قرار گرفتند که شاید بتوان گفت عامل اصلی، غیرفعال‌بودن این دسته تعاونی‌ها و درواقع رکود آن‌ها بوده است.
توکیان‌فر با بیان اینکه مطابق برنامه پنجم توسعه باید بیش از ٢٠‌درصد اقتصاد کشور از راه تعاونی محقق شود، تاکید کرد: با این‌حال هم‌اکنون این میزان حدود ٥درصد است.
وی خاطرنشان کرد: تعاونی‌های غیرفعال، شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی هستند که بیش از یک سال متوالی هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی و عملکرد مالی مناسبی در زمینه موضوع فعالیت خود نداشته باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: احسان سهرابی ׀ تاریخ: چهار شنبه 23 / 4 / 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , www.pinehdast.ir.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com